• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattenpump

Status
Stängd för vidare inlägg.

oland.98

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Skövde
HBK-Nr
35192
Medlemskap
2024
Hej där ute husbils Sverige.
Har en fråga ang en vattenpump av märke
shurflo se bild. Skulle vilja hör på bilden på höger sida ska det sitta en filterkopp med filter. Och vänstu sida är det sugsidan från vattentank? För vattnet ska väl gå igen filterkoppen in till husbilen?
 

Bilagor

  • IMG_4184.jpeg
    IMG_4184.jpeg
    1,4 MB · Visningar: 151
  • IMG_4183.jpeg
    IMG_4183.jpeg
    1,7 MB · Visningar: 156

oland.98

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Skövde
HBK-Nr
35192
Medlemskap
2024
Okej då är sugsidan på höger se bild där sitter filtret. Då är vänster in till husbilen.
För jag ska sätta ditt en liten tryckackumulator. Och den ska inte sitta på sugsidan så då ska den då sitta på vänster sidan.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Du måste vara helt säker på åt vilket håll vattnet pumpas.
Följ slangarna, eller försök se en liten pil på pumphuset .
På min bil sitter filtret på trycksidan, dvs där sedan ett T-kors går till hydroforen och till vattenkranarna.
Så det kan variera.
Så måste du förstås ha en tryckströmbrytare.

Roysan
 

Anders.pe

HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2024
Vad jag kan se så är pumpen utrustad med tryck strömbrytare, Filtret som sitter där är som någon skrev tidigare ett grovfilter före att skydda pumpen inget annat, så den ska sitta på sugsidan, vill du ha ett filter för att rena via uv ljus och typ kolfilter så tänk på att då kanske du måste byta till en pump men mer tryck och större flöde, dessa filter kräver ett högre tryck.
Du kommer att bli nöjd med en ackumulator.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Såvitt jag kan bedöma av bilderna, finns det på hållaren för filterkoppen i liten pil som anger flödesriktningen.

Om min iakttagelse är riktig sitter filtret på sugsidan vilket redan så många har skrivit.

Pålle
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Behöver du högre tryck, så är tryckströmbrytaren justerbar på dessa pumpar.
Detta kan till viss del kompensera för ett ökat flödesmotstånd om filter monteras på pumpens trycksida.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.582
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Såvitt jag kan bedöma av bilderna, finns det på hållaren för filterkoppen i liten pil som anger flödesriktningen.

Om min iakttagelse är riktig sitter filtret på sugsidan vilket redan så många har skrivit.

Pålle
Ja, och för att få bort ev. sista tvekan så har denna ritning på pumpen pilar som kanske inte syns i gjutningen. Filtret som saknas på denna bild sitter alltså på sugsidan
Pil.3.JPG
M.v.h. JANKRO.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen