• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vart tar all ström vägen?

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Jag undrar hur mycket ström som förvinner i det komplicerade elnätet ombord i en husbil! Jag har två relativt nya 80-ampèrare som är inkopplade på allt i bilen. Massor med kablage huller om buller. Jag tyckte att spänningen sjönk ganska snabbt när jag satt vid datorn och TV-n stod på. Ingen värme och bara LED-belysning.

Mina funderingar i ämnet gjorde att jag skrämde liv i ett gammalt batteri som jag hade tänkt skrota. Några dagars rekonditionering med C-TEK 7 och sedan var det klart att börja använda batteriet. Endast en "ingång" och endast en "utgång"! Ingången var ansluten till en 110 watts solpanel och "utången" endast en kabel till ett 12 voltsuttag i bodelen. Jag häpnade över resultatet; det verkade som om detta gamla pånyttfödda batteri hade hur mycket kapacitet som helst! Datorn, ofta med stor extra skärm, TV och belysning m.m. bekommer inte detta gamla batteri särskilt mycket alls!

Kontentan av detta tycks vara att det "försvinner" mycket ström i onödan i alla mer eller mindre dolda kopplingar och anslutningar i husbilen!

Är jag ensam om att ha gjort denna upptäckt?

Jappe

T

Teddi

Guest
Sv: Vart tar all ström vägen?

jappe,,ju mer kabel man drar,,
ju mer grejer man behöver,,så sitter ju ändå batterierna på samma plats,,
ock ju längre leverans av ström,,kräver större kvadrat på kabeln,,
god jul janne,,:snowman-2-icon::snowman-3-icon::santa-2-icon:

Gert O.

FD HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
3579
Medlemskap
2022

Nej, Du är säkert inte ensam om dina tankar ang ström.
Tycker t.ex. att Tv:n är ett problem. Vad man nu ska ha Tv till i husbilen men det är ju en helt annan fråga.
Det är väl bara att fylla på med solceller och batterier så att man har så det räcker.
Ha en strömrik God Jul
önskar Gert O. 3579

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Jappe att batterierna är märkta med 80 Ah säger ju inte säkert att de verkligen har den kapaciteten. Nya batterier kan vara dåliga, det har hänt förr. Ge dom en omgång var med C-Teken och se om det förbättrar kapaciteten. Mät även spänning på batterierna och sedan ute vid förbrukaren när den är igång, skiljer det något nämnvärt har du för klena kablar eller någon anslutning med förhöjd reststans.
// Göte J

F

F.d. 55451

Guest

Jappe

Om du har din tång-amperemätaren så det är nog lätt att hitta ut.
Vad är, till exempel. skillnaden i ström från batterierna vid hög förbrukning.
;)

F

F.d. 24784

Guest

Jag tor inte att kabelhärvor drar ström.
I så fall borde det bildas värme någonstans.
Att stänga av kända förbrukare är ett sätt att mäta för att veta. Håller batteriet om du inte kör datorn och TV:en, ja då drar inte kabelhärvorna ström.

En TV kan nog dra 2 - 5 Amp
En dator är heller inte strömsnål 3 Amp kanske
Några LED spotar 2 Amp tillsammans kanske. ett lysrör över spisen 2 Amp.

Tillsammans när du tycker att du är ganska passiv, i verkligheten sitter och drar 5 - 10 Amp.
Då skulle ett 50 Ah batteri räcka mindre än 5 h.
Redan vid halvt urladdat batteri är spänningen så låg att vissa produkter inte funkar. Dvs under 12,00 V

En 100 W solpanel kan producera 100/13,8 = 7 Amp, men bara när solen lyser vinkelrätt mot den från blå himmel. Och det kanske bara sker någon timme per dag.

de
Roy

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Den laptoppen jeg sitter med nå bruker for mye strøm, en 90W strømforsyning ga opp grunnet overbelastning - målt forbruk over 100W når den samtidig lader batteriene.

F

F.d. 24784

Guest

Jo Knut om datorn vill ha 100 W, och det är inte ovanligt, så betyder det 100 / 12 = 8,3 A.
Vid fullt batteri 13,8 V blir strömmen 100 / 13,8 = 7,2 A
Dvs det finns prylar som drar mer ström när batteriets spänning har gått ner.

En bra ide om man skall skaffa dator är att ta reda på dess strömförbrukning vid körning på yttra strömkälla som bilbatteri. Ja samma sak gäller väl om na ser på en TV till husbilen, kan inte säljaren svara på detta, gå då till en annan affär.
Observera att om du frågar hur mcyekt ström den drar så är det just ström du skall ha svar på, och ström mäts i A (Ampere) talar man om Watt, eller Watttal, så vet man inte vad man talar om.
Kör man via en likspänningsomvandlare förlorar man ofta minst 20 procent i verkningsgrad.
En liten MAC är ett gott valg då dessa är mycket strömsnåla. Dessutom ett stabilt OS.

