• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vatten eller Luftburen värme

Farmor Anita

FD HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Klippan
HBK-Nr
369
Medlemskap
2021
Sv: Vatten eller Luftburen värme

Hej! vi hade tidigare en Elnag med luftburen värme. Satt man i bodelen vid färd så frös vi. Vi har nu en Kabe med vattenburen värme. Aldrig att vi fryser och vi kör andå året runt.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vatten eller Luftburen värme

Som sagt: vannbåren varme gir jamn behaglig varme i hele bilen hvis den er installert rett. Luftbåren varme kommer raskere, men i utgangspinktet punktvis. Ikke uvanlig å nesten svi seg på bena og fryse oventil.

Jeg vil aldri ha luftbåren varme igjen, hadde det på den første husbilen - har siden hatt vannbåren på vår egen. Har leid med luftbåren varme på New Zealand - frister ikke, selv om det ikke var så kaldt der midt på sommeren (februar).

Ulempen med vannbåren er at det veier endel mer og at en kan trenge opp til en time ekstra på å få opp varmen vinterstid.
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Vatten eller Luftburen värme

Vi har haft vattenburen värme o luftburen. Generellt kan man nog säga att vattenburen är att föredra.
Men vi har haft luftburen och har man en "mindre" bil så funkar det lika bra med detta. Men man får vara extra noga när man "trimmar" värmen.

Det kan ta lite tid men efter en tid har vi fått det att funka mycket bra.
Fördelen med luftburen är ju att --luft fryser inte---.

Men skulle jag köpa en ny bil idag så måste jag erkänna att det hade blivit en vattenburen.

Man måste bara hålla koll på att det finns antifrysvätska i systemet vanligtvis 50/50.

Hls Kurt.
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Vatten eller Luftburen värme

Vi skall väl, som totala nybörjare, inte lämna synpunkter, men jag ger en liten reflektion från vår första färd med husbil någonsin.
Detta hände i påskas i vår Adriatik Coral S 650 SP -08 med luftburen värme och värmeväxlare ansluten till bildelens värmesystem.
Temperaturen låg mellan -20 och -32 grader de två dygn vi var ute.
Under färd försåg värmeväxlaren bodelen med skön och behglig värme.
Den luftburna värmen räckte till med råge ( termostatet på 3 på en skala från 0-5) trots
-32 grader hela första natten.
Inga problem med värmen således.

Hälsningar
Kjell
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Vatten eller Luftburen värme

;)Det finns en fördel till med vattenburen värme (har själv luftburen helt okey)
är om crkulationspumpen är tyst villsäga är att systemet jobbar tystare slipper fläktar
som vissa inte klarar ljudet som de tillför.skriver som ja sluddrar men ja tror ni
fattar.


Häls Mikael o Carina



ps har själv satt mej upp i sängen mitt i natten när fläktarna startat å undrar
va f.n händer.
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Vatten eller Luftburen värme

Kan väl tillägga att vår nuvarande har Luftburen och fläkten går på Automatisk inställning.
Den hörs väldig lite. Alltså fullt acceptabelt.

hls kurt
 

Greger & Astrid

HBK Medlem
Inlägg
172
Kommun
Bjurholm
HBK-Nr
1123
Medlemskap
2024
Sv: Vatten eller Luftburen värme

Jag vill nog hålla med dig, har en lika dan bil som du och är helnöjd med värmen, det går fort att få varmnt och funkar som en värmepump i huset bra ventilation. Inga problem i -25 grader med värmeväxlaren på, går lite hökt fläkten men vad gör det när man kör. Trode att det skulle vara kallt mot siderna, men det upplever jag inte. Slipper luftningar vatten och dyligt.

Greger Astrid
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Vatten eller Luftburen värme

pannans placering kan vara viktig, vår panna är plaserad rakt under huvudkudden, när den drar på förfullt nattetid, ja då vaknar man o tror att en jas gripen håller på att starta i bodelen
:)

är det någon som gjort en ljud isolering för pannan :confused:
 
Senast redigerad av en moderator:

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Vatten eller Luftburen värme

Hej Peking

Jag har haft båda systemen och luftburen värme har en stor fördel, den värmer upp snabbt.
Med luftburen värme kan man gå ut spontant i husbilen en kall vinterkväll med ett par pilsner och mysa när huset är fullt av pärl-kunder.
Men detta är inte möjligt med vattenburen värme, man måste planera i tid. Men en stor fördel som inte är att förringa med vattenburet är att det fungerar helt ljudlöst vilket ett luftburet system inte gör. Om det är riktigt kallt ute är luftburet helt förkastligt, fläkten går för fullt och ger ifrån sig ett doft subsoniskt ventilationsljud som är oerhört irriterande att sova i.

Personligen skulle jag inte hänga upp mig på vilket uppvärmningens system husbilen har. Det finns andra trivselfaktorer som är långt mer viktiga. Husbils-säsongen påbörjas dessutom för de flesta samtidigt med den varma årstiden vilket gör frågan med uppvärmningen mindre viktigt.

Personligen skulle jag aldrig åka ut och campa vintertid med osäkerheten att hamna i ett ruskväder i en 5 tons husbil med sommardäck.
- Usch så hemskt.

Fegheten beror kanske på att man är född skåning. ( kass bilförare vintertid )
[FONT=&quot]Mvh Torbjörn[/FONT]
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Vatten eller Luftburen värme

Hej vi är nybörjare med husbil och vi har luftburen värme. Vi var i norge o campade nu i påskas, då var det minus 32 grader på natten. Vi hade varmt o gott inne i husbilen, ca 25 grader. Det var jämn värme i hela bilen.
Kanske hade det varit mer lyxigt med vattenburen, men det kostar ju också en hel del extra pengar om man köper en ny eller begagnad husbil. Vi var iallafall väldigt nöjda, och vi var inte störda av något oljud. Pannan på vår bil sitter inne i en garderob. Vi körde de nätter då det var som kallast, samt under dagtid då vi var ute o åkte skidor med två extra kupéelement för att spara på gasolen, men vi hade klarat oss utan kupéelementen om vi hade viljat, med bibehållen innetemperatur.
Läs gärna våran reseberättelse också!
http://www.husbilsklubben.se/forums/t25129/
Vi köpte vår husbil för att ha den i fjällen på vintern också, och vi har som sagt testat detta nu o det funkar jättebra. Ska man bara ha bilen vår sommar o höst (o vinter i södra sverige, där det sällan är under några minus), så klarar man sig alldeles utmärkt med luftburen.
Det är en prioritering av pengar tycker jag, har man råd, så visst är det säkert bekvämare o tystare med vattenburet, men har man inte råd, så är det absolut inte omöjligt att använda bilen på vintern även i låga temepraturer!
MVH Annette
 
F

F.d. 279

Guest
Sv: Vatten eller Luftburen värme

Hej!

Har luftburet, dock i en relativt liten bil ska sägas, men det funkar utmärkt, -20 har absolut inte varit några problem. Fördelen är att det går väldigt fort att värma upp bilen. Jag har också både gas och dieselvärmare vilket gör att gasen oftast bara används till att värma upp varmvatten. Dieselvärmaren är inkopplad på det ordinarie systemet med de ordinarie utblåsen.

Bästa hälsningar

Hans
 
Toppen