• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattenburen värme med dieselvärmare

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Har funderingar på att sätta in en parkeringsvärmare 5 Kw vatten som komplement till gasolpannan.
Normalt för parkeringsvärmare så styrs de ju via en timerfunktion.
Den tiden som timern ger är ca 2 timmar.
Jag skulle vilja förlänga den tiden så att den kanske går 10 timmar eller valfri tid.
Är det någon som gjort det?
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Vatten buren värme med dieselvärmare

På min webasto värmare kan jag med en vippbrytare välja om det skall värma motorn eller bodelen om jag väljer bodelen så går webasto värmaren tills jag stänger av den
Mvh Ulf Wikar
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Sv: Vatten buren värme med dieselvärmare

Jag har kollat på schemat skall nog inte vara omöjligt att få den att gå kontinuerligt.
Behöver lite hjälp var jag skall koppla in den funktionen
 

Bilagor

  • kopplingsschema 5Kw.jpg
    kopplingsschema 5Kw.jpg
    172 KB · Visningar: 70

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vatten buren värme med dieselvärmare

Eberspächer rekommenderar sin panna på 10kW till husbilar och det är vad som jag rekommenderades när jag spekulerade på ett husbilsbygge från Woelcke Reisemobile när jag funderade på att låta bygga en bil där. En sådan panna har rimligen kapacitet för att värma både bodel och motor.

Här i klubben vet jag att signaturen JAndersB har kompletterat sitt värmesystem med en sådan panna.

Själv har jag ett luftburet system (Webasto Dual Top Evo 8) och det fungerar bra i min extremt välisolerade bil.

aake
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.765
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Vatten buren värme med dieselvärmare

Jag har Webastovärmare med värmeväxlare på min. Blir det inte väldigt mycket som går förlorat av värmen eftersom det inte går att stänga av motorns värmesystem? Den kyls ju utifrån hela tiden.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vattenburen värme med dieselvärmare

Den som installerar en dieseldriven centralvärmepanna i bodelen måste rimligen ha en separat krets över en värmeväxlare till motorn, annat vore rena galenskapen för vinterbruk.

aake
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Sv: Vattenburen värme med dieselvärmare

Jag förstår olika användningsområden för värmare.
Visst att motorn tar mycket vintertid är självklart.
Vad jag är ute efter är om det överhuvudtaget är möjligt att förbikoppla timerfunktionen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vattenburen värme med dieselvärmare

Om du skall värma bodelen, varför använda en parkeringsvärmare? En dieselvärmare för husbil har ju de rätta funktionerna, och du kan också värma motorn om du vill? :)
 

skalleskalle

HBK Intresserad
Inlägg
38
Kommun
Skellefteå
Har funderingar på att sätta in en parkeringsvärmare 5 Kw vatten som komplement till gasolpannan.
Normalt för parkeringsvärmare så styrs de ju via en timerfunktion.
Den tiden som timern ger är ca 2 timmar.
Jag skulle vilja förlänga den tiden så att den kanske går 10 timmar eller valfri tid.
Är det någon som gjort det?
Hej! jag föreslår att man sätter in en stor dieselvärmare på 12 kilowatt som värmer både bodelen och bildelen och motorn. Då har man ju alltid husbilen startklar vilken tid som hälst. antingen låter man cirkulationspumpen slå av och på för värmen i boutrymmet och bilen eller också instalerar man sjuntventiler. Man kan ju även då ha en tx 3 kw elpatron när man står vid elnätet. Och en ventil som stänger av så motorn bara holler sig kring 40 grader det räcker ju. Konstigt att inte denna lösning är standard.
 
F

F.d. 55728

Guest
Sv: Vattenburen värme med dieselvärmare

Jag förstår olika användningsområden för värmare.
Visst att motorn tar mycket vintertid är självklart.
Vad jag är ute efter är om det överhuvudtaget är möjligt att förbikoppla timerfunktionen.

Det är möjligt på Webasto iaf. för det gjorde jag. Jag mailade Webasto och frågade, fick ett kopplingschema som svar. Mycket enkelt, man byglar in plus på det lediga hålet i kontaktstycket till displayen/tiduret. Det är 4 "pinnar" men bara 3 som används, skicka in 12V i det lediga så går den oändligt.
// David
 
Toppen