Produkten av ström och tid blir kapaciteten som på batteri mäts i Ah,Amperetimmar. ex 3 A i tre timmar, 3 x 3 = 9 Ah, .
Med ett 100 Ah batteri kan du köra 10 A i tio timmar teoretiskt. I praktiken mindre då Ah talet är framräknat vid 20 h urladdningstid.

Reducerar du uttagen ström med LED ljuskällor, en strömsnålare dator och en strömsnålare TV så ökar driftstiden mer än det man räknar ut, just p.g.av batteriets egenskaper. Det är lönsamt att stänga av strömförbrukare så fort de inte används.

Man kan ju väga kostnaden av ett större batteri mot kostnaden att byta ljuskällor.
Dessutom är det en fråga om bilens vikt.

De
Roy

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025

En orsak som jag upptäckt på 12V stickkontakt med säkring i (har testat olika) är att den blir het när förbrukaren tar mycket ström. Det berodde på att fjädern som trycker mot säkringen var som en värmetråd och blev riktigt het när förbrukan ville ha ca 4-5 amper. Satte dit en koppartråd mellan ändarna och då förblev den kall. Måste ju även ha blivit onödiga extraförluster i kabeln fram till uttaget. Annars är det bara att ha så korta kablar som möjligt och av rätt dimension i förhållande till förbrukarna.

F

F.d. 24784

Guest

Cigarettändarpluggar är inte någon särsklid bra anslutning för 12 V.
Själv brukar jag säga att 5 A är ett max, och detta bara vid kortare tider.
Blir det varmt någonstans är det ett tecken på spänningsfall.

Men observera att spänningsfall i sig inte orsakar så att batteriet dras ur fortare.
Men ansluten apparat får en lägre spänning och kanske slutar fungera innan batteriet har fått låg spänning.

Det finns prylar som drar mer ström om spänningen sjunker, en dator exvis, och då är vi inne i en dålig spiral.... eller ond cirkel. Dvs med en sådan appat ansluten och om man har ett spänningsfall så ökar strömmen mer än om det hade varit bra kontakt.

I värsta fall, och det hände mig i en personbil, så kan cigarettändar jacken smälta ner och orsaka korstlsutning. Då var lasten en kylbox på 5 A. ja de flesta inser att bilbrand kan vara nästa steg.

Cigpluggar med inbyggd säkring får en ytterliagre sak som kan orsaka spänningsfall. Dvs dåligt, ja kanske till och med starkare ord som skräp eller skit är vad man kan kalla dessa kontaktyper.

Spänningsfall uppstår där det är dålig kontakt eller där smala trådar används. Om exvis 1,5 Volt försvinner i en dålig kontakt, och vi belastar med 5 A, blir effekten 1,5 x 5 = 7,5 W och det blir varmt så att plast kan smälta....och i värsta fall brinna.

De sk 12 mm DC pluggarna är betydligt bättre, de finns i militärfordon och i flera husbilar. Här kan man tala om 15 - 20 A utan vidare. De är även mindre och lättae att montera.

Ja rekomenderar att man använder dessa vid tillbyggen.

De
Roy

Tor H

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025

Med ett 100 Ah batteri kan du köra 10 A i tio timmar teoretiskt. I praktiken mindre då Ah talet är framräknat vid 20 h urladdningstid.
I praksis mye mindre enn 10t fordi et batteri bør ikke dyputlades under ca 50% av kapasiteten og da har man bare 50Ah til rådighet på et 100Ah batteri,

Helt riktig at en må også ta hensyn til C tallet om det er målt på 100, 20, 10 eller 5 timer som er det vanlige.

Et 100Ah batteri ved C100 er kansje bare 80Ah ved C20 og 75Ah ved C10

Et smart alternativ til 12V kontakter, er og benytte støpsel for solcelleanlegg. Kontaktene ser helt like ut som vanlige 230V kontakter uten jord, det er bare forskjellig diameter på de 2 bena. Slik at man ikke skal forveksle + og -.

EBL er det mange husbiler som ikke har, men de må ha annet utstyr som gjør EBLen sine hoved oppgaver. Endel oppgaver EBLen gjør, er bl.a. å kutte ut enkelte strømkretser etterhvert som batteriet mister spenningen. Tilslutt bryter EBLen forbindelsen til batteriet så det ikke skal tømmes helt og ta stor skade, de fleste EBLer bryter forbindelsen til batteriet ved ca 10V og en stund før det har den varslet ofte med lyd og lyssignal at spenningen er for lav.

Husk at batteriet regnes som tomt ved ca 11,7V og da er batteriet ca 50% utladet.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Cigarettändarpluggar är inte någon särsklid bra anslutning för 12 V.

De sk 12 mm DC pluggarna är betydligt bättre, de finns i militärfordon och i flera husbilar. Här kan man tala om 15 - 20 A utan vidare. De är även mindre och lättae att montera.

Ja rekomenderar att man använder dessa vid tillbyggen.

