• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattentank av plast läcker pga rost?

Korkbeat

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
32852
Medlemskap
2024
Jag har tidigare skrivit om vatten i min husbil. Nu verkar jag ha hittat ytterligare en läcka. (Hurra!) Det verkar vara små små hål i färskvattentanken fördelade över botten. Lustigt nog verkar det vara rostigt här, och jag kan inte förstå hur det har gått till. Kanske skruvar som legat emot i en tidigare installation?

Nu undrar jag, skulle ni rekommendera att jag tätar dessa på något sätt eller ska jag satsa på en ny vattentank?

Jag bifogar bilder på botten. Lustigt nog sammanfaller inte de rostiga prickarna på utsidan med de rostiga prickar som finns på insidan. Det får mig att tro att det skulle vara rätt svårt att täta eftersom det är oklart var hålen är.

(Märkningen med penna är gjord runt de blöta områdena då jag lyfte upp tanken)
 

Bilagor

  • 9991F48D-F7C0-4807-9FF0-B5F9B6C3A2F7.jpeg
    9991F48D-F7C0-4807-9FF0-B5F9B6C3A2F7.jpeg
    1,5 MB · Visningar: 167
  • 89318C65-7021-4239-AEB0-3DFB87387BAD.jpeg
    89318C65-7021-4239-AEB0-3DFB87387BAD.jpeg
    398,9 KB · Visningar: 166
  • CA8F6385-8697-43B7-8284-70A3C097C6ED.jpeg
    CA8F6385-8697-43B7-8284-70A3C097C6ED.jpeg
    1,3 MB · Visningar: 164

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.584
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej det påminner faktiskt om en jättestor plasttank för länge sedan som läckte lite och mystiskt. Det man kunde konstatera till slut var att det troligen hade blivit (i det fallet) ingjutet några stora metallspånor eller något sådant vid tillverkningen av tanken, eller möjligen med dess tyngd, nerställd på spånor som trängt in och som sakta hade rostat och därmed börjat småläcka. Den tanken var så stor att man fick plats inne i den och inte aktuellt att byta ut.
Det är ju "fet" plast som i princip inget lim tar på eller löser upp, så den lyckades vi svetsa igen med hetluft och tillsatsmedel efter bortplockning av metallspånen... Men kanske lättare och bättre att byta ut din relativt "lilla" tank för säkerhets skull.

M.v.h. JANKRO.
 

Korkbeat

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
32852
Medlemskap
2024
Tusen tack för era svar. Det där med metallspån låter som om det stämmer med hur det ser ut. Lustigt! Plasten är också rätt fet som du säger, men det där med hetluft och tillsatser är inte aktuellt just nu då jag är på vägarna.
Undrar då hur länge den har legat och små-läckt vatten.. well, tur att jag kom på det nu. Liknande vattentankar verkar inte kosta mer än en tusenlapp, MEN frågan är hur jag får tag på en ny runt omkring Malaga. Det blir nästa projekt de kommande dagarna. "Google Google på väggen där, sig mig var närmsta vattentank är!"
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.146
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tusen tack för era svar. Det där med metallspån låter som om det stämmer med hur det ser ut. Lustigt! Plasten är också rätt fet som du säger, men det där med hetluft och tillsatser är inte aktuellt just nu då jag är på vägarna.
Undrar då hur länge den har legat och små-läckt vatten.. well, tur att jag kom på det nu. Liknande vattentankar verkar inte kosta mer än en tusenlapp, MEN frågan är hur jag får tag på en ny runt omkring Malaga. Det blir nästa projekt de kommande dagarna. "Google Google på väggen där, sig mig var närmsta vattentank är!"
Be dem att skicka den som Poste Restante... När du sen vet vilken spårningsnummer och kurir i Spanien/Malaga som har fått äran att leverera till dig, så ringer du dem och säger att du "pick up" packetet...
Så gör jag och det fungerar till 95% av gångerna...
Lycka till....
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Ibland har dom lite bråttom på husbilsfabrikerna och orkar inte ens rengöra ytan tanken skall ligga på. Har plockat bort skruv som legat under. Om det bara varit ett hål hade det gått att laga. Vet att man lagat en flera kubik stor utjämningstank i ett badhus där det blivet en spricka i. Dom fick en tub jag hade i bilen. S-Bond
 

tegelrygg

HBK Medlem
Inlägg
241
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27847
Medlemskap
2024
Tusen tack för era svar. Det där med metallspån låter som om det stämmer med hur det ser ut. Lustigt! Plasten är också rätt fet som du säger, men det där med hetluft och tillsatser är inte aktuellt just nu då jag är på vägarna.
Undrar då hur länge den har legat och små-läckt vatten.. well, tur att jag kom på det nu. Liknande vattentankar verkar inte kosta mer än en tusenlapp, MEN frågan är hur jag får tag på en ny runt omkring Malaga. Det blir nästa projekt de kommande dagarna. "Google Google på väggen där, sig mig var närmsta vattentank är!"

