• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vatten eller luft??

Chris o Benny

HBK Medlem
Inlägg
383
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
729
Medlemskap
2024
Vilket är bäst, vattenvärme eller luftvärme. Har själv vattenburen värme i vår nuvarande husbil men funderar lite om vad jag skall välja vid nästa husbilsbyte. Är det någon som har erfarenhet av hur TRUMA luftvärme med eltillsats fungerar? Ger elpatronen även värme till luftvärmen eller är den bara till för vattenvärmning? Om den ger luftvärme så undrar man ju om den ger tillräckligt med värme för sen höst och tidig vår.

Tacksam för kommentarer!

//LMCbery
 

telijej

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2024
Sv: Vatten eller luft??

Hej!
Jag vågar nog påstå att jag har viss erfarenhet i ämnet, Jag har en Hymer Camp Sving 554/97. Jag har Truma 3002 K med ITV elkasett. Om Du inte kommer att använda bilen under riktig vinter duger nog luftvärmen även med eldrift.
Det viktigaste i en alkovbil att man har hytten isolerad från boutrymmet med t.ex. frigolitskivor.
Jag hade vattenburet i förra husbilen och jag saknar det mycket under vintern. Med vinter menar jag minus 10 grader och kallare. När man behöver utnyttja hög effekt (1600W) måste man ha hög kapacitet på luftflödet för att inte elvärmen tillfälligt skall slå ifrån.
Du funderar väl på en nyare bil än jag vad har och finns det väl andra Truma värmare än jag har.
Hälsningar Jan-Evert
 
F

F.d. 3067

Guest
Sv: Vatten eller luft??

Hej LMC!

Du ska not tänka när du ska använda din husbil!! är de på höst?, Vinter?,vårvinter? eller sommar?. En ska som är helt klar är att med vattenburenvärme så blir inte luften torr, handlar lite lite om hur man vill må i husbilen? vill du ha en varm å go värme som inte äter gasol hela tiden så är de vattenvärme som gäller, jag vill påstå att om man ska ha sin husbil söderut i landet och inte ska va ute i - grader så spelar de ingen roll, men om du ska vara ute när de är - ute så finns de inget alternativ... då ska du ha vattenburen värme helt klart, vi anväder vår husbil året om, och de även om det står -25 på termometern... tror jag kan ge dig en klar bild från några som använder husbilen årer om uppe i våra Svenska fjäll där de kan var riktigt kallt och snöstorm... och du ska tänka på att om det blåder någtra sekundmeter så blir kylefekten ganska stor och då får truman jobba som tusan och ni blöir torra i munnen som tusan.

Gunnar
 
Toppen