• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattenrening med uv ljus?

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Finns det någon som har erfarenhet eller information av vattenrening med 12v-anslutet uvljus (belysning) i vattentanken?

Är intresserad att få tips om denna utrustning och var man får tag i den.

Har läst om detta med uvljus som vattenrenare i en husbilstidning svensk eller tysk men glömt av detta tills nu (strömförbrukning ca 15w under 4 korta perioder/dygn .... etc).
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.569
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Vattenrening med uv ljus?

UV-ljus för vattenrening användes ofta i samband med akvarium och trädgårdsdammar. Kolla med butiker som riktar sig till den kundkretsen.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vattenrening med uv ljus?

Har Osram Puritec i vår bil, installert sommeren 2008 med et koblingsur slik at jeg kan gi lampen en periode på fra 15 min (for lite) til 3 timer (mye for mye). Etter ca. 10 min på full tank går måleren for vannmengde i spinn og pendler mellom tom og full. Etter en time er evt. biofilm på veggene i tanken borte. Etter pumpen har jeg et dobbelt filter som samler opp restene etter biofilmen, microfilteret byttes en gang i året samme gjør jeg med kullfilteret som fjerner restene av klor fra vatnverkene i Europa. Alltid frisk og rent vatn i alle kraner i bilen.
 

kocken1

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1702
Medlemskap
2025
Har precis inhandlat en uvlampa som man rör runt i en kanna med 1 Liter alt. 0.5 l vatten så dödar man alla bakterier, då behöver man inte köpa dyrt vatten på flaska. Lampan heter Steripen och räcker till 8000 l vatten och är inte större än typ en tjock penna. Den jag köpte laddar man i ett usb uttag och laddningen räcker till att rena 50l vatten.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Etter vi flyttet ut på en farm så har vi en stor tank oppe på en høyde og en mindre oppsamlingstank for regnvatn. Hver natt etterfylles den store - så lenge det er regnvatn fra denne tanke, ellers fra en brønn. Brønnvannet filtreres gjennom et kalsitfilter for å fjerne uønskede mineraler. Før forbruk i huset går vatnet gjennom et microporefilter og et 1m langt rustfritt rør med en like lang UV lampe. For perfekt drikkevann så burde vi bruke et aktivt kullfilter med egen kran.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
UV-bestrålning fungerar utmärkt men tänk på att det inte finns någon långtidseffekt så lampan bör placeras så nära tappstället som möjligt och absolut efter ev filter. Filter kan vara riktiga tillväxthärdar för mikroorganismer.
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
När jag höll på med dammar o vattenfilter fick jag funktionen förklarad på det sättet att ljuset gör att föroreningarna klumpar ihop sig och sedan fastnar i det fysika filtret.
Men jag fördjupade mig aldrig i ämnet.

/M
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Det är ju som Knut skriver att om man har lampan i tanken så klumpar ju biofilmen ihop sig och bör filtreras. Men en nackdel är också att om det blir ny beväxtning i filtret så är ju biofilmen en stor näringskälla till mikroorganismerna och vattnet blir då förorenat igen. I sådana fall krävs att man använder en metod som har långtidsverkan och som håller hela systemet inkl tank, rör och filter bakteriefria.
 

Nils o Gunnel

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
22109
Medlemskap
2024
Vi använder Blue Marine Watersprint som använder LED. Den går på 12V och drar ström bara när vattnet flödar (utom lite tomgångsström förstås). Sitter efter finfilter och kolfilter. Alltid rent och sterilt vatten i alla kranar. Tyvärr en dyr lösning, c:a 15000kr. Men den vi har ska hålla för 6 300 000 liter. Många koppar kaffe...
 
Toppen