• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Vattensamling på listen under bodelsdörren

Chili

HBK Intresserad
Inlägg
4
Kommun
Värnamo
Hej!
Köpte nyligen en Fiat Carado från 2011. Har haft överdrag över den då jag är lite rädd för vattenskador och vissa av tätningslisterna runt t.ex. takluckorna ser allmänt gamla och lite ”mossiga” ut. Har nu noterat att vid minsta regn så samlas det vatten under bodelsdörren som ligger kvar. På nedre delen av bodelsdörren ser man mycket bubblor som ser ut att vara tidigare fuktskador. Materialet känns dock ”hårt” och den har fukttestats utan anmärkning på husvagnsreserven i Kristianstad.

Har ni kunniga några tips på vad man kan fästa på bodelsdörren för att det inte ska samlas vatten och bli fuktskador? Bör man täta om listerna kring tak/väggar samt takluckor nu när bilen har några år på nacken?

Mvh, Christopher
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Att täta om alla lister är ju ett mastodontarbete om det ska göras på rätt sätt dvs. demontering av allt bort med gammal tätning och på med ny samt återmontering. Som jag tidigare skrivit är min erfarenhet efter mer än 40 år som campare att A och O är vinterförvaring inomhus!
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Som jag tidigare skrivit är min erfarenhet efter mer än 40 år som campare att A och O är vinterförvaring inomhus!
Har du informerat alla gamla, väletabelerade och erfarna husvagns- och husbilsåterförsäljare – ej att förglömma alla vintercampare – om denna erfarenhet?

Pålle
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Att täta om alla lister är ju ett mastodontarbete om det ska göras på rätt sätt dvs. demontering av allt bort med gammal tätning och på med ny samt återmontering. Som jag tidigare skrivit är min erfarenhet efter mer än 40 år som campare att A och O är vinterförvaring inomhus!

Tycker du att det är så stort? En taklucka tar väl drygt ett par timmar kanske en kväll, en husbil har väl normalt 6-7 fönster och ett par luckor.
Rätt lagom terapi några veckor t.ex under vintern om man kan hitta en lämplig lokal, annars då och då under sommarhalvåret.
Man kan ju ta ett par per år om man vill sprida ut det?;)
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej!
Köpte nyligen en Fiat Carado från 2011. Har haft överdrag över den då jag är lite rädd för vattenskador och vissa av tätningslisterna runt t.ex. takluckorna ser allmänt gamla och lite ”mossiga” ut. Har nu noterat att vid minsta regn så samlas det vatten under bodelsdörren som ligger kvar. På nedre delen av bodelsdörren ser man mycket bubblor som ser ut att vara tidigare fuktskador. Materialet känns dock ”hårt” och den har fukttestats utan anmärkning på husvagnsreserven i Kristianstad.

Har ni kunniga några tips på vad man kan fästa på bodelsdörren för att det inte ska samlas vatten och bli fuktskador? Bör man täta om listerna kring tak/väggar samt takluckor nu när bilen har några år på nacken?

Mvh, Christopher
Om du fixar ett par bilder får du bättre svar.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Nu tror jag att jag lyckades lägga upp bild på nedre delen av bodelsdörren där det samlas vatten
Kanske inte dörren som sugit upp vatten mot listen i stängt läge.

Ser ibland HB ägare som har dörren öppen när det regnar. Då har vattnet lättare att komma in mellan dörr och list nedre del av dörren.

Tror det är så i detta fallet. Har du bubblor även på utsidan?
 

Chili

HBK Intresserad
Inlägg
4
Kommun
Värnamo
Kanske inte dörren som sugit upp vatten mot listen i stängt läge.

Ser ibland HB ägare som har dörren öppen när det regnar. Då har vattnet lättare att komma in mellan dörr och list nedre del av dörren.

Tror det är så i detta fallet. Har du bubblor även på utsidan?
Det känns ju inte helt orimligt faktiskt. Nej inga bubblor alls på utsidan!

Bör man sätta något slags regnskydd på nedre delen av dörren så inte vattnet ligger samlat under dörren ändå? Finns ingen färdig lösning?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det känns ju inte helt orimligt faktiskt. Nej inga bubblor alls på utsidan!

Bör man sätta något slags regnskydd på nedre delen av dörren så inte vattnet ligger samlat under dörren ändå? Finns ingen färdig lösning?
Vi har samma lösning, och inga problem med dörren. Jag tror snarare Tompan har rätt, det har kommit vatten längs insidan, samlat sig i listen
och sugits upp i innerskivan och eventuellt i isoleringen.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Vi har samma lösning, och inga problem med dörren. Jag tror snarare Tompan har rätt, det har kommit vatten längs insidan, samlat sig i listen
och sugits upp i innerskivan och eventuellt i isoleringen.
Se till att stänga dörrar vid regn bara så tror jag att det löser sig. Bulorna du har nu får du nog leva med. Ev sätta dit en snygg blank plåt som ser ett som ett sparkskydd över det området som är skadat.
 
Senast ändrad:

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Tycker du att det är så stort? En taklucka tar väl drygt ett par timmar kanske en kväll, en husbil har väl normalt 6-7 fönster och ett par luckor.
Rätt lagom terapi några veckor t.ex under vintern om man kan hitta en lämplig lokal, annars då och då under sommarhalvåret.
Man kan ju ta ett par per år om man vill sprida ut det?;)
Ja luckor och fönster är ju en sak men så finns det ju lister mellan sidor och bakgavel och mellan sidor och tak. Mycket skarvar blir det jag vet då jag tätat om en husvagn helt och hållet.....
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Har du informerat alla gamla, väletabelerade och erfarna husvagns- och husbilsåterförsäljare – ej att förglömma alla vintercampare – om denna erfarenhet?

Pålle
Nej men jag har sett många exempel på fordon som är 20-30 år och då i nyskick eller skrotfärdiga efter olika omvårdnad inklusive vinterförvaring. Men det drabbar naturligtvis inte de som byter titt som tätt och de äldre fordonen hamnar väldigt sällan hos handlare utan säljs privat!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nej men jag har sett många exempel på fordon som är 20-30 år och då i nyskick eller skrotfärdiga efter olika omvårdnad inklusive vinterförvaring. Men det drabbar naturligtvis inte de som byter titt som tätt och de äldre fordonen hamnar väldigt sällan hos handlare utan säljs privat!
Om man vill använda sitt fordon året runt får man naturligtvis underhålla det därefter, först och främst kanske tvätta och spola av, framförallt undertill för att få bort salt, men kanske också se till att man har en uppställningsplats under tak med ordentligt underlag som inte släpper ifrån sig fukt. Sedan är ju underhåll något som skall ske löpande, inte när skadan redan är skedd. "Never touch a running system" som är den lates devis, är något av det dummaste som har sagts, att inget göra förrän en skada är skedd/ett problem har uppstått..?! :wideeyed:
 
Senast ändrad:
Toppen