• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattenburen värme 2kw

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Har nu provkört vår värme med 2kw och undrar hur kallt ni kan klara med era bilar på 10A.
Ingen stödkörning med gas eller diesel är det som gäller. Ingen person i bilen eftersom den endast stått på uppvärmning.
Klarar ni -10 eller mer?
Verkar som ca -10 är max på vår bil. Säkert mer om man bor i bilen med tända ljus och matlagning t.ex.

Kommer låta värmen vara på nu under helgdagarna och kolla vad den klarar. Hoppas på mer kyla bara det blir mer än som nu -6gr.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Vattenburen värme 2kw

Hur varmt skall det vara inne i boet då? 20 grader?

Vet ännu inte hur långt ner vi klarar. Kör en villavärmepump vars ineffekt vid värmeproduktion är 1110W, uppvärmningskapaciteten är max 3700W. Kapaciteten avtar givetvis i takt med att temperaturen minskar. Kör denna på ovanvåningen. På nedanvåningen kör jag en värmefläkt med krämen som blir över, där har dock en tendens att bli ganska svalt vid kallare väderlek. Med 3-fas in så är det ju lite annorlunda :)

Kommer jag över en inverter multisplitvärmepump (två innedelar och en utedel) billigt så hade det varit optimalt då man skulle kunna ha en på varje våning! Kanske rent av någon här i klubben som har någon att sälja? :)
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Vattenburen värme 2kw

Har nu provkört vår värme med 2kw och undrar hur kallt ni kan klara med era bilar på 10A.
Ingen stödkörning med gas eller diesel är det som gäller. Ingen person i bilen eftersom den endast stått på uppvärmning.
Klarar ni -10 eller mer?
Verkar som ca -10 är max på vår bil. Säkert mer om man bor i bilen med tända ljus och matlagning t.ex.

Kommer låta värmen vara på nu under helgdagarna och kolla vad den klarar. Hoppas på mer kyla bara det blir mer än som nu -6gr.

Hej, tror inte heller att du får mer än 10gr inne med 2Kw i värmaren. Antar att du värme isolerat Rutor etc,
Meeen i mitt fall la 12v pumpen av i andra säsongen. Kanske det blev för mycket för den. I en tidigare husbil körde jag med våtrumselement som tillsats i flera vintersässonger utan problem.
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Vattenburen värme 2kw

Hej!
Har precis kommit fram till Kuusamo Finland(187 mil)en övernattning och 31 tim. körning från klippan , vi har verkligen fått testa vår Pilot mx 78 -98 helintegrerad vad den går för, den är ju ingen renodlad vinterbil. men jag installerade en dieselvärmare inför just sådana här resor till norr b.la. Tack gode ... för den installationen den var ovärderlig, jag har användt dieselvärmaren både till att: värma upp motorn, som tillskottsvärmare när jag kört (ibland har det varit 25 grader kallt) det har bara tagit ca.3-4 min. sedan märkbart varmare i kupén.
Vi övernattade ca 10 mil från Sundsvall (norr om) det var 20 gr kallt på natten och vi använde bara gasolen men hade ändå ca 18-19 grader varmt i bilen helt tillräkligt tycker jag.
I skrivande stund har jag 2 st kupé värmare som går hela tiden under dagen nu vid kvällen så sätter jag i gång gasolvärmen så det är hyffsat varmt för natten och det vill nog till för just nu är det 22 grader kallt utanför.
kallras kommer från de olika takluckorna trots att"nattöverdraget var till" från kylskåpets kanter (blåste in som bara den, tätade med kläder o.dyl.

Är detta ni något som ni känner igen (kallraset)?

God jul till alla!
//Pilot
 

Lasse W

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
294
Medlemskap
2025
Sv: Vattenburen värme 2kw

Vi har nu varit ute 3 dygn i Fränsta V om Sundsvall ,
med vår HB (Dethleffs A 7071) med vattenburet värmesystem.
Vi har Huutalos vintertäcke som går ner även på dörrsidorna

Temperaturen har varierat mellan -6 och som kallast -23(!) i förrgår natt. Vi har gasol-läge samt el-läge 2 kW-anslutna till 10A uttag.

2 st termometrar inne visar 20,5 gr och det är säkert ändå varmare i dubbelsängen!

Det verkar fungera så att pannan i första hand går på el och när termostaten känner att det behövs så gar även gasolen in en stund.

