• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vatten eller luftburen värme?

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Hej.
Vi är på väg att byta husbil och vill gärna höra synpunkter runt uppvärmning av husbilen. Idag har vi en 15 år gammal husbil, med luftvärmare, och har t.ex. aldrig haft värmaren på över natten. Det har varit svårt att hålla en jämn temperatur, så vi har använt ett löst (oljefyllt) el-element.
Är dagens luftvärmare bättre vad gäller fininställning av temperatur?
Finns det möjlighet att använda en luftvärmare utan att köra den på gasol?
Finns det möjlighet att hålla hela bodelen varm under färd med en luftvärmare?
Vi tittar på husbilar som inte är äldre än 3 år.
Vår säsong är från 1 maj till 1 november (alltså inga vintercampare).

Vad har ni fõr erfarenheter?

Tacksam för alla svar.
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Vatten eller luftburen värme?

Har erfarenhet av Alde 3010 från vår Adria Adora från 2008, den var bra och har egentligen inga direkt invändningar. Ifjol köpte vi en beg Adriatik oxå från 2008 med en Truma Combi 6E, och mina erfarenheter är följande.

Alde 3010
+Bra värme
+Bra panel
-Dålig värme i vattenberedare, fanns läge med förhöjd temp för att undvika legionärssjuka. Men var inget bra, och var tvungen att ställa in det varenda gång man skulle ha det. RIKTIGT DÅLIGT!!
-Lätt att tappa inställningar, nattsänkning mm.
-Svårt att ställa in alla parametrar
-Säkring till pannan löste ett antal gånger vid färd på ojämn väg. En glassäkring. Ett bekräftat problem från Alde.

Truma Combi 6E
+Snabbt varmt
+Väldigt bra vattentemperatur i varmvattenberedare. Vi duschar i bilen och det är en väldigt stor skillnad på värmen till Trumans fördel. RIKTIGT BRA!
-Förvisso enkel panel, men väldigt ologisk märkning av panelen.
-Ingen temperaturindikering på panel, och svårt att hitta en bra temperatur.
-Relativt högt fläktljud, men inte så stort problem då det inte stör tex nattsömn.
-Ojämn värme, väldigt varmt inne i toalett och kallt i främre delen mot bildelen.
-Inte så varmt när man campar på tidig vår och sen höst. Vi använder bara bilen 3 säsonger.

Så bägge har sina fördelar, och om jag ska byta någon gång, så tror jag inte att typ av värmesystem knappst kommer att vara avgörande för bilvalet.
 
F

F.d. 2911

Guest
Sv: Vatten eller luftburen värme?

Man för nog tänka på vilken bil man köper är den helintergrerad eller halv.
Det är stor skillnad på kallras på dom i förardelen vi har en Hymer med Truma.
Den funkar bra hela vinter i norrland. Vi skall prova med termomatta denna vinter.
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Vatten eller luftburen värme?

Man för nog tänka på vilken bil man köper är den helintergrerad eller halv.
Det är stor skillnad på kallras på dom i förardelen vi har en Hymer med Truma.
Den funkar bra hela vinter i norrland. Vi skall prova med termomatta denna vinter.
Termomattor för framrutorna gör en enorm skillnad,höst vnter o vår.
Bernt
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Vatten eller luftburen värme?

Man för nog tänka på vilken bil man köper är den helintergrerad eller halv.
Det är stor skillnad på kallras på dom i förardelen vi har en Hymer med Truma.
Den funkar bra hela vinter i norrland. Vi skall prova med termomatta denna vinter.


Man kan göra även en hel del extra för jag har isolerat mitt motorrum upp mot "hatthyllan" samt en extra matta på golvet i förarhytten samt gjort isolermattor emot torpedväggen .
Sen får man ju inte glömma ställa ventilationsvredet i recirkulationsläge då det är kallt ute .
 
Toppen