Ett tips är att åka förbi Autocaravanas Hidalgo strax utanför Malaga och prata med dem. De ombesörjer ett flertal märken, har egen verkstad, försäljning osv.

 

Korkbeat

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
32852
Medlemskap
2024
Ett tips är att åka förbi Autocaravanas Hidalgo strax utanför Malaga och prata med dem. De ombesörjer ett flertal märken, har egen verkstad, försäljning osv.

Tack! Det ska jag göra! Jag hittade senare även många kommentarer på Google om att dessa har ett stooort lager med alla möjliga reservdelar.

Surcaravaning
 

tegelrygg

HBK Medlem
Inlägg
241
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27847
Medlemskap
2024
Tack! Det ska jag göra! Jag hittade senare även många kommentarer på Google om att dessa har ett stooort lager med alla möjliga reservdelar.

Surcaravaning
Tack för tipset, blir nog att jag också svänger förbi där och kikar ifall de har förankringsband till min markis. Det hade inte Autocaravanas Hidalgo dessvärre, då jag besökte dem idag.
 

Korkbeat

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
32852
Medlemskap
2024
Jag fick precis möjlighet att testa tanken lite mer kontrollerat innan jag bestämmer mig för att slänga den. Jag har torkat alla ytor, smort in gummipackningarna med lite glycerin (handkräm, funkade verkligen bra!), och satt tillbaka allting. Nu väntar jag tålmodigt och letar efter små droppar. Hittills är hela botten torr, endast ena nippeln läckte en droppe ibland, men det verkade upphöra efter att jag drog åt gängorna lite extra. Fortsättning följer!
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    4,8 MB · Visningar: 45

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Det verkar lite konstigt att det inte läcker nu när den står uppallad och näst intill fulltankad. Jag funderar på om det kan vara så att hålen är så små att det vatten som tränger igenom helt enkelt avdunstar i samma takt som genomträngningen. Du skulle kanske ta en bit av en plastpåse eller folie och tejpa på undersidan och se om det bildas någon fukt där.

En annan möjlighet till fukten skulle kanske kunna vara kondens när du tankar vatten som kanske är väldigt kallt i kombination med fuktig luft inne i bilen. Kondensen kan ju då krypa in under tanken via kapillärverkan varefter det tar lång tid att torka ut igen. Skulle det vara så enkelt är det kanske möjligt att höja tanken en centimeter och låta den vila på exempelvis golvplattor av plast.

Rena gissningar från min sida som inte har alla fakta om fuktighet i luften, temperatur i omgivningen och tankvattnet.

//Michael, medlem
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.146
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag fick precis möjlighet att testa tanken lite mer kontrollerat innan jag bestämmer mig för att slänga den. Jag har torkat alla ytor, smort in gummipackningarna med lite glycerin (handkräm, funkade verkligen bra!), och satt tillbaka allting. Nu väntar jag tålmodigt och letar efter små droppar. Hittills är hela botten torr, endast ena nippeln läckte en droppe ibland, men det verkade upphöra efter att jag drog åt gängorna lite extra. Fortsättning följer!
Tänk på att när du har tanken nästan fylld och du är ute och kör, då skvalpar vattnet ganska kraftigt i tanken och kan öka trycket lite, kan vara därför du inte ser någon läcka... Om du kan så öka trycket i tanken antingen med luft eller med vatten, bara lite... :rolleyes:
Läcker den inte då.... Då kan du med stor säkerhet montera den tillbaka... ;)
Lycka till...
 

Korkbeat

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
32852
Medlemskap
2024
Jag lät tanken stå ett par dagar, tejpade också dit ett skynke så att det inte skulle hinna dunsta så snabbt. Inga droppar, allting snustorrt. Kanske behövde jag bara installera om allting på nytt och smörja gummipackningarna. Jag fick plats med några lister under tanken så att den har en centimeter mellan sig och golvet. Jag håller också ett öga på den då och då för att se hur det artar sig.
Supertacksam för alla svar här! Så skönt att slippa köpa ny tank.
 
Toppen