• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattentanken tömmer sig..

F

F.d. 25585

Guest
Hej!

Skulle iväg igen och upptäckte att trots att jag stängt kranen till vattentanken töms vattnet ut. Bottenventilen stänger sig men den svarta röret enligt bild släpper igenom allt vatten som når över denna som ett bräddavlopp. Hittade också en metallbit på botten.... undrar vad som har hänt? Någon som har någon idé? skall man köpa en ny eller går det att laga? Husbilen är snart ett år så jag kan tycka det borde hålla längre.:wideeyed: Den har dessutom stått i varmt utrymme hela vintern och har använt den 4 veckor i sommar hittils.

Som om inte det vore nog upptäcker jag att det sprutar vatten från vattenpumpen i anslutningen mellan den blå kopplingen och vita(pumpen) kan inte se någon spricka eller annat. Skall det sitta en slangklämma där?
 

Bilagor

  • 20140716_163208.jpg
    20140716_163208.jpg
    3,1 MB · Visningar: 66
  • 20140716_163219.jpg
    20140716_163219.jpg
    3 MB · Visningar: 52
  • 20140716_164100.jpg
    20140716_164100.jpg
    3,1 MB · Visningar: 37
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Vattentanken tömmer sig..

Den blå delen är förmodligen en backventil. Skruva isär den och kolla så att den inte är igensatt av skräp, eller inte öppnar ordentligt. Om den inte släpper fram vattnet okej så kanske trycket har blivit för högt vid kopplingen. Men nog borde det finnas en klämma där.
Ove.G
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vattentanken tömmer sig..

Jeg vet ikke, men det kan være mekanikken for å ha to forskjellige vatnvolumer slik at de kan ha en lav vekt i kjørklar stand. Ikke uvanlig med 20 eller 30 liter i kjørespossisjon og 100 eller mer parkert. Om det er en slik sak så har betjeningen 3 posisjoner: tøm tanken, kjørevolum og full tank.
 
F

F.d. 29910

Guest
Sv: Vattentanken tömmer sig..

Den blå backventilen är normalt sett limmad mot själva vattenpumpen! Har själv en sådan! Borde gå på garantin!
Den svarta delen på bilden ser ut som det lossnat en del från själva röret, kanske därför det rinner ut vatten, spruckit loss när man dragit åt för hårt med tömmningskranen! Bara en gissning! Borde inte vara allt för svårt att laga/byta!

Lycka till och hoppas det ordnar sig!

/Malbeck
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Vattentanken tömmer sig..

Nog kan det vara en spricka i antingen backventilen eller pumpen. En spricka kan vara mycket svårt att upptäcka om systemet ej är trycksatt, men när trycket ökas öppnar sig sprickan.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Vattentanken tömmer sig..

Detta problemet är lätt som en plätt att lösa. Bemöda dej inte i huruvida det går att laga. Du skriver att bilen SNART är ett år vilket innebär att du bör åberopa garantin. Det är säljarens ansvar att avhjälpa felet. Kalkylerad kostnad för eventuella garantiåtaganden ligger inbakat i försäljningspriset så du har i princip redan betalat för reparationen oavsett vad den kostar.

Bennie
 
F

F.d. 25585

Guest
Sv: Vattentanken tömmer sig..

Tackar för all hjälp, min tekniska ådra var tvungen att ta reda på vad som var trasigt. Ringde Codat som beställde hem reservdelar. Dom hade inte delarna hemma.

Löste problemet temporärt genom att ta bort bottenventilen och ersätta den med proppen från diskhon som passade perfekt. Nu har jag vatten i vilket fall.

Det som var fel var en 3/4 dels bricka som hade gått av på mitten. Måste varit fabrikationsfel med tanke på hur brottet såg ut.

Backventilen får dom lösa hur dom vill. Vattenpumpen fungerar iaf för tillfället.

Ha det så bra!
 
Toppen