• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

VARNING skimming Spanien

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Härmed vill jag varna alla som är i Spanien. Mina ställplatsgrannar har blivit skimmade
i Spanien och 17000 kr har försvunnit från deras konto. Detta har troligtvis inträffat på en bensinmack. Skimmaren har sedan förträdesvis handlat på kinesfirmor. Grannarna har nu spärrat kortet och det "roliga" för tjuven är över.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.532
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: VARNING skimming Spanien

Hej!

Jag har sagt förrut och jag säger det igen.

Använd aldrig Bankkort. :mad: Alltså kort som har en direktkoppling till ditt konto. Blir kortet skimmat så töms ditt konto. Använd Bankkort enbart för automatuttag.

Använd alltid Betalkort. :) Kort som du får en månadsfaktura på i efterhand.
Använd Betalkort när du tankar osv. Om någon skimmar det så kan dom inte tömma något konto. Skulle något ske så kan du reklamera innan du betalar fakturan.

Lycka till
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: VARNING skimming Spanien

Var ute för något liknande för c:a två år sedan.

Inköpsförsök med bankkortet "medgives ej" som det stod.
Efter ett par dagar kom förklaringen från banken, man hade under flera tillfällen försökt att ta ut pengar från kontot i Frankrike.
De misstänkte tydligen något då det ej var i enlighet med mitt "normala uttagsmönster" och bad mig byta kortet. För egen del märkte jag absolut ingenting annat än att jag blev nekad inköpet enl. ovan. Inga som helst konstigheter ens på kontot.

Menn en bekant som använde kortet i Turkiet blev av med en hel del på kontot, men det lösta sig då banken tog på sig de obehöriga uttagen.
Men visst är det otrevligt, även om man inte lider någon förlust.

För egen del frågade jag banken om de ville veta var jag hade använd mitt kort, blev svaret att de hade de själva koll på, såklart.;)
 
F

F.d. 53074

Guest
Sv: VARNING skimming Spanien

Vi "rensar" våra konton som korten är kopplade till ganska ofta. Vi flyttar pengarna till andra konton som vi via nätet/mobil kan komma åt för att fylla på kort-kontona vid behov. På det sättet finns det aldrig några större summor att lägga rabarber på för dom som är ute i sådana ärenden... Men tipset med betalkort är antagligen ännu bättre!

Kjell :D
 
F

F.d. 52994

Guest
Sv: VARNING skimming Spanien

Jag tycker att ditt förslag att flytta över pengar till ett konto som inte är kopplat till ett kreditkort är bra. Är man uppkopplad mot internet så kan an fylla på allteftersom det behövs, och risken att förlora mycket pengar är borta.
 

Lena & Jan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
448
Medlemskap
2024
Sv: VARNING skimming Spanien

Rätt Åke,

viktigt att det skrivs med fet stil t o m!

Hälsn Lena & Jan i Spanien

Hej!

Jag har sagt förrut och jag säger det igen.

Använd aldrig Bankkort. :mad: Alltså kort som har en direktkoppling till ditt konto. Blir kortet skimmat så töms ditt konto. Använd Bankkort enbart för automatuttag.

Använd alltid Betalkort. :) Kort som du får en månadsfaktura på i efterhand.
Använd Betalkort när du tankar osv. Om någon skimmar det så kan dom inte tömma något konto. Skulle något ske så kan du reklamera innan du betalar fakturan.

Lycka till
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: VARNING skimming Spanien

Hej
Vi använder ICA kortet, det tycker vi är perfekt, Funkar i alla länder, utom på vissa ställen i NORGE.
Sen är det bara att fylla på när det börjar närma sig "botten". Har aldrig mer än 5000Kr på kontor.
Vi har en granngrabb som "Luffade" Sydamerika runt, han hade ICA kortet,fungerade perfekt där också. Han SMS hem så föräldrarna fyllde på kontot, vid behov.
Prova med det.
/ Vidhem
 

Lena & Jan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
448
Medlemskap
2024
Sv: VARNING skimming Spanien

Kolla in Coops MedmeraVISA kort, det är vår melodi, får 1 poäng per inköpskrona, blir en hel del då man reser/övervintrar I HELA VÄRLDEN! Har anv det i USA oxå! Vid hemkomst har vi/den som sköter pappersposten åt oss, många rabattcheckar som har lång (tror 2,5 mån) giltighet!
Lena & Jan

Hej
Vi använder ICA kortet, det tycker vi är perfekt, Funkar i alla länder, utom på vissa ställen i NORGE.
Sen är det bara att fylla på när det börjar närma sig "botten". Har aldrig mer än 5000Kr på kontor.
Vi har en granngrabb som "Luffade" Sydamerika runt, han hade ICA kortet,fungerade perfekt där också. Han SMS hem så föräldrarna fyllde på kontot, vid behov.
Prova med det.
/ Vidhem
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.532
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: VARNING skimming Spanien

Hej!

En del använder betalkort brandat med ICA eller COOP.

Jag har valt att branda mina betalkort med SAS EuroBonus.
På det sättet får jag EuroBonuspoäng på alla mina inköp. Som ni ser kan man branda med Mastercard, Diners Clud och American Express.
Jag brukar få ihop till 2-3 "gratis" flygresor inom Europa varje år.





 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: VARNING skimming Spanien

Kortet som skimmades på en bensinmack nära Salobrena var COOP-MedMera Visa-kort, enbart med magnetremsa bak. (Alltså ingen säkerhetschips som syns på framsidan), denna magnetremsa kan skimmas (kopieras) mycket lätt, t.o.m. i handen.

Den kopierade informationen på remsan hade skickats, tydligen ihop med koden, som jag antar man hade noterat vid kodslagning, direkt med e-mail till Kina & Japan där uttagen gjordes blixtsnabbt och kontot därmed tömdes.

Innan detta betalade en ennan person sitt bränsle med ett annat kort med chip, och ingen skimning var möjlig.

Lärdom nr. 2: Betala bara med kort försett med chip och visa absolut inte din kod när du slår in den!

hälsning
jyrki
 
Senast redigerad av en moderator:

Lena & Jan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
448
Medlemskap
2024
Sv: VARNING skimming Spanien

Hej Jyrki, jag frågade i höstas när kortet skulle förses med chips o fick detta svar:

Hej Lena och tack för ditt mail.
MedMera Visa-kort med chip kommer att införas före utgången av år 2010.
Med vänliga hälsningar
Charlotta Agardh, Coop MedMera
E-postadress: kundtjanst@coopmedmera.se

Hoppas dom skyndar på den processen efter den tråkiga händelsen!
Hälsn/Lena
 
Toppen