• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattenpumpen slutar inte gå

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Bästa ni alla,

Så är det dags att sätta allt i ordning igen efter vinterns garagering. Allt verkar i sin ordning med undantag av vattenpumpen (Fiamma) som inte slutar att gå även när kranarna är stängda. Ser inget läckage någonstans och vatten, såväl kallt som varmt, kommer som det skall. Fungerade utan anmärkning i höstas då systemet tömdes på vatten. Någon som har någon idé.

PS. Man skall aldrig stänga av maskiner!!!!!!

Håkan
 
F

F.d. 12019

Guest
Sv: Vattenpumpen slutar inte gå

I varje tappställe fins det inbyggd en brytare som sluter strömmen till vattenpumpen när man öppnar, ifall pumpen går fast alla kranarna är stängda så har strömställaren i någon av kranarna fastnat med andra ord den bryter inte vid stängd. Hade själv denna fel i diskhovs-kranan fast det var tvärtom strömbrytaren slog inte på fast jag öppnade kranen, men efter det att jag kollade kablarna som löper till kranen så fick jag igång, det var kontakt-beläggning som orsakade detta.
Hoppas allt ordnar sig.
Hälsningar Bror
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Vattenpumpen slutar inte gå

Är det ett tryckvattensystem eller ett system med en elektrisk brytare på varje kran?

I ett tryckvattensystem finns det ofta en backventil inuti pumpen och är den otät så att trycket bara kan hållas delvis så får man vatten i kranarna men pumpen stannar inte eftersom trycket inte når upp till den nivå där pumpen slås ifrån. Pumpmembranet/en kan också läcka vilket ger samma symptom.
Även tryckvakten kan vara defekt och om då pumpen får jobba mot maxtrycket hela tiden (alla kranar stängda) så kommer den att bli mycket varm och kan ta skada.
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Vattenpumpen slutar inte gå

Har haft samma problem. Efter att originalpumpen frusit sönder satte jag in en begagnad högtryckspump till strålkastarspolare. Med hjälp av lite slang kunde jag använda tryckströmbrytaren, (se bilder) och det gick ju bra men pumpen ville ju inte stanna när man stängde kranen.
Då borrade jag ett 2,5 mm hål i brytaren och skruvade o en skruvkrok så att brytartrycket går att ställa. Fungerar perfekt men se till att fila av spetsen på kroken så den inte gnager på brytaren.

med pump.JPG

närbild.JPG
 
Toppen