• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattenburen värme hur är vattenslangarna dragna

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.563
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Funderar på det här med vattenburen värme. Hur är slangarna dragna bakom köksbänk och i fotsteget. Om man har en dieselvärmare på 5Kw hur många meter radiatorer behövs för denna dieselpanna. Och har man en beredare på 20 liter hur påverkar det radiatorlängden samt hur påverkas systemet om man har en värmeväxlare.
Ha det
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Vattenburen värme hur är vattenslangarna dragna

Hej1 jag vet inte riktigt vad du menar med vattenslanngar, jag har inga vattenslangar i min bil, mellan konvetorerna möjligen i ihörnen annars fins där inga slangar enligt Alde så skall man använda så lite slangar som möjligt konvektorerna är beräknade på utrymet dom skall värma et korekt monterat värmesystem använder man inte slang mellan konvektoerna fins där något sådant så är det antingen ett hemma bygge eller en importvagn där dom slägnt ut spisen och monterat inn en alde i tron att dom skulle få en vinterbil, sådana avarter hr jag förstått man kan stöta på, men det var välinte det du syftade på.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Vattenburen värme hur är vattenslangarna dragna

Ja, det var ju ett lite märkligt svar du fick. Lite mer konstruktivt kan man säga att ju mer slang och rör, man använder ju det som passar bäst och försöker maximera rördelen för bäst varmeutbyte, dessto bättre eftersom huvudproblemet ändå blir att pannan måste slå av och på hela tiden eftersom vattnet blir för varmt. Så ju mer vatten att värma upp desto mindre av och på. Har själv kompletterar flera fabriksgjorda installationer och håller just på med en nyinstallation.

Anders
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.563
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Vattenburen värme hur är vattenslangarna dragna

Jag tänkte mer på hur det är gjort vid insteget (trappan) och bakom kylen. Ligger det isolerade slangar eller rör bakom kylen (för där vill man inte ha värme) Och vid insteget ligger det ett rör på själva steget eller är det draget under bilen (jag tror inte det)
Är nyfiken på hur det är konstruerat.
Ha det
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Vattenburen värme hur är vattenslangarna dragna

Det är svårt att förklara på ett bra sätt det beror på bilmodellen var kylen är plaserad om den är plaserad vid köket eller på väggen mittimot köket på golvet eller en bit upp på väggen med skåp under, då blir där ingen värme ikylen av röret, sen värmeröret vid trappan på min bil där är trappan nerbygd i förhållande till golvet och dår ligger värmeröret draget rakt igenom inne i bilen med distanser vid var sida om röret med entäck plåt över vid inn steget, det ligger inte under bilen där finns kanske andra lösningar beroende på kunstruktionen på bilen.
 
Toppen