• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Vattenläcka på taket där jag gjort hål för solpanel

Daniel S

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Sollentuna
Hej,

Har haft ett återkommande problem för min plåtis då jag har en vattenläcka(or) som jag inte lyckats täppa till, vilket inte är så konstigt med tanke på det sättet jag och min vän har monterat solpanelen på taket. (Icke-optimalt)

Har bifogat ett par bilder för bättre översikt på hur det ser ut idag. Skulle gärna ta emot några tips på hur jag kan stänga de 4 öppningar som vi gjorde med en mejsel.

Är medveten att solpanelen måste först bort och sen så ska de öppningar på något täckas och stängas.

Vad är det enklaste sättet att lösa detta?

All råd uppskattas,
Tack på förhand!
Daniel

7c8a12cbc274220b8dacf799440eac638d5102d5.jpg
9fcf38215d155f163e46b4b410546f3442965168.jpg
76f4656cf8cedbf4ba60a2c9b7078e37faa41e0b.jpg
6081a70f9736e25bbacd625996a5e61492fc9ae9.jpg
3e046bcce022bffd8d290519c2fc4cd7c4ecfae4.jpg
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det beror lite på vart ni gjort hålen.
Det mest optimala är att göra hålen på förhöjningarna på taket. Då slipper man det rinnande vattnet i möjligaste mån.
Att försöka fixa till något man bara slagit en mejsel genom och sedan försökt täta med silikon är nog dömt att misslyckas.
Tyvärr är det så att om hålen ligger i dalen så är skadan redan skedd. Lär bli svårt att få det tätt hur du än gör.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det beror lite på vart ni gjort hålen.
Det mest optimala är att göra hålen på förhöjningarna på taket. Då slipper man det rinnande vattnet i möjligaste mån.
Att försöka fixa till något man bara slagit en mejsel genom och sedan försökt täta med silikon är nog dömt att misslyckas.
Tyvärr är det så att om hålen ligger i dalen så är skadan redan skedd. Lär bli svårt att få det tätt hur du än gör.
Skall du täta de gamla hålen så kan du göra det med rostfria vagnsbultar, de med gänga hela vägen...
 

johnny.w

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Bengtsfors
HBK-Nr
4532
Medlemskap
2025
Vad jag kan se så är det takställningen som är galet installerad. Original låsningen runt dropplist är moddad och går in i upphöjningen .
Antar att det är där mejsel kom till bruk .Stäng hålen (glasfiberspakel eller dylikt)och använd hållare för solpanel finns olika modeller att köpa
 

elegancen

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
7888
Medlemskap
2024
Vad jag kan se så är det inte något brännbart direkt under hålen ?
Så jag skulle ha svetsat igen hålen då blir det tätt och det kommer att hålla .
Att smeta kitt,silicone eller spackel kanske funkar en stund men blir ingen permanent lösning.
Har du inte möjlighet att svetsa själv kan du vända dig till en bilskadeverkstad de kan med lite vilja hjälpa dig.
 

UltraRapido

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
31576
Medlemskap
2024
Hej
Använd bytylgummi i tätningen och limma en kåpa som "muskatten" beskriver över hålet med lim typ PL 600.
Silicon har jag dålig erfarenhet av mot plåt, då den innehåller kemikalier som gör att plåten rostar.

Annars var ju montagen klart "annorlunda" ;-)
 

Daniel S

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Sollentuna
Hej
Använd bytylgummi i tätningen och limma en kåpa som "muskatten" beskriver över hålet med lim typ PL 600.
Silicon har jag dålig erfarenhet av mot plåt, då den innehåller kemikalier som gör att plåten rostar.

Annars var ju montagen klart "annorlunda" ;-)

Tack för svaren allihopa, har hjälpt att orientera mig kring problemet. Lutar mig främst mot att stänga hålen med glasfiberspackel eller möjligtvis täppa till det med butylgummi. Ultrarapido, menar du att jag kan behålla solpanelen och använda butylgummi runt hålet eller ska jag demontera den helt och bara täppa till hålen med gummin?

Tack återigen allesammans!
 

UltraRapido

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
31576
Medlemskap
2024
Täta hålen med Butylgummi skulle jag gjort efter att ha lyft bort panelerna sedan se till att hålen har fått så pass mycket butyl att det tränger ut lite kring hålen. Att smeta ut butylgummi ovan på befintligt montage räcker inte, det kommer bara se ännu mera "tetigt" ut.
 
Toppen