• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattenrenare Alde AquaClear UV-C

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Jag har inte monterat detta och skulle inte tro att det är värt pengarna för oss. Vi har efter 30 år aldrig fått problem med vattnet. Då hör det till saken att vi dricker tankvattnet i bilen när vi behöver.

En gång, utanför Rom, fick vi dock vatten som luktade lite unket men det avtog allt eftersom vi fyllde på med nytt vatten under resans gång. Om Alde vattenrenare hade tagit bort lukten är okänt (för oss).

//Michael, medlem
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Jag har inte monterat detta och skulle inte tro att det är värt pengarna för oss. Vi har efter 30 år aldrig fått problem med vattnet. Då hör det till saken att vi dricker tankvattnet i bilen när vi behöver.

En gång, utanför Rom, fick vi dock vatten som luktade lite unket men det avtog allt eftersom vi fyllde på med nytt vatten under resans gång. Om Alde vattenrenare hade tagit bort lukten är okänt (för oss).

//Michael, medlem
Ok, jodå vi dricker också vattnet. Men när Alde pannors varmvatten beredaren inte klarar av aggressiv vatten som bland annat Spanien & Portugal har, tänkte jag att det skulle vara läge att montera en sådan. Byta panna vart 5 år blir dyr. vi bytte förra åre.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Är det kalk i vattnet som skadar pannan? I så fall tror jag knappast UV-ljus hjälper. Det är väl tänkt att ta död på mikroorganismer och annat otyg men lär inte rå på kalkets frätande egenskaper.

Jag kan inte detta med frätande saker i dricksvatten och hur det motverkas med materialval och offeranoder mm. Jag läste något om att det i vissa områden i Sverige var bäst med koppar medan det var bättre med rostfritt i andra delar. Kan dock vara så att jag blandat ihop det hela, läste inte så noga i brist på intresse, gällde dessutom för bostadshus, inte husbilar.

//Michael, medlem
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Är det kalk i vattnet som skadar pannan? I så fall tror jag knappast UV-ljus hjälper. Det är väl tänkt att ta död på mikroorganismer och annat otyg men lär inte rå på kalkets frätande egenskaper.

Jag kan inte detta med frätande saker i dricksvatten och hur det motverkas med materialval och offeranoder mm. Jag läste något om att det i vissa områden i Sverige var bäst med koppar medan det var bättre med rostfritt i andra delar. Kan dock vara så att jag blandat ihop det hela, läste inte så noga i brist på intresse, gällde dessutom för bostadshus, inte husbilar.

//Michael, medlem
Jag är inte så insatt angående vattnet tänkte att detta skulle hjälpa. Då jag antar att Alde bytte till ett billigare matrial som inte tål aggressiv vatte. aldrig hört att någon fått byta panna efter så kort tid. Vi har haft många äldre husbilen utan fått proble.
 

Anders.pe

HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2024
Hej, att tänka på om man har tryck vatten system så kan det bli problem om pumpen är för svag, tror att Alde filtret ta bort ca 0,6-0,9 bar. många pumpar ger ca 1,4 bar då blir det inte så mycket tryck kvar.
 

alzlz

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
29042
Medlemskap
2024
Jag har monterat detta filter i vår Adria plåtis. Känns bra ändå bra att ha något skydd mot föroreningar. Ganska enkel installation UniQuick kopplingar. Tog elanslutning från pumpen. Originalpumpen var bara på 0,5 bar 12L/min vilket blev lite lågt i vår bil då filtret ökar motståndet för vattenpumpen. Beror nog också på hur långa ledningar man har. Körde med originalpumpen förra säsongen men har bytt till en starkare pump på 1,8 bar 22L/min till denna säsong. Samma fabrikat som originalpumpen Reich Powerjet, passade direkt på slang och backventil. Blir bra mycket bättre tryck. /Leif
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Det efterfrågade systemet har säkert endel fördelar men påverkar inte aggressivt vatten eller kalkhaltigt vatten. Utrustningen har ett UV-filter som tar död på bakterier, protozoer mm. Kolfiltret, efter UV-filtret, adsorberar organiska lösta ämnen t ex lukt och smak. Det är däremot fel att ha kolfiltret efter UV-filtret eftersom kolet fungerar som bärarmaterial för bakterier och där har bakterierna alla förutsättningar att föröka sig obehindrat. Kolfiltret bör sitta före UV-filtret. Om du vill behandla ett aggressivt vatten skall man höja pH-värdet t ex med kalk, vill du bli av med kalkhaltigt vatten skall du montera ett jonbytarfilter men det kräver lite skötsel.
Summasumarum så tror jag inte att du blir hjälpt av denna utrustning. Bästa tipset som jag kan ge dig för att hålla sig frisk är att vara försiktig och använda ren utrustning när du bunkrar vatten, samt att äta ”bra” mat, tillfälliga sommarrestauranger utmed turiststråken kan man nog inte lita på helt. Risken för matförgiftning är nog större än att dricka vattnet från husbilen.
 

