• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vatten eller luftburen värme?

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
266
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Hej.
Vi är på väg att byta husbil och vill gärna höra synpunkter runt uppvärmning av husbilen. Idag har vi en 15 år gammal husbil, med luftvärmare, och har t.ex. aldrig haft värmaren på över natten. Det har varit svårt att hålla en jämn temperatur, så vi har använt ett löst (oljefyllt) el-element.
Är dagens luftvärmare bättre vad gäller fininställning av temperatur?
Finns det möjlighet att använda en luftvärmare utan att köra den på gasol?
Finns det möjlighet att hålla hela bodelen varm under färd med en luftvärmare?
Vi tittar på husbilar som inte är äldre än 3 år.
Vår säsong är från 1 maj till 1 november (alltså inga vintercampare).

Vad har ni fõr erfarenheter?

Tacksam för alla svar.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vatten eller luftburen värme?

Se på liknande ämner nedenfor denne tråden, problemet har vært drøftet en del ganger :D
Personlig gikk jeg vekk fra luftvarme for 10 år siden, deilig å slippe viften (fläkten).
 
G

Göran & Carola

Guest
Sv: Vatten eller luftburen värme?

Detta är mina erfarenheter av dina frågeställningar:
1. Värmen är termostatstyrd, så nära termostaten håller den ju inställt värde. Däremot kan det ju skifta i andra delar av bilen, samt vid golv eller tak, men det är väl inget specifikt för luftvärmen utan mer en regleringsfråga.
2. Vi kan även köra den på 220V, 0,9kW eller 1,8kW samt även kombinerat med gasol.
3. Man kan ju köra värmaren på gasol under färd.

Vi hade vattenburen värme i förra husbilen och märker ingen större skillnad på det sätt vi använder den (används endast sporadiskt vinterhalvåret).

Mvh/Göran
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Vatten eller luftburen värme?

Min husbil är ny för året och jag tycker det är för stor skillnad mellan termostatens tillslag och frånslag.

Lasse
 
F

F.d. 4018

Guest
Sv: Vatten eller luftburen värme?

Min erfarenhet är att om du en gång haft vattenburen värme i en husbil så vill du inte tillbaka till en luftvärmare. Fläkten är långt ifrån ljudlös, det blir stora temperaturskillnader i olika delar av bilen. Med luftvärme och lite kallt ute, så fort du öppnar dörren rasar all varm luft ut ur bilen, och värmaren måste "börja om" igen. Med vattenburen värme har du massor av värme lagrad i radiatorerna, och slipper således detta fenomen.

Janne
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Vatten eller luftburen värme?

Jag har ingen erfarenhet av vattenburen värme. Men...hur är det med vikten på sådant system kontra vikten på luftvärme? Med en ständig tendens till övervikt så är det inte en oväsentlig fråga. Jag misstänker att vattenburen värme väger mer men hur mycket mer i så fall? Det är kanske en försumbar skillnad?
 
F

F.d. 55391

Guest
Sv: Vatten eller luftburen värme?

Vi bytte från husvagn till husbil i år och därmed från Alde vattenburen till Truma luftburen värme. Vi var väldigt tveksamma men är helnöjda, Truman, som är en 6002 combi med eltillsats, är helt ljudlös och funkar superbra. Skall man vintercampa så tror jag dock att Alde är ett strå vassare.
:yes:
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.847
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Vatten eller luftburen värme?

Jag har ingen erfarenhet av vattenburen värme. Men...hur är det med vikten på sådant system kontra vikten på luftvärme? Med en ständig tendens till övervikt så är det inte en oväsentlig fråga. Jag misstänker att vattenburen värme väger mer men hur mycket mer i så fall? Det är kanske en försumbar skillnad?

På vår Rapido 9066 7,4m så är extravikten 22kg med Alde kontra Truma6002EH.
Efter att ha åkt året runt med luftvärme i 10år som vi tyckte fungerade bra blev vi väldigt positivt överraskade av Alde värmen.
Om det skulle bli ett byte någon gång så är Alde ett självklart val och vi vill inte tillbaka till luftvärmen.
Förutom värmespridningen så slipper man den torra luft som Truma ger.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Vatten eller luftburen värme?

Blir det verkligen torrare luft av luftburen värme? Truman tar ju luften som skall värmas upp från boutrymmet, värmer den och skickar sedan ut den i boutrymmet igen. Jag tror att det är samma mängd vatten i luften både före och efter uppvärmningen. Det samma borde gälla vattenburen värme. Radiatorn värmer luften som stiger samtidigt som kallare luft sjunker ner och cirkulerar mot radiatorn som värmer den. Samma luftfuktighet där också före respektive efter uppvärmningen.

En kupévärmare (i instrumentbrädan) däremot tar luften utifrån och värmer upp den. Den utvändiga, kalla luften innehåller då mindre mängd vatten per volymsenhet men kan innehålla mycket mer när den värmts upp. Den relativa fuktigheten i luften sjunker alltså när den utvändiga luften värmts upp och kommit in i bilen, den upplevs som torr.

Åtminstonne uppfattede jag min fysiklärare så när han lärde ut detta med luftfuktighet, absolut respektive relativ. Men det är ju ett tag sedan så jag har kanske blandat ihop det hela.
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Vatten eller luftburen värme?

Hej, Har förut haft luftvärme i förra bilen o numera vattenburen. Som sagts tidigare så är den tystare, tar lite längre tid att värma upp(iallafall känns det så) men det viktigaste tycker jag är möjlighet till värmeväxlare d.v.s motorn värmer hela vagnen under färd. Perfect under den kallare tiden på året.
:cool:
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Vatten eller luftburen värme?

