• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattenskada...

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Jag har just varit och hämtat husbilen från serviceverkstaden. Vi var på resa och i lördags upptäckte vi att det stod en massa vatten på golvet i garaget. Vi hade inte märkt något, eftersom det låg en heltäckningsmatta på garagegolvet. Det var en ganska tjock matta, ditlagd av första ägaren troligtvis i syfte att skydda garagegolvets yta från repor (det är brun båtplaywood), nackdelen var att vi nu inte märkte till att börja med att vi hade ett vattenläckage, eftersom mattan hade sugit åt sig det läckande vattnet.
När vi kom hem i söndags röjde vi ut all genomblöt packning ur garaget inklusive persiska garagemattan som vägde närmare ett ton...
En kupéfläkt ställdes i garaget på 1600w, jag öppnade upp den stora bädden (som delvis utgör taket i garaget, och så satte jag taklucksfläkten på högsta hastighet i läge "ut" i badrummet.
Tre dagar senare körde vi den till servicefirman. Det visade sig att det var kranen (blandaren) till duschen som gått sönder. Den är dold bakom en plastvägg, så det var omöjligt att se att den läckte.
Som tur är verkar det inte ha blivit några skador, de har mätt med fuktmätaren runt hela utrymmet och den ger inget utslag.
Jag ringde försäkringbolaget, och försäkringen gäller för den här skadan. Vi får se vad det kostar, om det kommer upp över självrisken, så går försäkringsbolaget in och tar resten.
Jag tycker att det är märkligt att man döljer en så farlig grej som en vattenkran bakom en plastvägg, verkligen jättelurigt om den skulle bara läcka lite grann hela tiden, då hade vi ju kanske inte märkt något, och skadan hade kunnat bli enorm.
De andra två vattenkranarna kan man ju se underifrån i skåpen, och minsta vattenläcka märks direkt. Är det alltid så här med konstruktionen i duschen? Att blandaren sitter monterad på en plastvägg som man inte har insyn till?
I så fall bör man ju vara extra noggrann när man gör fuktkontroll i det området.
Jaha, så lär man ju få hala upp plånboken igen och betala...där gick sparkassan till Legolandsresan i maj...
Suck....:mad:
 
Toppen