Sv: Vattentemp Citroen C25 bensin
Hejsan, den rätta tempen på termostaten skall vara 82
° enligt rep. böcker, tempmätaren i bilen är inte mycket att lita på. Jag/vi har skrivit om det här problemet flera gånger förr. På min bil har jag också extra tempmätare (två st. både livrem och hängslen

) en för utkommande vattnet ur motorn, den sitter i övre kylarslangen så man vet säkert vilken temp som kommer ut.
Jag har även en för ingående vattnet i motorn i nedre kylarslangen, och det är mest för att när jag hade köpt bilen och det var varmt ute och kö i stadstrafik så började tempen sakta åka uppåt. Eftersom motorn är rätt långlivad men har lösa cylinderfoder så är det rena döden för den om den går rejält varm, så började jag kolla upp problemet. Kylaren var ny så den hade full kapassitet. Problemet var till största delarna termogivaren i kylaren som startar kylfläkten, av någon anledning skall vara 93
° och dessutom slog ifrån redan vid 91
° (troligen trasig)
, och den elektriska kylfläkten som hade ett väldigt spänningsfall genom kablar och säkringar. När fläkten gick så var det bara ca. 10,5V som drev den runt. För att försäkra sig om att motorn håller rätt temp. både uppåt och neråt så sitter det nu en termogivare som sätter igång fläkten redan vid 82
° och stänger av den vid ca. 74
° tror jag. Orginal kablarna till fläkten styr nu ett relä i stället som hämtar ström direkt från batteriet, och för min del så skippade jag orginalfläkten och klämde dit två st. nya flaktar från tillbehörsmarknaden.
Nu har jag stadigt 82
° på utgående vattnet antingen det bara är två grader varmt ute eller 35
° och kö inne i stan.
M.v.h. JANKRO.
Ps..... Om man inte vill ändra på något från original, så kan det i alla fall vara idé att köpa en ny termostat, sätta extra tempmätaren i övre kylarslangen, köpa ny termogivare, koppla om elen till fläkten och kolla så att kylaren har de flesta flänsar kvar för när det blir varmt ute så har man inte mycket marginal med defekta delar, och kanske i stället köra med en lägre temp på termostaten sommartid.