• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vart tar volten vägen?

KristianS

FD HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
31813
Medlemskap
2022
Hej!

I vår fina gamla Hymer från -89, så har jag upptäckt en "grej";

När vi står på 230V, och Ctek-laddaren ska underhålla bodelsbatteriet (supply-läge står den alltid på) så får jag 13,4 V ut i uttagen, men mäter jag på batteriet så är det aldrig mer än 12,4 V.

Nu i vinter hade av någon anledning inte automat-switchen (som slår på bodelsströmmen när 230V kopplas in) funkat och batteriet hade sjunkit till 4-5 V eftersom inte laddaren laddat då. Det är ett vanligt 100 Ah fritidsbatteri med några år på nacken kan tilläggas.

När jag provar de andra lägena på Ctek-en, som "normal" eller "snöflingan" så indikerar den fel med röd lampa efter en stund.

Vad tror ni, är det något fel? I så fall på laddaren, batteriet eller skiljerelät?

Tack för tips :)
//Kristian
 

KristianS

FD HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
31813
Medlemskap
2022
Det verkar som att ctek-laddaren inte laddar batteriet eftersom batterispänningen är lägre än i uttagen.
Har någon säkring gått eller någon kabel lossnat?
Säkringarna verkar hela allihop, och laddaren sitter direkt vid batteriet så nåt spänningsfall p.g.a långa kablar är det inte.
Ska prova att koppla ur 230V och slå på några lampor så att batteriet får sjunka lite i spänning, och sedan koppla in 230V igen, så får vi se om det går upp till 12,4 då igen.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Som jag förstår det så är Supply-läget på en Ctek-laddare till för när man kopplar loss ett batteri från ett fordon som inte får bli strömlöst, alltså ingen laddning sker i detta läge.
Normalläget använder du på ett vanligt blybatteri, snöflingan använder du på ett AGM-batteri.

Ditt batteri går troligen inte att rädda då det laddats ur för djupt.
Du kan få igång laddningen på ditt djupurladdade batteri med hjälp av startkablar och ett annat (fulladdat) batteri,
koppla ihop dem en stund, koppla sedan på laddaren, startar laddaren prova då att koppla bort startkablarna, har du lite tur så fortsätter laddningen på ditt dåliga batteri.
Personligen skulle jag skaffa ett nytt förbrukarbatteri, på t.ex. Hjertmans som har bra erbjudanden på sådana batterier.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det verkar också troligt att batteriladdaren aldrig eller sällan har full kontakt med bodelsbatteriet eftersom spänningen kan inte skilja så mycket som 1V. på sammankopplade kablar i närheten av varandra.....
Verkar underligt,,,, eller är 13.4Volt info från bilens display, och 12.4 från ett mätinstrument, för displayen kanske inte alls stämmer med verkligheten.
Om du alltid har haft Ctek-laddaren på supply läge för att ladda batteriet och underhålla det så är det troligen plågat till nära döden. Supply är när man använder laddaren som trafo/strömförsörjning som PeterK påpekar utan batteri inkopplat, och då finns ingen avkänning av hur batteristatusen är utan laddaren matar bara på, och dessutom med för låg spänning för laddning av batteri, troligen de 12.4 V. som du kan läsa av.
Normalt laddläge på Ctek'en är det som gäller och då känner den av batteriet och laddar bra, samt skarvar i extra med ex. en TV på som drar ström m.m.
När en Ctek laddar ett "vanligt" batteri för fullt så skall man kunna se runt 14.4V. på mätinstrumentet.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Förstår tyvärr inte heller "automat-switchen (som slår på bodelsströmmen när 230V kopplas in".
Är det någon eftermonterad finess, normalt sitter det bara en automatsäkringsdosa med ev. även en jordfelsbrytare om den är utbytt från original, och inget som switchar om strömmen.
När man kopplar in 230V så hoppar normalt bara laddaren igång och börjar ladda batteriet efter behov, men som redan bör vara helt eller nästan fulladdat av bilens generator under färden.
 
Senast ändrad:

KristianS

FD HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
31813
Medlemskap
2022
Ja, det verkar som att "supply" är ett läge som laddar ut 13,6 V oavsett batteristatus, och gör så även om batteriet är frånkopplat. Skulle helt enkelt läst på mer om laddaren och inte bara litat på att förra ägaren hade den rätt inställd.
Spänningen i bodelen mäter jag med en sån digital mätare som sitter i ett cigg-uttag (den sitter i för jämnan och drar väl nån milliampere den med). Ska för säkerhets skull kolla med multimetern i cigg-uttaget också!
Ska ju även till att installera solceller, så det blir nog till att investera i ett AGM-batteri också.
 