Det enda som stör ,är att det "plaskar/skvalpar" ordentligt i rören när pumpen startar
(i ca 10 sek). Trots att jag luftat systemet.

F ö så har vi en gasoltub PC10, nu med bara ca 7-8 cm kvar(väldigt isig i nederkant) .Detta skall ju inte funka-dvs komposittuber skall ju inte gå att tömma vid temp under 0 grader????!
Det verkar som att våran tub inte vet om det-eller kanske väntar den väl till kl 04 i natt?

Isbildning förekommer det också runt avgasröret på Aldepannan.

När/hur märker man att de börjar bli dags att byta pump??

Hälsn
Lasse W
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Vattenburen värme 2kw

Lasse W
Tror du att ni hade klarat er med 10A (2kw) och inte stöttat med gasol vid den temeraturen?

Får en känsla av att max -10gr. ute är det som gäller med endast elpatronen på.
 

Lasse W

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
294
Medlemskap
2025
Sv: Vattenburen värme 2kw

Som jag skrev-så går gasolen in ibland när det är kallare än 10-12 minus.
Instämmer nog om ca -10 gr för 10A om man skall ha drägligt varmt inne.
-Glömde f ö att skriva att vi har ca 15 cm snö på taket -antagligen en ganska effektiv tilläggsisolering.

Lasse W
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Vattenburen värme 2kw

P=UxI
P=3000W
U=230 V
I=3000/230

I=13,043 A

Omvänt så kan man se vad man får ut på 10A

230x10= 2300W (2,3 KW) Om man står på en "gammal" stolpe med porslinssäkring går det att plocka ur mer på en 10A trög. Men det stora problemet vintertid är ju tyvärr att sammanlagringen ger en allt för stor totalström och huvudsäkringarna ryker mitt i natten =(

God Hjul

=)
 
F

F.d. 18508

Guest
Sv: Vattenburen värme 2kw

Hej pilot!
Har haft några Pilote och åkt mycket vinter,dock äldre,87a+90a+90a,samma på dessa med kalldrag från kyl,i instruktionsboken för dessa står att hela bodelens ventilation kommer under/bakom kylskåpet/genom dessa galler och att det absolut inte fick täppas igen..samma princip på din? allt går att bo i vintertid beroende på hur kräsen man är,din är säkert bättre/nyare ..
Men fick ändå för mig att Pilote ändå var en av de bättre av alla sydeuroper vid den tiden..
Vår 8m Niesmann Flair 06:a höll 20 celsius på 2 kw i 10 minus med snö och hård blåst i onsdags,när ja listat ut hur ja stängde luftspjällen fram på mercedesen,men där går nog säkert gränsen sen gäller det att kräma på med gasol.
mvh Markus
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Vattenburen värme 2kw

Hej pilot!
Har haft några Pilote och åkt mycket vinter,dock äldre,87a+90a+90a,samma på dessa med kalldrag från kyl,i instruktionsboken för dessa står att hela bodelens ventilation kommer under/bakom kylskåpet/genom dessa galler och att det absolut inte fick täppas igen..samma princip på din? allt går att bo i vintertid beroende på hur kräsen man är,din är säkert bättre/nyare ..
Men fick ändå för mig att Pilote ändå var en av de bättre av alla sydeuroper vid den tiden..
Vår 8m Niesmann Flair 06:a höll 20 celsius på 2 kw i 10 minus med snö och hård blåst i onsdags,när ja listat ut hur ja stängde luftspjällen fram på mercedesen,men där går nog säkert gränsen sen gäller det att kräma på med gasol.
mvh Markus

Tack för detta svar, det förklarar en del men hur är det med takluckurna det drar som bara den där ifrån oxå?
//Pilot
 
F

F.d. 18508

Guest
Sv: Vattenburen värme 2kw

Är tvångsventilation i många takluckor,det krävde iaf ofta AVL/MTC när det begav sig,husbilstillverkaren hade kanske en uträkning på hur allt skulle fungera,när sen AVL/MTC för det mesta krävde fler /andra takluckor i Sverige kanske det blev lite skorstenseffekt(avl brydde sig väl inte om om det drog kallt)..?
Vi har en stor Heki ovanför sittgruppen,den har dock inte tvångsventilation men jag drar för mörkläggningsgardinen när det är kallt,för det försvinner lite värme där ändå..
Jag bytte till en modern liten heki taklucka i min senaste pilote där veven gick av,tog några timmar men det och 1200kr var det värt./Markus
 
Toppen