De
Roy

12mm-pluggarna är vanliga i fritidsbåtar. Kan man därav draga den slutsatsen att båtfolket är mer seriöst än husbilsfolket?

Jappe

Arne B

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2025

Problemet med 12 mm är. Allt man man laddar med 12 Volt har cigg.kontakt.
Det går att byta ut dom med sladd. Lite svårare med USB inbyggd i cigg.kontakten.
USB 13,5-5 Volt där blir 60-65 % värmeförlust. Vid 1 A blir det 8,5 W värme i cigg.uttaget + kontaktförluster. kan bli varmt.
Om man ska ladda en platta som drar ännu mer ström vid laddning blir det ännu mer värme.
Bättre att använda dc konverter där kan verkningsgraden ligga på 70-90 % mot ca 35 % normalt.
någr från Elfa:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=69-534-91&toc=19196

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=69-261-47&toc=19400

Arne B

Senast ändrad:

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Arne B.
Pluggarna med USB-uttag har väl knappast en linjär regulaor utan innehåller med all säkerhet en liten switchregulator (Dc-Dc), dvs de har hög verkningsgrad, 90-95%.
Jag tittade på en plugg från Kjell&Co t.ex. som klarar 2100 mA, med 12/24v in den skulle ju knallvarm om det inte var en switchregulator!
2x USB mini > 12 V-tillbehör | Kjell.com
// Göte J

G

Göran T625

Guest

Vem blir först med att "sprätta upp" en USB-plugg för att få se vad den innehåller?

Sätter nog en femma på idéen om switchregulator! Men med tanke på priset så vet man inte riktigt vad den innehåller.......???

73´s de Göran/SM5AWU

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

99% sikker på at alle usb zig-plugger inneholder en liten switch-mode krets og ett par komponenter til. I kvantiteter for produksjon er selve styrekretsen langt under $1 pr stk. Dyreste komponent er en liten induktans og en avkoblings kondensator. 95% effektivitet på en 2A 5V regulator skulle gi en varme på knapt 0,5W. Dessverre er dette ofte også tomgangsforbruket.

F

F.d. 24784

Guest

Jappe!
Båtfolket kanske inte röker....
Kanske det inte är någon standard med cigtändare i båt, och då väljer na en riktig DC-jack.
I bilar har den elektriska cigratettändaren funnits i hundra år, och den sitter väl där av ren slenterian. Skulle en biltillverare ta bort den så skulle väl himmeln ramla ner.
Förmodligen är det fler rökare som använder den i andra länder.

Däremot tycker man ju att i bodelen kunde man sätta in bättre kontakter.

En tid fanns ju kontaktyer som likande vanliga stickproppar som vi har hemma i väggen, med ett tjcokare stift, föra tt hålla reda på polariteten. Sådan vara en tid vanliga i båtar. Kasnke i husvagnar, men verkar ha dött ut numera.

Strömuttaget, (dvs hur hög ström folk vill ta) har även ökat med allt fler prylar som TV, Dator etc som kanske inte alls var tanken förr. Och då räcker inte cigarettändaren som strömjack.

Att allt idag måste vara "billigast möjliga" gör att det inte går att få tag på bättre cigaretttändaruttag. det vore ju fullt möjligt att göra både uttag och pluggar bättre, ja kanske till och med användbara.

Cigarettplug med USB uttag, innehåller en 12 V till 5 v omvandlare. kan man ta ut 1 A blir förlusten i en sådan 12-5=7 x 1 = 7 W, det blir rätt varmt.
En hackad omvandlare har högre verkningsgrad, men stör förmodligen i radio, och man kan lyssna nära den med en transistorradio. Dock med belastning på.

En cigaretttändarjack i bilen kan vara oxiderad eller rostig invändigt, särskilt om den har används till cigtretttändning.
Kika in i den och försök putsa kontaktytorna, obs med stålborste måste strömmen vara borta...... en smal roterande stålborste på borrmaskin kunde vara bra där.
Med fräscha kontaktytor är risken mindre för spännigsfall och värme.

de
Roy

F

F.d. 53078

Guest

Vem blir först med att "sprätta upp" en USB-plugg för att få se vad den innehåller?

Sätter nog en femma på idéen om switchregulator! Men med tanke på priset så vet man inte riktigt vad den innehåller.......???

73´s de Göran/SM5AWU

Du blir förvånad över hur olika tillverkare anser att en 7805 klarar.
Det finns en switshad 7805, den är öppen och dyrare som klarar en betydligt högre ström.

Den switshade 7812 kan jag rekomendera om man behöver 12V ifrån batteriet den jobbar med mycket bättre marginal

Bilagor

• picture_compare.jpg
    picture_compare.jpg
    15,6 KB · Visningar: 857

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Men Juan då heter de väl inte 7805 utan tex 78B05. För i min värld är 7805 en linjär krets, med de effektförluster som följer. Eller har världen sprungit ifrån mig, även där?
// Göte J

Toppen