• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattensjukt

spelman

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Falköping
HBK-Nr
5506
Medlemskap
2025
Hejsan alla! Någon som känner igen följande?: Fyllde färskvatten i vattentanken i Torsdags, körde ca 2.5 tim, stannade och checkade in på en ställplats, då vi upptäckte hela golvet vattenfyllt! Det blev till att torka med alla handdukar och badlakan som fanns, samt hänga ut alla drypande mattor på en tork-ställning. Att vattnet kom från färskvatten-tanken förstod vi ju, men när vi stod stilla var allt normalt, alla kranar och pumpar fungerar precis som vanligt. Även vid hemresan, efter ett par dagar, läckte det ut vatten på golvet, dock inte alls i samma mängd som vid utresan. Detta har aldrig hänt oss tidigare. Någon som har en teori, som kan hjälpa oss?
 

Rolf och Monica

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5639
Medlemskap
2025
Sv: Vattensjukt

Allt var så stängt som de kunde vara. Var det första vi kollade Inget vatten var synligt på tanken eller runt tanklocket. Det konstiga var att när vi stod stilla var det helt torrt o inget vatten syntes.
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Vattensjukt

Har nåt liknande. Bara sådär hade jag vatten i "källaren" under varmvattenberedaren. Slet ut beredaren. Kollade ledningarna. Kollade beredaren, allt är tätt.

Nästan så jag funderar om nån öppnat luckan och hällt in vatten..


/M
 

Sten 44

HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Varberg
HBK-Nr
4650
Medlemskap
2024
Sv: Vattensjukt

Kontrollera även förskruvningarna i tanken från pumpen och överfyllnadsröret.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Vattensjukt

Teori:
Inspektionslocket läcker.

Tankventilation läcker eller andra anslutningar till tanken.

Spricka/-or i tanken eller vid anslutningar som vidgar sig när man kör.

Sitter tanken helt fast så att den inte rör på sig när man kör vilket kan skapa sprickor vid anslutningarna eller få dåligt åtdragna slangar att läcka.
 

Credo763

HBK Intresserad
Inlägg
48
Kommun
Norge
Sv: Vattensjukt

Jeg var ute for det samme og da viste det seg at det var en sprekk i påfyllingsslangen inn til tanken, det kom da bare vann når tanken var full og når vi kjørte bilen.
MVH
Terje
 

spelman

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Falköping
HBK-Nr
5506
Medlemskap
2025
Sv: Vattensjukt

OK, tack för alla ideer och synpunkter, tror att ett lyft av tanken och kontroll av överfyllnadsrör/tank låter mest gångbart just nu.
Ha en bra sensommar!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vattensjukt

Jag råkade ut för att packningen till inspektionslocket hade vikt sig.
Löste det med att koka packningen som blev som ny!
 

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Sv: Vattensjukt

På en Hymer jag hade läckte det där påfyllnadsröret går in i tanken det va ett 32mm rör det satt fast med en slanklämma. Skruvade loss och sedan bytte slangbiten tätt blev det.
 
Toppen