• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"Varning" spam DHL"

F

F.d. 25098

Guest
Hej.

Fick idag ett e-mail som inte automatiskt hamnade i skräpposten.

Det är på Engelska och har innebörden av att DHL försökt leverera paket till dej, men misslyckats pga. felaktig adress. Du ombeds öppna ZIP filen för att få en riktig adresslapp att ta med till posten!?!? för att få ut din försändelse.

DHL lämnar inte sina paket till posten.

Jag öppnade ju naturligtvis inte ZIP filen och vet därför inte innehållet men är ganska klar över att det är något skadligt.

Har dessutom inte beställt något.

Mvh,

Peter.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: "Varning" spam DHL"

Har varit ute för en liknande "försändelse".
Tror att det då var UPS, men en kontroll på deras hemsida visade att de varnade för just den typen av E-mail. Dvs VIRUSVARNING.
 
Senast redigerad av en moderator:

Kjell Bertilsson

HBK Medlem
Inlägg
596
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
4375
Medlemskap
2024
Sv: "Varning" spam DHL"

Hittade detta på DHL:s hemsida där de varnar för just dessa "spam" som inte skall öppnas!!!!!

Återkommande falskt e-postmeddelande



Vi får fortfarande rapporter om ett så kallat "spam", ett falskt e-postmeddelande om försenad leverans där det ser ut som att DHL är avsändare. Vårt företagsnamn har i detta fall missbrukats – DHL har inte skickat e-postmeddelandet. Dessa e-postmeddelanden innehåller en bilaga med virus som aktiveras om man öppnar bilagan.

Vi ber återigen våra kunder undvika att öppna sådana e-postmeddelanden och bilagor och beklagar att detta spam fortsätter att skickas ut i vårt namn.
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: "Varning" spam DHL"

hej igen.

Avsändaren (DHL) ser helt ok ut, men kollar man mailets egenskaper så är det genererat av någon på scanova.net. enligt webben är det en Svensk "spammare".

Peter.
 
F

F.d. 17555

Guest
Sv: "Varning" spam DHL"

Om du tittar på avsäåndarens domän-namn så ser du att det inte är DHL. Om du i din web läsare skriver denna domän med www framför så får du besked om det är korrekt. Helt riktigt att ZIP filen innehåller en "tickande bomb". Jag har spårat avsändaren och anmält denna till abuse-avd. Hälsn. Kjell
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: "Varning" spam DHL"

Om du tittar på avsäåndarens domän-namn så ser du att det inte är DHL. Om du i din web läsare skriver denna domän med www framför så får du besked om det är korrekt. Helt riktigt att ZIP filen innehåller en "tickande bomb". Jag har spårat avsändaren och anmält denna till abuse-avd. Hälsn. Kjell

Hej.

Jag har redan raderat skiten men kommer ihåg att avsändare när man öppnade mailet stog något "typ" DHL service@???.com. Såg ju faktiskt väldigt bra ut om man nu hade beställt något med DHL.

Eftersom jag var misstänksam så högerklickade jag och tittade på egenskaper, då såg jag scanova.net.

Du menar om det står "typ" www.DHLservice@???.com (exempel)?

Bra att du har anmält skiten.

Peter.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen