• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

vattenkran

Volker&Titti

FD HBK Medlem
Inlägg
266
Kommun
Finspång
HBK-Nr
5183
Medlemskap
2021
Hej hur bytta man vattenslangar kökskran dem läcker? Volker
 

Bilagor

  • IMG_0502.JPG
    IMG_0502.JPG
    575,6 KB · Visningar: 166
  • IMG_0503.JPG
    IMG_0503.JPG
    489,7 KB · Visningar: 160

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Er det slangene som lekker eller selve kranen? For demontering av den blå hurtigkoblingen trekk ut de svarte låseskivene og trykk inn den hvite ringen så kan rør eller slange trekkes ut. Ser at du har koblet fra bryteren i kranen allerede.
 

Volker&Titti

FD HBK Medlem
Inlägg
266
Kommun
Finspång
HBK-Nr
5183
Medlemskap
2021
Hej Kurt Jag vet inte riktig från det läcker jag tro uppe på kranen ? Kanske måste bytta alt
Slangen nere vill jag har bott hur gör jag ! Finns 2 låsskiva ! Är det bara och dra upp ? Volker
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Ja, når låsskivan er ute press inn den hvite delen inn i den blå og trekk ut slangen. Det du har er et skjøtestykke for 2 slanger så du kan velge side selv.

Du må holde inne den hvite mens du drar ut slangen ellers så låser den seg igjen.

Og for ordens skyld, jeg heter Knut samme som Der Polarbeer im Berlin Zoo :D
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
De blå/vita kopplingarna är av snabbkopplingssmodell. Man frigör (lossar) på anslutningen genom att skjuta/trycka den vita plastringen mot mitten av kopplingen. När den vita ringen/skivan är intryckt så mycket det går (så den ligger mot den blå delen) drar du ut/loss slangen.

När man monterar tillbaks trycker man in (utan att behöva trycka på den via ringen) tills slangen nåt botten av kopplingen. I det läget självlåser kopplingen.

Denna typen av koppling är vanlig inom industrin på pneumatikkomponenter (luft).

Mvh!
// Niklas
 

Volker&Titti

FD HBK Medlem
Inlägg
266
Kommun
Finspång
HBK-Nr
5183
Medlemskap
2021
Hej ok knut detta var för snapp skriven.! Slangar Sitta som berget Är det normal får inte ut dem!,,, Men vi hitta felet Kranen är defekt tänkte bytta alt men det är bara det med dem slanga!!!!!! Tack allihopa för hjälpen Volker
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Jo, de kan sitta väldigt hårt. Har du tryckt den vita ringen hela vägen ner mot den blå hylsan (till stopp) är det ”bara” att ta i och dra för att slangen skall lossna.

Tips, se till att du inte har tryck (vattentryck) i slangen. Dvs stäng av pump och öppna alla kranar tills du inte har något tryck kvar.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Med slange kan det være vanskelig å trykke den hvite helt inn til det blå, det er noen små stålkniver som gjerne setter seg inn i plasten i slangen. Trykk både slange og hvit del inn -gjerne slange først og så trekk ut slangen samtidig som du vrir den litt frem og tilbake slik at knivene slipper taket i plasten.
 
Toppen