• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattenpumps problem

F

F.d. 53024

Guest
Hej!
Har problem med vattenpumpen, den stänger inte av sig efter att kranen är avstängd. Är det någon annan som kan tipsa mig vart problemet ligger?/C-A:confused:
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Vattenpumps problem

Det var lite knapphändiga uppgifter för att komma med några adekvata förslag på felsökning.

Är det ett tryckvattensystem eller system med dränkbar pump?

Om det är dränkbar pump kan det kanske vara fel på någon brytare i en kran som inte bryter spänningen till pumpen.

Är det tryckvattensystem så kan det vara läckage i pumpen, luft i pumpen så att den inte kan bygga upp trycket tillräckligt. Läckage har föreslagits men då skulle du nog märkt det på ett ganska obehagligt sätt.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Vattenpumps problem

Kolla under diskbänken (t.ex.) om det finns en mikrobrytare som startar ström till pumpen, när du öppnar/vrider på kranen. Denna mikrobrytare kan ha blivit lite sliten eller stukad och ger inte korrekt kontakt.
 

Olle Jonsson

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025
Sv: Vattenpumps problem

Jag har ett annat problem.
Jag har en dränkbar pump men om tanken varit tom får jag ett elände att få pumpen att ta igen. Obegripligt eftersom pumpen har vatten på hjulet när tanken är fylld igen, den borde trycka ut luften via en öppen kran när pumpen startar.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vattenpumps problem

Olle, jeg hadde samme problemet på vår første husbil - endret litt på slangen slik at pumpen fikk en annen vinkel i forhold til bunnen. Noen pumper jobber best helt loddrett, men de jeg hadde krevde ca. 45 grader for å starte uten problem, hvis ikke så måtte jeg ned med en hånd og slippe ut luft fra pumpehuset.
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: Vattenpumps problem

Jag har ett annat problem.
Jag har en dränkbar pump men om tanken varit tom får jag ett elände att få pumpen att ta igen. Obegripligt eftersom pumpen har vatten på hjulet när tanken är fylld igen, den borde trycka ut luften via en öppen kran när pumpen startar.
.

Även vi hade detta problem. Backventilen som sitter ca 10 cm ovanför vattenpumpen kärvade. Efter byte av denna fungerade allt igen.

/Per
 
F

F.d. 53024

Guest
Sv: Vattenpumps problem

Hej!
Har problem med vattenpumpen, den stänger inte av sig efter att kranen är avstängd. Är det någon annan som kan tipsa mig vart problemet ligger?/CA:confused:
Tillägg:
Det är en tryckvattenspump. Det syns en liten luftblåsa innanför plastglaset i pumpen. Jag får inte bort denna luftblåsa. Är det någon som varit utför detta problem och har ett förslag till lösning, är jag tacksam för svar!!!
 
Senast redigerad av en moderator:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Vattenpumps problem

Olle, kolla med Gunnar. Han beskrev hur man åtgärdar detta med dränkbar pump. Ett litet hål skulle borras men jag minns inte riktigt var. Hålet skulle evakuera luftblåsan och därmed få pumpen att arbeta.

Nu hittade jag tråden där det beskrivs: http://www.husbilsklubben.se/forums/t28257/
 
Senast ändrad:
Toppen