• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motor Varningslampan motor

Tuppolino

HBK Medlem
Inlägg
49
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
30419
Medlemskap
2025
IMG_0723(1).jpg
Hej alla glada experter! Tacksam om ni har tid att hjälpa mig med följande problem. Min husbil har varit avställd över vinter. Igår körde jag en kortare streck och lampan, se bifogad fil, bild som ska släckas släcktes Inte. Min fråga är om det är normalt att insprutningssystem blir defekt, inkorrekt när motor står still längre och kan det blir bra jgen om kör längre?
Kan det vara så pga diesel innehåller vegetabiliska dela och det har växt (spenat, alger) som sitter fast i systemet! Vad gör man för att lösa problemet? Tack så mycket
 
Börja med att någon (tex Fiat verkstan) läser ut felkoderna ur motorstyrdatorn.

Med dessa kan man sedan gå vidare med felsökning och åtgärder.
Att chansa och köra och hoppas på det bästa kan bil nycket mycket dyrt.
 
Eller sitter felet i elektroniken till lampan, ett vanligt fel på Fiat. Lyser då lite svagare än normalt.
 
Visa bilaga 207292
Hej alla glada experter! Tacksam om ni har tid att hjälpa mig med följande problem. Min husbil har varit avställd över vinter. Igår körde jag en kortare streck och lampan, se bifogad fil, bild som ska släckas släcktes Inte. Min fråga är om det är normalt att insprutningssystem blir defekt, inkorrekt när motor står still längre och kan det blir bra jgen om kör längre?
Kan det vara så pga diesel innehåller vegetabiliska dela och det har växt (spenat, alger) som sitter fast i systemet! Vad gör man för att lösa problemet? Tack så mycket
Gokväll
Prova med 6-8 omstarter, kan hjälpa om inte motorstyrdonet känner av problemet igen.
Datorer kan ju få ”hicka” ibland.
Har själv haft detta fenomen på både Fiat och Iveco vid ett flertal tillfällen.
Om systemet tycker att det är ett allvarligt problem, så går motorn ner i ”limpmode” dvs nödläge med effekten på låg nivå.
Blinkar lampan rött bör man bärga till verkstad.
Källa: Ivecoverkstad.

Hejs
Claes 105
 
Prova att köra den varm några gånger, ladda batteriet ordentligt om du inte gjort det. Sen prova att starta om 10-15 gånger o kör igen. Ingen fara att köra om motorn känns normal även om lampan lyser. Slocknar den inte då kör till verkstad o läs av felkod o reparera felet.
 
Prova att köra den varm några gånger, ladda batteriet ordentligt om du inte gjort det. Sen prova att starta om 10-15 gånger o kör igen. Ingen fara att köra om motorn känns normal även om lampan lyser. Slocknar den inte då kör till verkstad o läs av felkod o reparera felet.
En fundering 10-15 omstarter då menar du i `snabb` följd eller hela uppvärmnings cykler ? jag har inte helt koll på hur Fiat har specificerat hantering av historiska fel å hur länge dom ligger kvar som historiska händelser utan indikering i instrument.
 
Föreslår inskaffande av en OBD II läsare.
Exempel på en prisvärd läsare är ELM 327 med wii-fi.
En bra gratis app: inCarDoc
Den läser ut alla felkoder, kan radera felkoder, släcker service lampa mm
 
Motorlampan är en samlingslampa för ett flertal fel och omfattar bl.annat spjällhuset. Det är ingen ide’ att spekulera i vad felet är innan en felkodsläsning är gjord och som en tidigare skribent påpekat, gör detta så snart som möjligt.
 
Kolla att inte mössen byggt bo i insuget/luftrenaren. Inte helt ovanligt.
 
Har du katalysator med lamdasonder kan det vara där felet ligger, men då kan det bli dyrt.

leihag
 
Har du katalysator med lamdasonder kan det vara där felet ligger, men då kan det bli dyrt.

leihag
Visa bilaga 207292
Hej alla glada experter! Tacksam om ni har tid att hjälpa mig med följande problem. Min husbil har varit avställd över vinter. Igår körde jag en kortare streck och lampan, se bifogad fil, bild som ska släckas släcktes Inte. Min fråga är om det är normalt att insprutningssystem blir defekt, inkorrekt när motor står still längre och kan det blir bra jgen om kör längre?
Kan det vara så pga diesel innehåller vegetabiliska dela och det har växt (spenat, alger) som sitter fast i systemet! Vad gör man för att lösa problemet? Tack så mycket
Prova att bryta strömmen genom att lossa minus polen på batteriet om den lyser fortfarande kontakta verkstaden
 
Motorlampan tände sig för oss när vi var nere i Kroatien, det är några år sedan nu. Jag körde några mil till en verkstad med det och där konstaterades att en sensor i partikelfiltret pajat. Sensorn kände av när det var dags för att köra något sorts reningsprogram. Enligt den verkstaden (auktoriserad) så var det inte att rekommendera att fortsätta köra några längre sträckor med motorlampan tänd.

Vårt fel kostade några tusenlappar, kan ha varit kring 4 st men efter det så har vi inte haft några problem. Peppar, peppar!!
 
Hade samma problem med en Fiat 130 hkr -13
Var på väg från Italien och norrut
I södra Tyskland gick inte bilen att köra. Bärgning till verkstad, byte av givaren på partikelfiltret samt tvångsregenerering av filtret
Kostade ca. 6 000 kr
 
Sensorproblem partkelfilter löste sig när vi bytte den tredje gången. Fick då en ombyggnadssats monterad som vände på sensorn så att slanganslutningarna peka nedåt. Problemet var för oss att givaren var full av kondensvatten som inte kunde rinna ut. Vår är en 2010. Troligen tillrättat på senare modeller.
Så, kolla att ni får ombyggnadssatsen om sensorn är monterad med slanganslutningarna uppåtvända.
 
Tillbaka
Toppen