• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattenrening med silver

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Vattenrening med silver

Självklart kan man inte använda kolloidalt silver som läkemedel utan att genomföra tester och få det godkänt av Läkemedelsverket, men silverjoner fungerar utmärkt för desinfektion av vatten i tankar. Viktigt dock att man doserar rätt, mellan 15 och 50 ppb (parts per billion) och alltså inte i de mängder (10 ppm, parts per million)som man kan läsa i artiklar som hänvisas till i ovannämnda artikel. Det är silverjonerna som är aktiva och påverkar mikroorganismernas fortplantning. Det innebär att silverbehandling inte är direktverkande utan behöver ett par timmars verkningstid. Fördelen är att den är långtidsverkande och vattnet kan förvaras i en tank under mycket lång tid utan att kvaliteten försämras. Silverjoner i för hög koncentration kan påverka ögonen och ge skador, därför den låga doseringen. Att det finns kolloidala partiklar påverkar inte desinfektionsförmågan men kan i detta fallet vara silverklorid som bildas om det finns klorid i vattnet.

Bunkrar man vatten nere i Europa är silverjondosering ett mycket bra sätt för att få ett bra vatten som man kan dricka utan att oroa sig.

Lite historia: På grekernas tid förvarade man gärna mat i silverskålar. Anledningen var naturligtvis att maten höll sig längre.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Vattenrening med silver

Tisdagens Vetenskapens värld (TV2) handlade just om goda bakterier i våra tarmar. Utan dessa är det kört för oss. Frågan är vad som händer med dessa om man dricker vatten spetsat med silverjoner? En obalans i tarmfloran kan bara leda till problem.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vattenrening med silver

Exakt!

Ett viktigt ämne är vad maten inte innehåller idag. Forskning jorden runt visar att dagens industrimat är så illa behandlad och steriliserad så att en mängd nyttiga bakterier aldrig når våra tarmar. Följden blir en mängd tarmsjukdomar, ofta inflammationer som i sin tur genererar andra inflammatoriska sjukdomar. Crohns syndrom, psoriasis, div. reumatiska sjukdomar är exempel på detta men det finns många fler.

Spannmål och spannmålsprodukter är inte bra mat för människor; där är de flesta fristående forskare numera överens. Problemet är att många djur utsätts för industrifoder med mycket suspekt innehåll vilket försämrar köttets kvalitet avsevärt. Dagens grönsaker är också utsatta där giftbesprutning och köpta industrifröer gör dessa "produkter" mer eller mindre hälsovådliga!

Fungerande tarmar är mycket viktigt för hälsan och välmåendet! Kött från gräsbetande kor och naturligt odlade grönsaker kan ge oss bättre hälsa och färre sjukdomar!

Jappe
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Vattenrening med silver

Tisdagens Vetenskapens värld (TV2) handlade just om goda bakterier i våra tarmar. Utan dessa är det kört för oss. Frågan är vad som händer med dessa om man dricker vatten spetsat med silverjoner? En obalans i tarmfloran kan bara leda till problem.

Allt har med koncentrationen att göra. Är man orolig för sina magbakterier så ska man nog akta sig för allt desinficerat vatten och hållbarhetsbehandlad mat. Kanske man skall akta sig för matolja i kombination med klorerat vatten, skulle ju kunna bilda klorerade kolväten. Nej, vill inte skrämmas det är ingen fara,men vilda påståenden kan ju bli hur galet som helst när det inte finns något belägg bakom.
Den stora nackdelen med silverjoner är spridningen av tungmetaller vilket diskvalificerar den i större sammanhang, i våra vattentankar och i rätt koncentration är den utmärkt.
Jag hade en massa forskningsrapporter om silverjoner men slängde dem i samband med pensionering och flytt till lägenhet.
 

repuls

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Nacka
HBK-Nr
1445
Medlemskap
2024
Sv: Vattenrening med silver

Använd FreeBact-20 för rengöring av hela vattensystemet. Testat av smittskyddsinstitutet, miljövänligt och enkelt att använda. Mycket effektivt. Komplettera med AquaCare om ni ska utomlands vid behov då ni misstänker att dricksvattnet kan vara dåligt. Läs på FreeBact .
Vi har 10% i husbilsklubben. Använd inget med silverjoner i , det är inte speciellt nyttigt för kroppen.
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Vattenrening med silver

Vi har i Sverige sedan decennier valt att försöka bli av med silverutsläpp i vår natur på
grund av att det är extremet långlivat och skapar synnerligen negativa konsekvenser i
naturen. Det skapar vissa gynsamma funktioner precis som vissa biocider gör men är
samtidigt giftigt under så lång tid att det inte går att försvara.

Det finns långt mycket bättre och effektivare val för att uppnå desinfektion av exempelvis vatten som inte lider av de besvärliga följdverkningarna.

Kemikalieinspektionen och Stockholm vatten har bra material som belyser vikten av att
vi verkligen låter bli användningen av det.

