• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varmvatten Vatten rinner ur värmepannan (men inte ur bilen)

tubbe

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Vännäs
Hej, vi köpte en nygammal husbil för några månader sen, och nu när vi börjat göra i ordning för semester upptäckte vi att det blivit ngt knas med vattnet och värmepannan. Pannan är en Truma Combi 6E (CBE 603 - 2008)

När man fyllt färskvattentanken och sen öppnar alla kranar på varmt för att fylla värmepannan och slangarna så funkar allting som förväntat. Men när man sen stänger kranarna, så rinner allt vatten ur värmepannan på några minuter. Det kommer inget vatten ut under bilen, och det verkar inte finnas ngt läckage inuti bilen, allt är snustorrt vad jag kan se, så jag kan bara utgå från att vattnet rinner tillbaka i färskvattentanken.

Nästa gång man försöker använda kranen så kommer det vatten några sekunder - det verkar va vatten som finns kvar i slangen från kranen ner till pannan - men sen dras det luft minst en minut medan man fyller hela pannan igen. (Iom att vattnet rinner ur pannan direkt så har jag stängt av värmen h.å.h., men problemet verkar va likadant om man drar igång den). Kallvattnet verkar inte påverkas av detta fel, det verkar komma direkt från färskvattentanken och fungerar som man förväntar.

Jag har stängt allt jag hittat av avtappningskranar och frostlås:


Vattenanslutningarna till pannan:


Uppe vid tanken ser det ut såhär:


Problemet är exakt vad som beskrivs i denna gamla tråd: Tryckfall i varmvattnet

Det verkar ju rimligt att tro att det är en backventil ngn stans som krånglar, men jag har inte lyckas hitta någon sådan.

Har dock sett en tråd om en annan typ av panna som sa att avluftningen där varmvattnet kommer ur pannan ska ha en backventil mot avluftningens sida, kan ngn bekräfta att så är fallet även här? Jag har försökt strypa den avluftningsslang som är ansluten, men det verkade inte göra ngn skilnad. Den är dock gammal och lite stel så det är svårt att veta säkert att man lyckas skapa vakum vid att klämma ihop den. Det verka iaf aldrig rinna vatten i denna transparanta slang.

Vore tacksam om någon har tips på var / vad jag ska leta efter.

Mvh Tubbe
 

tubbe

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Vännäs
Tack för tips, jag ska kolla där i em. Primäranledningen till att jag inte började kolla på saker uppe vid tanken/pumpen är att kallvattnet inte lider av samma problem, men man kanske inte riktigt märker av det då det endast ären dryg meter slang från tanken till kranen.
 
Toppen