VARNING !!! Installation av solceller

benzen

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
10856
Sv: VARNING !!! Installation av solceller

Varför kopplar ni kablarna från regulatorn till batterierna och inte till EBL för då får ni ju laddning både på bilbatteriet och bodelsbatteriet samt i mitt fall kan jag även se på min original info panel hur mycket del laddar och på vilka batterier.
kan jag använda min regulator som inte är en mppt regulator och få det att fungera så som du säger eller måste jag köpa en ny regulator.Nu är den kopplad direkt på batteriet men skulle vilja ha det som du säger.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
2,283
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Sv: VARNING !!! Installation av solceller

Trevik,du behöver inga grövre kablar,100w solpanel ger max5A,6kvadrat kort kabel klara lätt 35A.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1,569
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Sv: VARNING !!! Installation av solceller

200w blir det för jag har 2 st 100w-paneler
200W och 40V ger 5A sedan gardering mot spänningsfall. 6 kvadrat är okey.
Om nu regulatorn har en verkningsgrad på 100% så ger den ut 14V max 15A
Då funkar 2.5 kvadrat utmärkt om den inte är lång. Din regulator sitter ju vid EBL så helt okey.

Om du vill kan du mäta när du se på displayen att det laddar max, gissar på runt 12-13A.
Mät då på regulatorns ut-plus och den andra änden av ledaren där plus går in i EBL.
Om du då mäter spänning så får du fram spänningsfallet i kabeln. Det skall då vara låg spänning. Endast någon tiondels Volt, helst noll. Men då går det åt area :)
 

trevik

HBK Medlem
Inlägg
1,124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Sv: VARNING !!! Installation av solceller

200W och 40V ger 5A sedan gardering mot spänningsfall. 6 kvadrat är okey.
Om nu regulatorn har en verkningsgrad på 100% så ger den ut 14V max 15A
Då funkar 2.5 kvadrat utmärkt om den inte är lång. Din regulator sitter ju vid EBL så helt okey.

Om du vill kan du mäta när du se på displayen att det laddar max, gissar på runt 12-13A.
Mät då på regulatorns ut-plus och den andra änden av ledaren där plus går in i EBL.
Om du då mäter spänning så får du fram spänningsfallet i kabeln. Det skall då vara låg spänning. Endast någon tiondels Volt, helst noll. Men då går det åt area :)
Tack så mycket!!
Jag mätte vid regulatorn, och jämförde med att mäta direkt på batteriet, då skiljer det ca 0.2 volt och då laddade solpanelerna med ca 7A.
Nu vet jag inte om EBL reglerar spänningen kanske?
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1,569
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Sv: VARNING !!! Installation av solceller

Det går lika bra att mäta som du gjort. Du får då med både plus o minusledningens spänningsfall (jag tänkte inte på att det inte var minus i karossen som på en bil).
Men 0.2V låter mycket. testa gärna att mäta i varsin ände på plusledningen.
Då blir det en mätning vid exakt samma tillfälle. Regulatorn kan eventuellt reglera medans du mäter.
 

trevik

HBK Medlem
Inlägg
1,124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Sv: VARNING !!! Installation av solceller

Det går lika bra att mäta som du gjort. Du får då med både plus o minusledningens spänningsfall (jag tänkte inte på att det inte var minus i karossen som på en bil).
Men 0.2V låter mycket. testa gärna att mäta i varsin ände på plusledningen.
Då blir det en mätning vid exakt samma tillfälle. Regulatorn kan eventuellt reglera medans du mäter.
Ska prova detta, men det blir nog inte förrän nästa helg...kvällarna efter jobbet står solen lågt och laddar dåligt...
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1,579
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Sv: VARNING !!! Installation av solceller

En fråga. HBK har anordnat ett träff i Simrishamn med företaget Awimex.
Detta företag har sin största kunder inom blåljus sektorn och marin. Där ställs det höga krav på material.
Nu har husbilarna och blivit en intressant grupp och vill därför förmedla sina kunskaper inom batteri, laddning och solceller till oss. Förståeligt nog av att även sälja.

Då jag och 19 andra bilar från HBK var på denna träff vill jag bara förmedla det som sades angående kabelarea och hur de skall anslutas.
Läser ni sedan på näten så skriver också många företag inom den branschen att just diagonal anslutning skall vara den bästa och varför det skall vara grova kablar mellan batterierna.

Vad sedan var och en gör, tycker är rätt eller fel bryr jag mig inte om jag bara vidarebefordrar den information som gavs på träffen.
 

