• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattenburen värme

F

F.d. 274

Guest
Vi har en eldre husbil (Niesmann Clou) med vattenburen värme (Alde 2921). Tycker inte 12 v pumpen fungerar bra, blir inte varmt i bilen. Beror kanske också på att rören går upp i alkoven, blir för mycket...? eller så är det på tide att byta ut den. Med 220 v pumpen (Domestic cirkulationspump CP53) är det inga problem. Denne har 3 inställningar som förbrukar 104w (0,45 A), 78w (0,24 A) och 56w 0,18 A). Min fråga, under fart kan man inte köra 220 v cirkulationspumpen via en inverter? Alternativet är att montera in en värmeväxlare från Alde.

/Affe
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Vattenburen värme

Din 12V pump ska helt klart orka med att pumpa runt vattnet även uppe i alkoven, våran gör det i alla fall och det är ingen liten bil. Det kan vara så att pumpen är dålig och går fgör sakta, i så fall så har tex Husvagns Svennson nya till ett hyfsat pris. Egentligen så är det samma motor som till vidrutespolaren på en gammal Volvo PV eller Amazon men det är nog lättare att hitta en till Alde pannan.. Det vanligaste felet är annars att det är luft i systemet, man får ställa bilen i olika lutningar fram och bak, vänster och höger samt lufta på elementskruvarna om du har sådana. Systemet är inte slutet som på moderna motorer utan det dunstar alltid av en del och man får fylla efter i kärlet där pumpen sitter i med 50/50 glykol och vatten, då fungerar det säkert!
 
Toppen