• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vatten i motorutrymme

F

F.d. 16416

Guest
Hej!

Måste ta upp en mycket problematisk sak på vår Ford Transit 2008 och höra om någon annan har samma problem.
Vid regn rinner vatten in i motorutrymmet genom det fyrkantiga uttaget i plåten på höger sida under motorhuven bild 1. Vattnet rinner sedan ut i rännan ovanför jordanslutningen bild 2 för att sedan rinna rakt ned på isoleringsmattan, som blir sjöblöt och vattnet sugs långt ut i mattan. Jag har lagt in en tidning, som visar hur det ser ut bild 3.
Detta gör att plåten under den vattenfyllda mattan ständigt är blöt. På sikt resulterar detta naturligtvis i rostskador.
Förhållandet är lika på vänster sida, men av någon anledning inte lika blött.
Saknas någon del på vår bil för att ledda bort vattnet? För det skall väl inte vara så här??? Ser det ut så här på 2009 och 2010???

Roadglider

Bilagor

• IMG_0030.jpg
    IMG_0030.jpg
    39,4 KB · Visningar: 15
  • IMG_0034.jpg
    IMG_0034.jpg
    38,6 KB · Visningar: 14
  • IMG_0029.jpg
    IMG_0029.jpg
    50,1 KB · Visningar: 10
Senast redigerad av en moderator:

HusbilsBjörk

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
466
Medlemskap
2025
Sv: Vatten i motorutrymme

Hej Roadglider
Rent spontant så borde det inte vara på detta sätt på en nyare bil men..........
Har ingen aning om hur det ser ut på våran bil men ska kolla det i em, tack för tipset man vill ju vara rädd om pärlan.....
mvh Claes
HusbilsBjörk

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Det ser ut likadant hos mig. Men mattan ligger löst så det blir till att lyfta den och behandla med rostskydd och något som luftar under filten. När man kör i regn ( inte så ovanligt i Sverige) så blir det ju blött i motorrummet likväl.

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2025

Hej Ove!

Skall kolla på min bil i morgon!

Kan du sätta in en bild som inte är lika mycket förstorad, så jag får en bättre uppfattning om var det är någonstans?

Ha det gott!!

Senast ändrad:
F

F.d. 16416

Guest

Hej Hasse!

Har nu tagit ur mattan för torkning. Den gör nog inte så mycket för ljudet inne i bilen så tror jag skippar den.
Det är således mattan på höger sida i motorutrymmet se bild. Du ser hur deformerad den är av vatten.
Vore intressant att veta om det är samma fenomen på din nyare Transit.
Om det är torrt nu, så häll lite vatten i springan upptill mellan höger skärm och motorhuven o kolla mattan efter det.

Owe

Bilagor

• IMG_0036.jpg
    IMG_0036.jpg
    58,8 KB · Visningar: 5

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2025

Hej Ove!

Skall försöka att kolla idag!

Ha det gott!

HusbilsBjörk

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
466
Medlemskap
2025

Hej på er
Såg likadant ut på våran bil, men mattan kändes torr just nu
Ska prova med vit "silvertejp" och se om det stoppar vattnet att rinna ner, om man tittar på andra sidan så är hålet lite mindre men det finns mycket mer kablar och kontakter under som det såg ut och det tror jag kan skapa större problem på sikt
ha det
mvh Claes
HusbilsBjörk

F

F.d. 16416

Guest

Ja vänster sida är lite bökigare att kolla. Men konstruktionen är ju lika på båda sidorna så det blir säkert fukt även där. Möjligen styr alla grejer på den sidan vattnet något. Skall se om jag kan få bort mattan även där eller skära bort den del som kan få vatten på sig.
Fordverkstaden hade aldrig hört talas om detta förut, men kunde konstatera fukten och föreslog att skära bort delar av mattorna.

F

F.d. 16416

Guest

Hej!

Har inte hittat någon lösning än att "amputera mattorna"och att montera in en styrning för vattnet bakom det stora hålet på sidan, så att vattnet inte rinner ner i mattan och blir stående, utan då rinner ut på den fria plåten längre fram.
Har också gjort så. Avsevärt bättre nu.
Säkert ett allvarligare problem hos husbilar, som förmodligen står stilla längre än transportbilar och inte regelbundet torkas upp av motorvärmen.

Roadglider

HusbilsBjörk

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
466
Medlemskap
2025

Hej på er

En tanke slog mig precis nu...
Kan man inte limma dit en isoleringsmatta i något material som inte suger åt sig fukt,
har för mig det finns sådana att lägga under golvmattor i kupen eller i dörrarna på vanliga bilar. en ide bara som dök upp, ska kolla lite vad som finns och se om det är möjligt
mvh Claes
HusbilsBjörK

Toppen