Silver - Kemikalieinspektionen
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Vattenrening med silver

Vi har i Sverige sedan decennier valt att försöka bli av med silverutsläpp i vår natur på
grund av att det är extremet långlivat och skapar synnerligen negativa konsekvenser i
naturen. Det skapar vissa gynsamma funktioner precis som vissa biocider gör men är
samtidigt giftigt under så lång tid att det inte går att försvara.

Det finns långt mycket bättre och effektivare val för att uppnå desinfektion av exempelvis vatten som inte lider av de besvärliga följdverkningarna.

Kemikalieinspektionen och Stockholm vatten har bra material som belyser vikten av att
vi verkligen låter bli användningen av det.

Silver - Kemikalieinspektionen

Ja det har du helt rätt i att man inte ska sprida en massa tungmetaller till omgivningen, i det här fallet tänker man ju närmast på hur man tillsätter en massa silver, 100-tals gånger högre koncentrationer än till vattenbehandling, till underkläder, idrottskläder, skor mm bara för att man inte ska lukta illa. Att använda det för bakteribehandling i en vattentank är något helt annat, silver har positiva långtidseffekter som inte något annat behandlingspreparat i dag har. Du kan t ex förvara vatten i tanken i princip hur lång tid som helst utan att bakterietillväxt ökar, och doserna är mycket små, 20-50 parts per billion(ppb). Jämfört med ett tappat silversmycke till omgivningen så kan du desinficera ditt vatten under hela din livstid.
Håller dock helt med dig att onödig spridning till naturen, oavsett vad det är för ämnen, är förkastligt. Även andra desinficeringsmedel ger ju negativa effekter på omgivningen, t ex klorpreparat som kan ge svårnedbrytbara föreningar (klorerade kolväteföreningar mm). Här har man ju lyckats att ersätta t ex blekningsmedel med bättre miljövänligare preparat.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Vattenrening med silver

Hej Bettan o Bertil, det här ämnet har varit uppe rätt många gånger redan, och jag har en fråga eftersom du verkar vara bevandrad i ämnet.
Jag har länge använt några droppar av silver till min färskvattentank och den har alltid hållt sig ren och fullständigt "slemfri" på väggarna inne i tanken.
De få dropparna silver som man har i 100 literstanken, och de få skvättar man sedan får i sig av det vattnet är inget som bekymrar mig nämnvärt :p:.

Så till min fråga. Cowboys sades förr ha en silverdollar i vattenflaskan för att hålla vattnet fräscht.
Om man slänger i några gamla äkta silverbestick i färskvattentanken blir det då någon utfällning från dem som gör nytta för vattnets kvalité och vattentanken, eller gör de lika lite nytta i vattentanken som i besticklådan där de har legat i en evighet :D.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Vattenrening med silver

För egen del använder jag en separat tank (5 liter) för dricksvatten övrigt vatten används till övrig användning, men tanken fylls ofta och är aldrig full.
(brukar inte bilen i öknen) Skulle dricksvattnet ta slut finns det alltid några liter flaskvatten i reserv.
Inte ens i båten fanns det kemikalier av någon form i tanken.
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Vattenrening med silver

Alla vi som haft vattentankar i båt eller husbil vet att så länge du bara fyller på med rent
färskvatten så kommer det att hålla sig drickbart under verkligt lång tid. Faktiskt i många
veckor och upp till 2-3 månader.

Det viktiga är att hålla sin tank ren, skölja ur med jämna mellanrum och framförallt att
alltid se till att fylla på med dricksvattenkvalitet.

När bilen står stilla under längre tid så se till att töm tanken helt och öppna upp
manluckan så att det blir kruttorrt i tanken. Då trivs inte mikroorganismer
och all form av tillväxt uteblir.

Det behövs inte några kemikalier för att få detta att fungera.

Faktum är att ingen av oss bör en utnyttja ens den minsta dos av silverjoner (ppb) för att
trygga dricksvattnet in tanken. Enligt Stockholm Vatten så är det synnerligen giftigt för
alla levande organismer på vår jord (inkl människan) och det misstänks kunna bidra till
antibiotikaresistens.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Vattenrening med silver

Hej Bettan o Bertil, det här ämnet har varit uppe rätt många gånger redan, och jag har en fråga eftersom du verkar vara bevandrad i ämnet.
Jag har länge använt några droppar av silver till min färskvattentank och den har alltid hållt sig ren och fullständigt "slemfri" på väggarna inne i tanken.
De få dropparna silver som man har i 100 literstanken, och de få skvättar man sedan får i sig av det vattnet är inget som bekymrar mig nämnvärt :p:.

Så till min fråga. Cowboys sades förr ha en silverdollar i vattenflaskan för att hålla vattnet fräscht.
Om man slänger i några gamla äkta silverbestick i färskvattentanken blir det då någon utfällning från dem som gör nytta för vattnets kvalité och vattentanken, eller gör de lika lite nytta i vattentanken som i besticklådan där de har legat i en evighet :D.

