• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vatten adria coral...

F

F.d. 22637

Guest
Skriver här för mina föräldrar... Dom var och hämtade ut en ny Adria i veckan och är nu ute på premiärtur. Dom fyllde vatten innan dom åkte och när dom stannade lyckas dom inte få något vatten ur kranarna. Har nu tydligen minskat ganska mycke vatten i tanken men dom får fortfarande inget ur kranarna.. Någon som vet var man ska börja leta? Kan det bara vara någon kran som står fel så att vattnet försvinner åt något annat håll?
Mycket tacksam för svar
Mvh
 
F

F.d. 22637

Guest
Får inget vatten i kranarna i en adria coral -15. Vattnet minskar i tanken men kommer inget i kranarna... Är på premiärtur nu i helgen å undrar om någon vet om det är någon kran eller nått som kan stå fel? Tacksam för snabbt svar...
Mvh
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.272
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Vatten adria coral...

Rinner det vatten ur ett rör (slang) under bilen? I så fall är det förmodligen frostvakten som inte är återställd och därmed tömmer varmvattenberedaren och i sin tur vattentanken.

Leta upp den och stäng. Öppna sedan en vattenkran och lyssna om pumpen arbetar. Vrid kranen till varmvatten och vänta en stund. Det tar någon minut att fylla varmvattenberedaren. Vrid sedan om till kallvatten och det skall komma vatten där i princip omgående.
 
F

F.d. 20276

Guest
Sv: Vatten adria coral...

Om tryckpumpen går och vattnet minskar, kolla frostvakten, på min coral 670 SLT 2013 sitter det en tappventil direkt efter tryckpumpen som inte var lätt att hitta då den var öppen då jag fick hem min bil. Den sitter på golvet under köket. Jag upptäckte den då jag lyfte upp komposthinken i bänkskivan. Vet ej om du har samma kök men den tappventil går att komma åt om du drar ut och tar bort understa lådan under diskhon
 
Senast redigerad av en moderator:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.598
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Adria coral -15 vatten problem

Rinner vattnet ut under husbilen så kan det bero på att frostskyddsvakten står öppen eller att kranen för tömning av varmvattenberedaren inte blivit stängd efter vintern.

Kolla att kranen är stängd och frostskyddsvaktens röda handtag står i uppdraget läge.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Vatten adria coral...

Begär en genomgång av säljaren det finns ganska mycket som man behöver veta för att inte få en dålig husbilsvistelse. Varje bilmodell har prylarna lite olika placerat. Som sagt frostvakt sitter i anslutning till värmaren där en knapp på sidan trycks in samtidigt som vredet vrids om för att låsa flödet ur varmvattenberedaren som släpper vattnet vid runt 0 grader eller straxt över. Kranarna skall ställas i varmvattenläge för att fylla på tanken och pumpen skall då aktiveras att suga upp från tanken. Viktigt att varmvattenberedaren har vatten i sig när värmen startar så den inte går torr. Så fungerar det på dom flesta bilar men kan givetvis skilja. Lycka till. Har ett evakueringsrör också från vattentanken för att kunna tömma den vid vinterförvaring sitter i anslutning till tankplaceringen i något skåp i köket antagligen.
 

RULLAN

FD HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3082
Medlemskap
2022
Sv: Adria coral -15 vatten problem

Det kan väl inte var så enkelt som att vattenpumpen inte är påslagen. Jag vet inte hur panelen ser ut på Dina föräldrars bil men på min bil är det 12V påslaget som man vippar åt andra hållet för att aktivera vattenpumpen.
Leif
 
Toppen