• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vatten läcker ut vid start av vattenpumpen

elinstaaff

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
43634
Medlemskap
2025
Hej!

Har köpt min första husbil (Dreamer) och har stött på ett problem som jag hoppas att någon här på forumet kan hjälpa mig med.

När jag slår på vattenpumpen för att använda kranen i diskhon så forsar det ut vatten under bilen ur ett smalt blått rör. Efter att jag stängt av vattenpumpen så avtar flödet ut under bilen men det står hela tiden och läcker litegrann.

Är det någon som har en idé om vad som kan vara fel eller har tips på felsökning vore det toppen!

/Elin

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, det finns flera olika kranar som kan öppnas när man innan vinter skall tömma vattensystemet i bilen (om man inte skall ha värme på och vintercampa).
Dels som Kristian skriver ovan, en frostvakt som öppnas när man tömmer v.v. beredaren, och som öppnar sig själv om tempen närmar sig bara några plus över nollan för att skydda v.v. beredaren från att sprängas sönder av fruset vatten.
Det brukar också finnas minst en kran som tömmer vattenledningarna i systemet.
Kolla först inne i bilen där slangen kommer ut under bilen, men en kran till tömningen kanske inte sitter där slangen kommer ut, men ser du slangen där inne så kan du nog se vart den tar vägen.
Även när man vet om tömningsslangar så brukar man glömma att stänga någon, helt normalt.
Om det är frostvakten till beredaren som är öppen så kan det vara lite knepigt att stänga den, har du ingen instruktion till bilen och finesserna.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:
Toppen