• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattenburen eller Truma värme?

elblike

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
19223
Medlemskap
2024
Hej alla entusiaster.
Vi undrar vad som är bäst eller om det är någon skillnad mellan den vattenburna värmen och Truma eller Truma med vinterpaketet då det är kyligt ute. Har hört att många påstår att den vattenburna Alde är bäst.
Tacksam för alla synpunkter
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Vattenburen eller Truma värme?

Nu är ju svenska marknaden en lite fjärt i jämförelse med övriga Europa.
Kommer jag ihåg rätt så säljer (de i Sverige små) Chausson och Challenger i Europa lika många husbilar per år som det säljs totalt av alla märken i Sverige per år.
Luftburen dieselvärmare är det i (alla ?) dessa.Vår sitter fram, hörs knappt uppe i alkoven och inte alls längst bak i våningssängarna.



Peter :)
 
Senast ändrad:

kastrup7

FD HBK Medlem
Inlägg
233
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9679
Medlemskap
2023
Sv: Vattenburen eller Truma värme?

Hej

Vi har en årgang 2015 chausson plåtis, med combi 6 med elpatroner. Og cp plus panel. På diesel.
Fyret ligger fremme i bilen og ikke under sengen.
Det er vores 4 camper, og det er det bedste fyr vi nogle sinde har haft.

Combi6E med CPplus panel / diesel, er meget lydsvag, og hurtig til at varme op.
Og det er en meget stor fordel ikke skal skifte gas flasker hele tiden.
Man kan lugte diesel udenfor lige når fyret starter op, men kun i 1 eller 2 minutter
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Vattenburen eller Truma värme?

Har råkat ut för det själv, en mikrospricka i beredaren som gjorde att beredaren läckte till och från. Verkstaden sökte i 6 månader utan att hitta orsaken, man provkörde pannan och satte den under tryck utan läcka men efter ett par dagar så kunde det lika fullt börja läcka. Var ngn mer i forumet som hade råkat utför detta, vet att jag ställde frågan. Pågrund av allt strul fick vi till slut en vattenskada på en innerpanel, som tur var hade vi bodelsförsäkring så den tog försäkringen. Truma tog pannan på goodwill så vi fick en utbytespanna.

Det är samma problem med alde min kompis har en polar som läcker ibland fick byta ut hela värmaren, pga vatten på golvet, mvh håkan
 
Toppen