Knut

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
17,934
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Sv: VARNING !!! Installation av solceller

Det er helt klart at diagnoal påkobling av ladere sørger for at det lille spenningsfallet som skjer gjennom parallell koblinge blir kompensert av logikken i ladere som et stort batteri. Koblet til det ene så blir ladingen i hovedsak styrt av dette og det andre blir litt mindre ladet. Vi snakker her om en meget liten feil, men for en perfeksjonist er den for stor.

Selv ble jeg noe overrasket over hvor stort spenningsfall det ble over 1m kabel. Etter endel regnearbeid er jeg overbevist om at for lading av batterier har diagonal kobling betydning om en bare noen få %. Er ikke like overbevist om at det har noen betydning om last diagonalkobles eller ikke.
 

pirat

HBK Intresserad
Inlägg
288
Kommun
Kristianstad
Sv: VARNING !!! Installation av solceller

En fråga. HBK har anordnat ett träff i Simrishamn med företaget Awimex.
Detta företag har sin största kunder inom blåljus sektorn och marin. Där ställs det höga krav på material.
Nu har husbilarna och blivit en intressant grupp och vill därför förmedla sina kunskaper inom batteri, laddning och solceller till oss. Förståeligt nog av att även sälja.

Då jag och 19 andra bilar från HBK var på denna träff vill jag bara förmedla det som sades angående kabelarea och hur de skall anslutas.
Läser ni sedan på näten så skriver också många företag inom den branschen att just diagonal anslutning skall vara den bästa och varför det skall vara grova kablar mellan batterierna.

Vad sedan var och en gör, tycker är rätt eller fel bryr jag mig inte om jag bara vidarebefordrar den information som gavs på träffen.

Vad var frågan ??

Piraten
 
F

F.d. 8562

Guest
Sv: VARNING !!! Installation av solceller

Hej Trevik, trevligt att se bild hur det är kopplat, tyvärr syns det inte om det är en 10-20- eller 40 A Tracer men jag antar att den är på minst 20A eftersom du seriekopplat 2X100W som då ger max 16,6A vid 12 v.

6 kvmm area räcker elektriskt mellan regulator o solcell men 10 kvmm ger ett något lägre spänningsfall dvs högre verkningsgrad - mindre förlust i form av värme.
Att solcellerna ger upp emot faktiskt 44v till regulatorn är bara bra med en sådan intelligent regulator som Tracern är, den gör om överspänning till ström o pytsar den sen till batterier/na, känner av deras status och överladdar inte men det är viktigt att avsäkra både primärt dvs mellan solcell/regulator och sekundärt mellan regulator/batteri.

I ditt fall primärt 20 A och sekundärt max 30 A som kortslutnings/överströmskydd.

Högre säkring fördröjer utlösning med större risk för överhettning, de som får brand i sina fordon har inte säkrat rätt eller har av annan anledning för hög ström te x dåligt åtdragna plintar/anslutningar.

Jag skulle aldrig koppla denna MPPT Tracer annat än direkt till batteri eftersom om det finns annan laddare inblandad så "bråkar dom" om batterispänning/avkänning och då också om effektivitet.
Dessutom om fel uppstår, att ha brytare där du kan frånskilja för att förenkla felsökning är aldrig fel.
Med vänlig hälsning Sören
 

trevik

HBK Medlem
Inlägg
1,124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Sv: VARNING !!! Installation av solceller

Hej Trevik, trevligt att se bild hur det är kopplat, tyvärr syns det inte om det är en 10-20- eller 40 A Tracer men jag antar att den är på minst 20A eftersom du seriekopplat 2X100W som då ger max 16,6A vid 12 v.

6 kvmm area räcker elektriskt mellan regulator o solcell men 10 kvmm ger ett något lägre spänningsfall dvs högre verkningsgrad - mindre förlust i form av värme.
Att solcellerna ger upp emot faktiskt 44v till regulatorn är bara bra med en sådan intelligent regulator som Tracern är, den gör om överspänning till ström o pytsar den sen till batterier/na, känner av deras status och överladdar inte men det är viktigt att avsäkra både primärt dvs mellan solcell/regulator och sekundärt mellan regulator/batteri.

I ditt fall primärt 20 A och sekundärt max 30 A som kortslutnings/överströmskydd.

Högre säkring fördröjer utlösning med större risk för överhettning, de som får brand i sina fordon har inte säkrat rätt eller har av annan anledning för hög ström te x dåligt åtdragna plintar/anslutningar.