KristianS

FD HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
31813
Medlemskap
2022
Det verkar också troligt att batteriladdaren aldrig eller sällan har full kontakt med bodelsbatteriet eftersom spänningen kan inte skilja så mycket som 1V. på sammankopplade kablar i närheten av varandra.....
Verkar underligt,,,, eller är 13.4Volt info från bilens display, och 12.4 från ett mätinstrument, för displayen kanske inte alls stämmer med verkligheten.
Om du alltid har haft Ctek-laddaren på supply läge för att ladda batteriet och underhålla det så är det troligen plågat till nära döden. Supply är när man använder laddaren som trafo/strömförsörjning som PeterK påpekar utan batteri inkopplat, och då finns ingen avkänning av hur batteristatusen är utan laddaren matar bara på, och dessutom med för låg spänning för laddning av batteri, troligen de 12.4 V. som du kan läsa av.
Normalt laddläge på Ctek'en är det som gäller och då känner den av batteriet och laddar bra, samt skarvar i extra med ex. en TV på som drar ström m.m.
När en Ctek laddar ett "vanligt" batteri för fullt så skall man kunna se runt 14.4V. på mätinstrumentet.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Förstår tyvärr inte heller "automat-switchen (som slår på bodelsströmmen när 230V kopplas in".
Är det någon eftermonterad finess, normalt sitter det bara en automatsäkringsdosa med ev. även en jordfelsbrytare om den är utbytt från original, och inget som switchar om strömmen.
När man kopplar in 230V så hoppar normalt bara laddaren igång och börjar ladda batteriet efter behov, men som redan bör vara helt eller nästan fulladdat av bilens generator under färden.

Som det funkar i Hymern, så är det så att 12V-systemet slås till (se fotot) när man kopplar in 230V.
Hur det går till i detalj har jag ingen aning om MEN upptäckte nu att det inte slår till automatiskt när laddaren (CTEK MULTI XS 7000) står i läge "normal".
Bara i "supply" läget verkar detta hända, och laddaren vill inte ladda ut något om 12V-systemet är avslaget, i läge "normal" och snöflinga alltså.
Supply-läget skickar alltid ut sina 13,6V men de når aldrig batteriet när systemet är avslaget!
Som jag då råkade ut för i vintras när jag trodde att allt var frid o fröjd och batteriet underhållsladdades...
 

Bilagor

  • 20220601_162538.jpg
    20220601_162538.jpg
    2 MB · Visningar: 19

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
På min Hymer 89:a ( halvintergrerad med alkov ) så laddades inte bodelsbatteriet om inte 12V var aktiverat på bodelens panel. Dessutom var 230V original laddaren av model tegelsten och urdålig. Frågan är då hur din CTEK laddare är inkopplad. Det verkar som att cigg-uttaget är kopplat direkt på ditt bodelsbatteri. Det är nog därför du får 13,4V i cigg-uttaget från CTEK laddaren när supply läget är på. Bodelsbatteriet är avskiljt från bodelens el när 12V är avstängt på panelen. Batteriet är också avskiljt från laddaren, tur var nog det.
Jag skulle nog byta ut din 230V laddare som du har till en modernare variant. Snöflingan fanns på de tidiga modellerna.

Du kan gå ännu längre och sätta dit en DC/DC laddare utöver 230V laddaren.
Att göra en sån uppgradering kräver dock en hel del arbete. Och även en hel del elkunskaper. Kostar gör det också.

Om du ska byta ut någon laddare passa på att köpa en som även har laddningsläge för litiumbatterier. Då är du förbered om du kommer att sätta dit ett lithiumbatteri senare.

Jag har i princip byggt om all el inkl. nya laddare under passagerarsätet, grövre kablar från startbatteriet, flyttat bodelsbatteriet till en annan plats och mycket mer.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Som det funkar i Hymern, så är det så att 12V-systemet slås till (se fotot) när man kopplar in 230V.
Hur det går till i detalj har jag ingen aning om MEN upptäckte nu att det inte slår till automatiskt när laddaren (CTEK MULTI XS 7000) står i läge "normal".
Bara i "supply" läget verkar detta hända, och laddaren vill inte ladda ut något om 12V-systemet är avslaget, i läge "normal" och snöflinga alltså.
Supply-läget skickar alltid ut sina 13,6V men de når aldrig batteriet när systemet är avslaget!
Som jag då råkade ut för i vintras när jag trodde att allt var frid o fröjd och batteriet underhållsladdades...

Det tyder på att din Ctek inte känner av något batteri som är "laddningsbart" = för låg spänning i ditt bobatteri.
Vet inte ifall jag tolkar dej rätt, men 12V-systemet startas/stoppas med den fjädrande brytare EIN/AUS, oavsett ifall du är ansluten till 230V.
Går det inte att starta 12V-systemet utan 230V, så är ditt batteri tömt för djupt = byt ut det, eller försök få igång en laddning som jag beskrev tidigare i tråden.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, det verkar nog som något är, kanske inte helt fel, men i alla fall något galet eller underligt inkopplat och borde ses över rejält.
Det du kanske skulle ha/byta till, är nog som sagt en DC/DC laddare för generatorladdningen till bodelsbatteriet under färd, och kanske ev. en ny 230V laddare, och båda inkopplade på rätt ställe och på rätt sätt så bekymren försvinner.
Att det är fel att köra Ctek'en på supply när man vill försörja bodelen och samtidigt ladda/underhålla ett inkopplat bodelsbatteri är i alla fall helt klart.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen