• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vatten i dieselfiltret.

Ollej

HBK Medlem
Inlägg
89
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
136
Medlemskap
2024
Jag har tydligen fått vatten i dieseln och dieselfiltret, eftersom kontrolllampan på instrumentbrädan började lysa och sedan dog motorn.

Är det någon som vet var filtret sitter?
Går det att demontera uppifrån eller skall de demonteras underifrån?

Jag har en Fiat 2,8 JTD -06

Behöver motorn luftas efter filter bytet eller är den självluftande?

Tack för hjälpen på förhand och en trevlig helg.

Hälsn. Olle
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Vatten i dieselfiltret.

Om du öppnar motorhuven och tittar in i motorrummet så tror jag att det ska sitta upptill till höger. Du tar bort filtret uppifrån i motorrummet och lufta lär du behöva göra.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Vatten i dieselfiltret.

När verkstaden bytte bränslefilet i samband med en service var jag med och tittade. Filtret på en -01 sitter uppe till höger (när du tittar in i motorrummet) bakom luftfiltret. Det sitter kanske inte så på en -06. Men motorn behövde inte luftas efteråt. Förmodligen inte på en -06 heller.
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Vatten i dieselfiltret.

Hej om du har möjlighet fyll filtret med ren diesel så sparar du startmotorn om
den inte suger direkt du kanske skulle försöka kolla hur mycket vatten du har i tanken så du inte fyller det nya också.
 

poolsson

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
1489
Medlemskap
2024
Sv: Vatten i dieselfiltret.

Hej!
Bränslefiltret sitter uppe till höger ganska långt inn i motorrummet och du behöver inte lufta filtret utan vrid på tändningen när du bytt filter så fyller den elektriska pumpen som sitter under vid tankenoch fyller filtret du hör när pumpen går.Denna pump användes endast för att hålla systemet fullt.
Mvh POOlsson
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Vatten i dieselfiltret.

Glöm inte att koppla loss vattengivaren först så du inte vrider sönder den. Det finns ett kontaktstycke ca. 20cm från filtret.
 

Ollej

HBK Medlem
Inlägg
89
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
136
Medlemskap
2024
Sv: Vatten i dieselfiltret.

Hej på er igen!

Ett stort tack för tipsen o. svaren.

Jag hittade dräneringsskruven på filtret och lossade den ett spridare rör och fick bort vattnet, sedan slog jag i en liter tvåtaktsolja i tanken för jag tänkte det kan väl aldig skada.

Så vi fick en trevlig helg uppe i Tingsryd.

Bästa hälsningar.

Olle
 
Toppen