• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vattenpump går så fort kranen öppnas.

1967Anveros

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
37436
Medlemskap
2025
Har ett litet problem med vattenpumpen. När jag öppnar kranen och det rinner lite vatten så går pumpen av och på hela tiden. Det känns att det bygger lite tryck med pumpen stannar till.
Inget störande problem för tillfället men den har aldrig betett sig som innan. Skicka med två bilder där ena bilden visar en vit liten tank. Är det en så kallad trycktank? Det sägs att det finns ett filter som man ska rengöra. Sitter den monterar i pumpen?

Bilagor

• IMG_1317.jpeg
    IMG_1317.jpeg
    1,5 MB · Visningar: 55
  • IMG_1318.jpeg
    IMG_1318.jpeg
    1,2 MB · Visningar: 54

Roysan

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Ja plastburken på höger bild är hydrofortanken.
Har det blivit för lite luft i den, kommer det att hända som du beskriver.
Du ser vattennivån, lagom är c:a halva tanken, 0,5 sen skall pumpen starta vid kanske 0,3 nivån och pumpa tills det blir 0,6 på tanken.
Filtret påverkar inte hur ofta pumpen behöver starta, men kan var bra att rengöra i alla fall.

För att återställa luft och vattennivån behövs nog att du tömmer systemet.
Så att allt får börja om från början.

Roysan

1967Anveros

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
37436
Medlemskap
2025
Tusen tack för svar.
Jag fyllde upp tanken på vatten. Sen öppnade jag kranarna.
Gör jag fel?
Det finns inget luftnippel på tanken. Som det brukar vara på hydrofortankar.
Tömmer när jag kommer hem och fyller upp igen.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Fyller du upp hydrofortanken, den halvtransparenta plastflaskan i din bild #2? Inte undra på att du får problem med att pumpen startar ideligen så fort du öppnar en kran (eller har jag missuppfattat vilken tank du menar?).

Du skall gör så här.
  1. Säng av strömmen till pumpen
  2. Ha något kärl under hydroforen för vattnet som finns i den
  3. Öppna flaskan genom att skruva av slanganslutningen
  4. Låt allt vatten rinna ut
  5. Skruva tillbaka slanganslutningen och montera tillbaka flaskan på väggen
  6. Slå på strömmen till pumpen
  7. När du nu öppnar en kran skall det dröja något innan du får vatten. Kontrollera att det inte läcker från hydroforen. När den blivit cirka halvfull så kommer systemet att fungera så att det kommer vatten när du öppnar en kran men pumpen börjar kanske inte arbeta omedelbart utan först när det tappats så mycket att hydroforen och tryckavkännaren tycker att det behövs pumpas varvid pumpen kan gå en stund, ibland även efter att kranen stängts.
//Michael, medlem

Toppen