• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Varningslampan för handbromsen lyser

F

F.d. 51013

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Fiat Ducato Frankia 570
Chassietyp: Standard
Motortyp: Diesel
Årsmodell Chassie: 1990
Husbilsfabrikat: Frankia
Husbilsmodell: Fiat Ducato Frankia 570
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1990
Ämnesområde: Motor
Hej!

Vi har nu i helgen varit ute och kört för första gången med vår införskaffade husbil - Fiat Ducato Frankia 570, årsmodell -90. den gick jättebra men vi observerade att av och till blinkade/lyste varningslampan för handbromsen. Det var främst i lite högre hastigheter (90-100 km/h) som detta hände.

Vi har kollat bromsoljan som är OK, vi har även känt på handbromsen som verkar fungera ua. Vi undrar om någon har ngt förslag på vad det kan bero på?

Hälsningar
AnnMari

Lasse R

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
2888
Medlemskap
2025
Hej vi hadde en knaus som hadde varningen för trappan koplad till handbromslampan.
Den kunde blinka vid våttväglag för oss vi löste det med att fettain kontakten.

M V H
Lasse R

F

F.d. 58636

Guest
Hejsan.
På vissa bilar visar den lampan(handbromsen) också för slitna bromsbelägg,
Jag vet inte om det är så på din bil, men vissa bilar har den funktionen.
Ha det bra
/Lars-Åke

ThomasG

HBK Medlem
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
1730
Medlemskap
2025
Råkade ut för samma sak med våran förra bil, en Frankia -89.
Vi var uppe i begen vid Kalambaka i Grekland, nedför, 180 graders kurvor, hur ska det här gå? Stannade, bromsarna verkad justa, likaså bromsoljan. Tog in på en camping nere i Meteora och bort med ena framhjulet.
Där var orsaken, plasten på kabeln som går till givarna på bromsbeläggen hade blivit avnött och låg och skavde mot bromsen som då gjorde att handbromslampan blinkade då och då.
Sedan var det frid och fröjd när lite eltape provisoriskt lagade kabeln.
Har för mig att när vi kom hem fick jag byta hela beläggen då kabel inte gick att ta bort, men jag kan ha fel, minnet sviker med åldern.
ThomasG

F

F.d. 52962

Guest
Hej

Vad är bromsolja?? Jag fick lära mig att det heter bromsvätska!

Jag skulle nog kollat kontakten som sitter under handbromsspaken

Det var ju standad på 140 tiden i alla fall

F

F.d. 12639

Guest
hobby_600 skrev:
Tack för tipset..ska kolla det idag och återkommer hur det gick
kollade bromsoljan och fann att behållaren var halvfull,fyllde på och lampan slockande!..Behållaren sitter ju under reservhjulet så det var nog minst tio år sedan nån kallde bromsoljan..tack för tips :yes:

Toppen