• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vattennivå

Bengt & Pia

HBK Medlem
Kommun
Värnamo
HBK-Nr
9631
Medlemskap
2026
Köpte en ny Elnagh Prince våren 2012 av Hobby Fritid när vi hämtat bilen visade det sig att nivå givaren för färskvatten tanken inte fungerade.:mad: Efter flera turer till Tenhult och tele samtal o mailkontakt har dom bytt givare, EBL och nu senast manöverpanel utan framgång. Det känns som att dom inte kan klara av att lösa problemet.:confused: Inte vad man tänkt sig när man köper en bil av en känd firma. Finns det någon här i husbilsklubben som har någon ide på vad är för fel?

//Bengt

Sv: Vattennivå

Nivåmätarna lever nog ett eget liv.Min Hymer har samma problem,Visar halv tank när färskvattnet rinner över och 25% när gråvattentanken är tom.Sedan helt plötsligt är allt rätt.

Vår givare i färskvattentanken krånglar åt andra hållet - visar full så snart man fyller i lite vatten. Misstänker kalkbeläggning på givarsonderna. Ska försöka rengöra dem med ättika. Återkommer när jag ser resultatet.

I en helt ny bil borde väl allt fungera när den lämnar säljaren.
Själv misstänker jag att i det här fallet är någon form av avbrott någonstans i förbindelsen mellan givarna och panelen, ev. strömförsörjningen.

Vattennivå mätaren har aldrig fungerat. det går tre kablar från givaren till EBL där i mellan är det kontakt. Kablage till manöverenhet har jag inte kunnat kolla.

/Bengt

Hej Bengt.

Mät kablaget mellan kontakten till armaturen och boxen.. Och mellan boxen och panel. Har för mig det sitter CBE grejer i en elnagh va?
Låter som ett kablage fel.. antingen ett brott eller felaktigt inkopplat.
Behöver du hjälp och åker mot Jönköpings hållet så hojta till. :)

Hej!
Det stämmer att det är CBE. Mellan givaren o elektroblocket har jag mätt och det är kontakt. Lite knepigare att mäta kablaget mellan elektroblocket o panel. Skall kolla på det.:rolleyes: Inte omöjligt att jag hör av mig om jag kommer mot Jönköping :)

//Bengt

Tillbaka
Toppen