Silvermynt i vattenflaskan och att grekerna förvarade mat i silverkärl är gamla trix som är känt och som säkert fungerar. Om du lägger ner ett silverbestick så skulle det nog också fungera men du kan ju inte garantera rätt dos. Viktigt att man har rätt dosering för att du ska få rätt verkan. Men vattentanken kanske är ett bra ställe att gömma sina guld-och silversmycken i. Det finns ett användningsområde där silver har en överlägsen funktion och det är just i vattentankar pga dess långtidsverkan.

Impala-Flamman:När det gäller antibiotikaresistens och andra nackdelar med tarmbakterier mm så är det ju viktigt att man inte använder några preparat på fel sätt, äter kött med antibiotikarester, livsmedel med hållbarhetstillsatser osv osv (jag avstår hellre från importerat kött än rent vatten i tanken). När det gäller silver så finns det inte, vad jag har kunnat läsa mig till, några bevis för att det bidrar till antibiotikaresistens, på det sätt som silver verkar på mikroorganismer är det inte heller troligt. När det gäller behovet av tillsatser till vårt vatten (från kommunala vattentäkter) så håller jag med dig, det behövs i allmänhet inte men om vi tar vatten från enskilda vattentäkter och vatten från sydligare breddgrader ökar risken markant och vid sådana tillfällen kan tillsatser öka säkerheten.
Göran K: jag skall inte tråka ut dig och göra det till en gråvattentråd, det är mitt sista inlägg i tråden.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Vattenrening med silver

Alla vi som haft vattentankar i båt eller husbil vet att så länge du bara fyller på med rent
färskvatten så kommer det att hålla sig drickbart under verkligt lång tid. Faktiskt i många
veckor och upp till 2-3 månader.

Det viktiga är att hålla sin tank ren, skölja ur med jämna mellanrum och framförallt att
alltid se till att fylla på med dricksvattenkvalitet.

När bilen står stilla under längre tid så se till att töm tanken helt och öppna upp
manluckan så att det blir kruttorrt i tanken. Då trivs inte mikroorganismer
och all form av tillväxt uteblir.

Det behövs inte några kemikalier för att få detta att fungera.

Faktum är att ingen av oss bör en utnyttja ens den minsta dos av silverjoner (ppb) för att
trygga dricksvattnet in tanken. Enligt Stockholm Vatten så är det synnerligen giftigt för
alla levande organismer på vår jord (inkl människan) och det misstänks kunna bidra till
antibiotikaresistens.

Bullshit, jag skulle inte vilja bli bjuden på ett glas vatten som stått i tanken 2-3 månader åt gången med en sköljning därimellan.

Nää ska vattnet lagras längre tider så gäller tillsatser, duger inte ens till duschning annars (legionella)
Jag doserar silver, men dricker inte vattnet, har bättre drycker med mig :)
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Vattenrening med silver

Använd FreeBact-20 för rengöring av hela vattensystemet. Testat av smittskyddsinstitutet, miljövänligt och enkelt att använda. Mycket effektivt. Komplettera med AquaCare om ni ska utomlands vid behov då ni misstänker att dricksvattnet kan vara dåligt. Läs på FreeBact .
Vi har 10% i husbilsklubben. Använd inget med silverjoner i , det är inte speciellt nyttigt för kroppen.


FreeBact innehåller klordioxid = blekmedel


Effect of chlorine dioxide and its metabolites in drinking water on fetal development in rats.

Suh DH, Abdel-Rahman MS, Bull RJ.
Abstract

The chlorination of surface waters is known to form trihalomethanes. Therefore, chlorine dioxide (C1O2) is being considered as an alternative disinfectant. This study was designed to determine the effect of chlorine dioxide and its metabolites, chlorite (C1O-2) and chlorate (C1O-3), on rat fetuses exposed in utero. Female rats were administered C1O2 at 0, 1, 10 and 100 mg 1(-1) and C1O-2 or C1O-3 at 1 and 10 mg 1(-1) daily in the drinking water for 2 1/2 months prior to the throughout gestation. Rats were killed on day 20 and fetuses examined for external, skeletal and visceral malformations. Slight decreases in weight gain during pregnancy were seen in the C1O2 administered groups. A significant dose-response relationship in the decreases of the numbers of implants and live fetuses were observed in the C1O2 groups. Although there were increased incidences of resorptions in the C1O-2 and C1O-3 groups, no statistically significant increase was found in the groups. Fetal weight was significantly increased in the 100 mg 1(-1) C1O2 group. Also, fetal length was increased in the 10 mg 1(-1) C1O-2 and C1O-3 treatment groups. Skeletal defects, such as incompletely ossified or missing sternebrae, rudimentary ribs and incompletely ossified skull bones were increased in all treatment groups, but none were significantly different from the control group. A few cases of hypoplastic kidney, hydronephrosis and dextrocardia were observed in the treatment groups.




Det användes mycket till just vattenrening



 
Toppen