Det absolut bästa med vattenburen värme och golvslingor tycker vi är när man står utan extern el och kan få en go värme i golvet med gasolen.
Ang Michaels J inlägg tycker jag teorin är helt rätt, men vi har upplevt det motsatta att luften ibland känns fuktig och värmen ojämt fördelad som jag tror mer beror på kallaväggen principen att varm luft kyls av mot väggar och fönster och släpper ifrån sig fukt.
Med vattenburet får du en jämnare luftström utmed väggarna då konvektorerna sitter längs väggarna med en luftspalt till inredningen, är inte bilen byggd för vattenburet kan det bli sämre än sämst.
Samtidigt är det både en kostnads, vikt, årstidsfråga.
Luftvärmeerfarenheten kommer bara från hyrbilar, och båtar ska påpekas.

P-zon
 

UffeO

HBK Medlem
Inlägg
1.500
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5239
Medlemskap
2024
Sv: Vatten eller luftburen värme?

Hej
Har haft båda delar.
Vattenburen värme är det som jag tycker bäst om.
Men vi använder husbilen året om.
Luftvärmen är ingen höjdare.

Uffe O
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.816
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vatten eller luftburen värme?

Med en smart byggd luftburen värme där slangarna ligger längs väggarna och spalter upp under fönster o.s.v. får du samma fördelar när det gäller kondens och kallras som med vattenburen värme. däremot tror jag att det kräver lite mer eftertanke att få en jämn luftfördelning i hela bilen?
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Vatten eller luftburen värme?

Jag kan inte jämföra med något utan kan bara konstatera att luftburen värme när det är väldigt kallt ute så låter den som ett jetplan inne .

En annan negativ sak :
Vi har pannan i bak och där är även dörren vilket iofs minskar kalldraget då pannan vämer men ovanför dörren sitter panelen med termostaten = man får stänga spjällen i bak för att inte pannan skall stänga av sig i förväg för annar blir det ju inte så varmt i fram .
Vi har testat ner till -25 och stark blåst och det klarade den ju bra .

Fanns alternativet med ALDEpanna med en bodelsplanlösning som passat oss hade vi givetvis köpt den med ALDE som då också har fördelen med att koppla till värmeväxlare från bilen när man kör .
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Vatten eller luftburen värme?

När det gäller en 3 sesongsbil går det ypperligt med Truma=luft.
På vår 710 så är Trumapannan bak i garaget och med ett extra element under bordet från motorn allt orginal.då var det ju enkelt att bygga på med förlägning av vattenledningarna i "källarvåningen" (prisolrör 12 m,m,för att plasera en värmeväxlare under T,pannan med ledningar upp till VVberedaren,för att få gratis varmvatten under färd,i samma veva plaserades ett element med fläkt under golvet innanför trapphuset som tar luften därifrån och blåser varmluft genom källaren till garaget upp i bilen.
Under varma dagar vill man ju inte ha något extra värmatillskott i bilen så då är det bara att stänga av,om varmvattenbehov uppstår är det bara att öppna kranen 15 min, innan man stannar motorn för att få motortemeratur på vattnet i VVberedaren,allt fjärrstyrt från förarplatsen.
Har även haft flera bilar med Alde vattenburen värme med värmeväxlare från motorn,detta är ok,under den kalla årstiden,men inte så lyckat när det är varmt ute och man vill ha varmvatten från motorn under färd.
Anledning=jo för då blir hela bilen extra uppvärmd,tillverkarna har inte tänkt på detta vid bygget utan placerar utan undantag värmeväxlaren så nära motorn som mölligt och med pannan bak,värmeledningarna blir varma.
Sedan är det mera finlir med termostaten innan man har lärt sej att sköta luftvärme.
Mvh Bernt
 
F

F.d. 52959

Guest
Sv: Vatten eller luftburen värme?

Hej
Kan inte se att det är någon större skillnad i sätten att värma upp bodelen. I vår
SMV hade vi Aldevärme och i vår nuvande bobil har vi Truma 6000CEH med el.
Trumans fördel är att den värmer upp oerhört snabbt om man vill detta. Alde-
pannan behöver ett dygn där Truman fixar det på en timme.
Truma år också lätt att reglera värmen med att stänga lämpliga ventiler mer eller
mindre beroende på placering.
Vi har mycket jämn värmefördelning genom termostaten.
Drar mig till minnes ett test som gjordes av Husvagn o camping mellan Nordic
och Solifer där Solifern hade den jämnaste värmefördelningen. (Nr 3 -06).
Allt är mycket beroende på hur omsorgsfullt installationen är gjord.
Att det skulle bli torr luftvärme har jag aldrig upplevt, vore väl en fördel i så fall
då det hela tiden bildas kondens mer eller mindre.
Mvh
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.816
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vatten eller luftburen värme?

Funderade lite på Bengt-Åkes kommentar att fläkten låter som ett jetplan? På vår värmare som är rätt gammal S 5002 -03 kan jag begränsa fläktens maxhastighet, går inte det på de nyare pannorna? 6002 o.s.v.
 
Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Vatten eller luftburen värme?

Inte vad jag kan se för att när värmaren går på hög effekt så blir det ju varmt i grejerna där inne och behöver nog blåsas ut varmluften och kallare luft in .

Jag hade viljat ha det så att jag kan även ställa upp fläkthastigheten lite då man kör på låg effekt för ibland så känns det kanppt att det blåser värme från spjällen och ibland vill jag ju ha lite luftcirkulation .

På våran gamla kunde jag köra med fläkten även om inte värmepannan gick .
 
Senast ändrad:
Toppen