• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattenarmaturer

F

F.d. 750

Guest
Lite om blandare
Diskblandaren, monterad vid sidan om diskhon,var av snett uppåtriktad rak typ med försänkt droppsamlare. Krantypen orsakade att i bland rann vatten utmed kranhalsen ned på bänken vilket i viss mån avhjälptes med gummisnoddar som droppavskiljare runt kranhalsen.
Köpte en ny kran med ungefär samma stuk men mera rörlig och en droppkant vid försänkningen för strålsamlaren. Trodde att denna blandare var ok och den finns i bilar för nära miljonen. Tyvärr samma problem.
Nästa kran blir nog en med hög pip och vertikalt hängande utlopp. Helst skulle kranen också varit monterad i diskhon.
Duschblandaren är läck, sannolikt sönderfrusen pga att duschslangen suttit upphängd på kroken ovanför blandaren. Det blir ju vatten stående mot blandaren. Lätt att glömma bort att lägga duschen på golvet vid tömningen för vinterstoppet.Detta tar jag som lärpengar. Men för att byta blandaren, även av annat skäl än frysning, måste man skära loss duschhörnan för att komma åt anslutningarna enl servicekillen (han som gör jobbet, dvs inte designern). Jag tror honom för jag har provat.
Alltså numera utan dusch i ADRIATIK Scandinavian Edition.
Fortsättningsvis får man väl kolla lite bättre hur det ser ut hemma innan man går på branschens utbud.
 
F

F.d. 750

Guest
Sv: Vattenarmaturer

Har varit inne hos min återförsäljare för ett garantijobb och tog upp problemet med duschblandaren.
Jo då, det är flera som kommit in och inte kunnat byta blandare efter frysning.
Man måste snitta limningen för att få loss plasthörnan men numera skruvar man tillbaka duschörnan och lägger bara en tunn silikonsträng som tätar mot bakväggen.
Ytterligare orsaker till frysning än jag nämnde inlednigsvis kan vara att blandaren är instängd bakom hörnan och inte blir uppvärmd på samma sätt som övriga kranar. Inte mycket att göra åt än att tappa systemet i god tid när kylan kommer.
Jag har ett enkelt vattensystem med dränkpump och tagit bort backventilen för att vatten skall kunna rinna tillbaka och inte stå upp mot kranarna, duschblandaren ligger dessutom lägst i systemet. Visserligen får man en fördröjning innan vattnet kommer vid påslag men med ett litet system kanske man kan acceptera detta.
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Vattenarmaturer

Hade också problem med duschblandare droppade lite med följd att man tappade trycket i systemet då.Svagt att man inte kan fixa såna delar här med ursäkt att bilen är för gammal.Hittade kranen i Flensburg och byte där..så nu är allt OK igen.
 
F

F.d. 7621

Guest
Sv: Vattenarmaturer

Kanske självklara åtgärder:
Jag öppnar tappkranarna och blåser bokstavligen ut vattnet i både blandare och duchslang, genom att ställa blandarne i varmläge först . Då töms varmvattenberedaren. Sedan lika i kall-läge. Gör om det efter ett tag eftersom det kan "rinna till" igen. Vattenlåsen kan sitta knepigt till för dränering, så därför häller jag en skvätt spolarvätska i tvättställ, duchsil och diskbänk. För säkerhets skull tar jag in toatanken också i varmt utrymme.
 
Toppen