redtop2

HBK Medlem
Inlägg
127
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
25674
Medlemskap
2024
Det efterfrågade systemet har säkert endel fördelar men påverkar inte aggressivt vatten eller kalkhaltigt vatten. Utrustningen har ett UV-filter som tar död på bakterier, protozoer mm. Kolfiltret, efter UV-filtret, adsorberar organiska lösta ämnen t ex lukt och smak. Det är däremot fel att ha kolfiltret efter UV-filtret eftersom kolet fungerar som bärarmaterial för bakterier och där har bakterierna alla förutsättningar att föröka sig obehindrat. Kolfiltret bör sitta före UV-filtret. Om du vill behandla ett aggressivt vatten skall man höja pH-värdet t ex med kalk, vill du bli av med kalkhaltigt vatten skall du montera ett jonbytarfilter men det kräver lite skötsel.
Summasumarum så tror jag inte att du blir hjälpt av denna utrustning. Bästa tipset som jag kan ge dig för att hålla sig frisk är att vara försiktig och använda ren utrustning när du bunkrar vatten, samt att äta ”bra” mat, tillfälliga sommarrestauranger utmed turiststråken kan man nog inte lita på helt. Risken för matförgiftning är nog större än att dricka vattnet från husbilen.
Exakt-just så är det!
 

Abben

HBK Medlem
Inlägg
184
Kommun
Mark
HBK-Nr
166
Medlemskap
2024
Vi har monterat ett sådant filter i vår husbil. Vi var i Kroatien förra våren där kunde vi dricka vattnet som vi tankade i husbilen på campingen. Vi har varit där många gånger tidigare och inte kunnat dricka vattnet på grund av dålig smak. Enda nackdelen var att det var ljummet men vi kylde det i kylboxen. Gott att slippa bära vatten från affären.
ABBEN
 

kocken1

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1702
Medlemskap
2025
Det efterfrågade systemet har säkert endel fördelar men påverkar inte aggressivt vatten eller kalkhaltigt vatten. Utrustningen har ett UV-filter som tar död på bakterier, protozoer mm. Kolfiltret, efter UV-filtret, adsorberar organiska lösta ämnen t ex lukt och smak. Det är däremot fel att ha kolfiltret efter UV-filtret eftersom kolet fungerar som bärarmaterial för bakterier och där har bakterierna alla förutsättningar att föröka sig obehindrat. Kolfiltret bör sitta före UV-filtret. Om du vill behandla ett aggressivt vatten skall man höja pH-värdet t ex med kalk, vill du bli av med kalkhaltigt vatten skall du montera ett jonbytarfilter men det kräver lite skötsel.
Summasumarum så tror jag inte att du blir hjälpt av denna utrustning. Bästa tipset som jag kan ge dig för att hålla sig frisk är att vara försiktig och använda ren utrustning när du bunkrar vatten, samt att äta ”bra” mat, tillfälliga sommarrestauranger utmed turiststråken kan man nog inte lita på helt. Risken för matförgiftning är nog större än att dricka vattnet från husbilen.
Nu är det väl så att uv-c förstör dna hos bakterier så att dom inte kan föröka sig och då är kolfiltret säkert. Tror Alde vet vad dom gör..
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Nu är det väl så att uv-c förstör dna hos bakterier så att dom inte kan föröka sig och då är kolfiltret säkert. Tror Alde vet vad dom gör..
Ja det är ju samma som med silverjoner, det påverkar fortplantningen. Det är bl a därför som silver skall ha en viss uppehållstid för att fåfull verkan. Jag har också jobbat en hel del med UV-ljus men kommer inte ihåg vilka uppehållstider man förordade, men en bakterie som passerat ett UV-ljus betecknas som ofarlig. Skillnaden mellan UV och t ex silver eller natriumhypoklorit är att UV har ingen långtidsverkan vilket innebär att om en bakterie undkommer UV (t ex grumligt vatten eller beläggning på anläggningen) så har den världens chans att fästa i bärarmaterielet( kol) och kan föröka sig snabbt och ställa till med bekymmer. Av den anledningen är det viktigt att ha behandlingen med UV så nära tappstället som möjligt och ett kolfilter som fungerar som bärarmaterial för bakterier är olämpligt att installera efter UV-lampan. Eftersom t ex silverjoner har långtidsverkan så verkar det även mot bakterier i ledningssystem och filter efter behandlingsanläggningen. Alde vet säkert vad de gör men ibland finns det exempel på mindre bra lösningar som kan vara olämpliga.
 
Toppen