• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattenläckage

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Vår husbil Carthago router år 2013, upptäckte att det droppar under bodelsbatteri- lådan. Dropparna avtar när jag stänger av pumptrycket. Jag har letat överallt där jag kommer åt, men hittar ingen orsak. Batterilådan är isolerad med någon typ matta. Den blir fuktig på undersidan o droppar hänger där. Det finns säkerhetsavlopp kranar intill, typ boiler och färskvatten. Funderat på om färskvatten ventilen är sprucken, men ser inte något där. Då skulle det komma vatten genom golvets underplatta intill och träffa vatten på batterilådan o följa vatten neråt!? De som känner till eller har liknande husbil, kanske har en synpunkt var jag ska leta vidare. Någon husbilsfirma eller andra service jag sökt, är fullbokade fram till augusti. Bengt
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.405
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Lägg gärna in lite bilder.
Testa och lägg lite papper på ventilerna etc, tex ritpapper.
Har du lite tur kan du vart det läcker.

Det kan även vara en vattenfördelare som läcker.
Det har en del såna trådar.
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Lägg gärna in lite bilder.
Testa och lägg lite papper på ventilerna etc, tex ritpapper.
Har du lite tur kan du vart det läcker.

Det kan även vara en vattenfördelare som läcker.
Det har en del såna trådar.
Jag fotade några bilder. Man ser ventilerna som jag misstänker skulle ställa till det. Den högra ventilen ser jag också inneifrån under soffan. Den tredje bilden är undersidan av batterilådan där det droppar olika mycket beroende på vattentryck, just nu avställd pump.
Kan inte se minsta vatten, så papper verkar inte. Jag har letat efter vattendelare, där jag hittat, men allt är stort. "Enda" vatten som jag hittar är under batterilådan. Jag är orolig för om det är något ställe som golvbottenplattan blir skadad, där batterilådan hänger fast. Bengt
 

Bilagor

  • 20210716_125448.jpg
    20210716_125448.jpg
    2,2 MB · Visningar: 139

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Är det bara jag, men ser det inte som om den är blött under den blåa slangen till färsk vattenventilen?
Jag hade också en vattenläcka i en Carthago för några år sedan. Jag letade länge innan jag hittade felet, tack vare dubbelgolvet kan vattnet fara omkring lite hur som helst Och det blir svårt att hitta läckan. Nåväl, jag hittade felet under diskbänken.jag tog bort alla lådorna och där under var det ett ”ormbo” med vattenslangar som var skarvade med t-stycken av plast jag tror det var 3 - 4 stycken t-stycken varav 2 läckte i godset. Det läckte bara när någon kran användes, men då sprutade det ordentligt.
Skulle vara svar till KarinoBengt men jag vet inte hur jag gör för att ändra ”citeringen”
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.405
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Slangklämmorna har dragits åt väldigt hårt. Med den modellen kan det vara lite känsligt vad jag kommer ihåg. Det är som en liten utbuktning under skruven.
Då kan åtdragningen bli lite oval.
På säkerhetsventilen sitter dessutom ena klämman nära ventilen.
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Jag hade också en vattenläcka i en Carthago för några år sedan. Jag letade länge innan jag hittade felet, tack vare dubbelgolvet kan vattnet fara omkring lite hur som helst Och det blir svårt att hitta läckan. Nåväl, jag hittade felet under diskbänken.jag tog bort alla lådorna och där under var det ett ”ormbo” med vattenslangar som var skarvade med t-stycken av plast jag tror det var 3 - 4 stycken t-stycken varav 2 läckte i godset. Det läckte bara när någon kran användes, men då sprutade det ordentligt.
Intressant; jag får nu plocka ur lådorna ovanför diskbänken o kolla där. Det konstiga är att jag inte hittar något vatten på golvet. Hade vattnet gått i i bottenplattan, eller såg du vattnet på ovansidan på plattan?
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Intressant; jag får nu plocka ur lådorna ovanför diskbänken o kolla där. Det konstiga är att jag inte hittar något vatten på golvet. Hade vattnet gått i i bottenplattan, eller såg du vattnet på ovansidan på plattan?
Vi såg aldrig något vatten på golvet, det enda vi märkte var dels att vattnet tog slut ovanligt fort och dels droppade det vid hjulhuset bak när vi stannade. Vi var på väg till Spanien i januari så vi trodde att det var fukt från vägen som droppade vid hjulet
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Vi såg aldrig något vatten på golvet, det enda vi märkte var dels att vattnet tog slut ovanligt fort och dels droppade det vid hjulhuset bak när vi stannade. Vi var på väg till Spanien i januari så vi trodde att det var fukt från vägen som droppade vid hjulet
Tack för den informationen. Är ganska likt våra problem, skillnad är att vattnet kommer ut under batterilådan. Räckte det med att täta eller hade det förstört något mer?
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Tack för den informationen. Är ganska likt våra problem, skillnad är att vattnet kommer ut under batterilådan. Räckte det med att täta eller hade det förstört något mer?
Vad jag märkte var inget förstört. Jag bytte t-kopplingarna till kopparkopplingar.
Att ta bort lådorna är ett kapitel för sej, på min bil var det en spärr på undersidan av lådorna som satt på skenorna som man måste frigöra innan man kunde lyfta bort hela lådan.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Nu vet jag inte mängden vatten. Men nu är det hög luftfuktighet. Fukten sätter sig på kallaste ytan. Det kan vara kallvattenslangen. Eller en kall batterilåda.
Men vanligaste stället är ju framrutan.
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Vad jag märkte var inget förstört. Jag bytte t-kopplingarna till kopparkopplingar.
Att ta bort lådorna är ett kapitel för sej, på min bil var det en spärr på undersidan av lådorna som satt på skenorna som man måste frigöra innan man kunde lyfta bort hela lådan.
Jag har plockat bort lådorna, men tack för info, jag plockade bort dem 2013 när bilen var ny. Jag gjorde om lutningen för vattenavloppet då, det rann för dåligt.
Jag får kolla vidare o hoppas på att jag hittar läckaget.
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Är det bara jag, men ser det inte som om den är blött under den blåa slangen till färsk vattenventilen?
Helt riktigt, med papper på platsen så upptäckte jag att det blev fukt där.
Är det bara jag, men ser det inte som om den är blött under den blåa slangen till färsk vattenventilen?
Kollade att dra åt slangklämman, men det blev värre. Kan vara en spricka där.
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Slangklämmorna har dragits åt väldigt hårt. Med den modellen kan det vara lite känsligt vad jag kommer ihåg. Det är som en liten utbuktning under skruven.
Då kan åtdragningen bli lite oval.
På säkerhetsventilen sitter dessutom ena klämman nära ventilen.
Tack, det är där läckan fanns. Drog åt lite, men det gick inte. Kollar i morgon, kan vara en spricka i ventilen.
 
Toppen