• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Varningslampa airbag/bältesspännare

brogu

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2026
Chassiefabrikat: Citroën
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,2l
Årsmodell Chassie: 2007
Husbilsfabrikat: SMC
Husbilsmodell: My little SMC
Husbilstyp: Skåpvagn
Årsmodell Husbil: 2009
Ämnesområde: Elektronik
Frågan gäller en till husbil ombyggd plåtis. Den har från början haft 3 bältade platser fram och efter ombyggnad endast 2.
Därför varnar den alltid vid start och varningslampan för airbag/bältessträckare lyser.
Lyser en sådan lampa blir bilen inte godkänd vid kontrollbesiktning även om inget fel föreligger.
Enligt verkstan går inte lampan att "släcka", Ducaton har ett fixt kretskort som inte kan ändras.
När jag nu efter snart 3 år städade (!) under passagerarstolen hittade jag dessa 2 lösa sladdar. Kan dom ha något med problemet att göra, går det att koppla på något sätt för att "lura" systemet?
Tacksam för tankar och idéer. Att måla lampan svart är inte att tänka på :cool:

/Gunnar

F

F.d. 6987

Guest
Hej det måste vara mittstolen du menar den kan ju inte ha sips bag men däremot har den bältesförsträckare vi har en Saab 95 som är handikappsanpassad så original stolen är bytt till en Annan stol utan sipsbag och där har dom satt ett slags motstånd i kontaktstycket som gör att lampan inte lyser Med vänlig hälsning, Per Åke

F

F.d. 50172

Guest
Mät upp ohmtalet på gamla stolens airbag/bältessträckare, montera sedan ett likvärdigt motstånd istället (2 eller 5 ohm), kan behöva en reset på en verkstad för att lampan ska slockna.

Toppen