• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattenburen värme i rören för luftburen värme

F

F.d. 54910

Guest
Jag har Truma luftburen värme med gasol. Det är rör med ca 6 cm i diameter runt om från Truma enheten. Kan man (teoretiskt och praktiskt) också använda rören att dra ett 15 mm rör med vattenburen värme inuti rören och sedan kombinera det med en Alde panna? Det krävs ju en T-koppling för att få in de vattenbaserade rören i de luftburna. Frågan är om det kan fungera eller om någon har någon annan lösning om man vill kunna kombinera med vattenburen värme också. Husbilen i fråga är en Burstner Elegance.
 

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.686
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
Tycker det blir tårta på tårta! Besvärlig installation för vattnet ska ju cirkulera tillbaks till pannan också. Det blir nog mera omständigt än effektivt.
 
F

Fd.47585

Guest
Skulle inte fungera, vad skulle du fästa vattenrören i inuti trumarören?

Sen skulle nog värmeavgivande ytan på rören bli för liten, normalt har man ju "element" lite här och där i slingan för att öka ytan och det får knappast plats i trumarören och skulle i alla fall störa luftflödet ordentligt.

Om du är ute efter att även kunna värma med el finns ju färdiga lösningar för att komplettera tex: Heat 1500+
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det kommer som övriga skriver inte fungera.
Men jag gjorde som såhär (för att utnyttja värmen från motorn):
Drog slang från kylarslangarna till mitten av bilen och satte in en luftvärmare (som värmepaketet på en bil).
I motorutrymmet kompletterade jag med en 12v cirkulationspump.
När motorn går kan jag köra värme bak och värmaren kan fortsätta att gå upp till en timme efter man stannat motorn = ”gratis” värme.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Som Bäckis1843 skriver, en kan koble et element for vatnburen varme til luftslangen og blåse varm luft inn - dette vil fungere og vil være en enklere installasjon enn å legge opp en full krets for vatnburen varme.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag kanske har fattat fel men var skall man ta varmvattnet från? Det är ju ett luftvärmesystem, i en luftvärmare finns inget vatten för värme bara en varmvattensberedare. Om man skall värma vatten för en värmeslinga så skall ju detta vatten också cirkulera & det finns ju inget inlopp för detta i beredaren & vart är det tänkt att slangen skall ta vägen när den når värmekanalens utblås?
 
Toppen