Jag skulle aldrig koppla denna MPPT Tracer annat än direkt till batteri eftersom om det finns annan laddare inblandad så "bråkar dom" om batterispänning/avkänning och då också om effektivitet.
Dessutom om fel uppstår, att ha brytare där du kan frånskilja för att förenkla felsökning är aldrig fel.
Med vänlig hälsning Sören
Tack för svar, det är en 20A tracer.
Säkring från solceller till regulator är inget jag tänkt på. Såg någon bild på nätet där någon använder en automatsäkring, då kan man ju även använda den som en strömbrytare om man ska koppla bort batteriet. Finns det automatsäkringar som skulle passa mig?
Det sitter en säkring i EBL på 15A, så det är säkrat på batterisidan.
Du menar alltså att EBL reglerar spänningen till batteriet om regulatorn är inkopplad på solcellsingången på EBL?
Jag fick svar från shaudt att det gick utmärkt att koppla in regulator som inte är shaudts egna, (eller om det var en klubbmedlem som fått svar).
 
F

F.d. 8562

Guest
Sv: VARNING !!! Installation av solceller

Trevik,du behöver inga grövre kablar,100w solpanel ger max5A,6kvadrat kort kabel klara lätt 35A.
100W=U x I
100 = 12 x 5 är vadå? Detta är helt fel och ger?
Jo 60 watt
Det rätta är att 100=12 x 8,333
=100W=12V/8,333A

OHMs lag:
P som är effekt och anges i Watt. U som är spänning och andes i volt och I som är ström och anges i A

P=U x I.



Även om man inte kan ellära så kan nog dom flesta uträkna en enkel ekvation, 100=12 x 8,333.
Detta är ju teoretiskt vad en solcell ger vid 100% verkningsgrad men vid avsäkring och beräkning av kabelarea så ska man räkna så, allt annat är rena gissningar och förbryllar bara.
Phuu
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
2,283
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Sv: VARNING !!! Installation av solceller

Jodå visst kan du komma upp denna laddning,men praktiskt räknar jag dividerat med 20.
50Watt 2.5A
100Watt 5A
12volt.
ytterst sällan du lyckas ta ut mer av en panel som inte är riktad exakt mot solen!
 
F

F.d. 8562

Guest
Sv: VARNING !!! Installation av solceller

Hej, ärligt talat så vet jag inte hur det fungerar med EBL eftersom jag kopplat laddning direkt till batteri för att regulatorn ska få full verkningsgrad dvs bara känna av vad den ger och batteristatus, då får man ut mesta möjliga av dels regulatorn/solcellen och också vårdar batteriet, regulatorn känner ju även av omgivningstemp och den stänger av själv vid skymning/mörker för att förhindra sk bakspänning till solcell.

Att jag satt kraftbrytare mellan solcell o regulator är för att kunna bryta utan att koppla loss kablar, en solcell laddar även i en lokal med belysning, har jag då en brytare så kan jag koppla loss utan att det blir en gnista som ju är en strömöverföring te x om jag ska göra något med det elektriska.
Med kraftbrytare menar jag en manuell brytare som tål hög belastning i mitt fall 50 A som jag kan slå av vid behov, finns billigt på Biltema på marina avdelningen, tänk marint eftersom miljön är liknande.

Dessutom på Tracern så finns ett uttag märkt som en "lampa" längst till höger, detta uttag tar INTE ström från solcellen utan från batteriet dvs det är en reläfunktion, där kan du ta ut spänning/ström som batteriet klarar, själv har jag en converter 12/220v för att ladda min padda eller min rakapparat.
Detta aktiveras med parameter 17 och du kan då starta/stänga av med den lilla röda knappen, busenkelt och mycket användbart till allt möjligt, t ex koppla ett extra 12v uttag eller något annat.
 
F

F.d. 8562

Guest
Sv: VARNING !!! Installation av solceller

Japp du har rätt, verkningsgraden går sällan över 35-40% men jag pratar om dimensionering, där finns det regler som styr - inte jag men i en elektrisk anläggning så ska alla komponenter vara dimensionerade för att klara det teoretiska effektuttag som den är byggd för, även i bilar.
När man då räknar på vad alla anläggningens olika delar kan utsättas för så ska varje del dimensioneras därefter, och avsäkras vid behov.

Att tycka - har nog dom flesta insett inte hjälper vid en brand på pga överhettning och brandsläckaren sitter i andra änden, detta händer väldigt sällan men en gång är en för mycket, tycker jag.
En hängsäkring kostar ca 20-30 kr, en grövre kabel kostar dig några tior mer per rulle, säg att du kostar på dig jättemycket i fråga om sådant t ex långa kablar där grövre area ger mindre spänningsfall/lägre ström/temp en 5-hundring kanske, har du en bil för halvmiljonen eller mer - eller mindre, är det värt att kosta på?

Ja det är upp till var o en:)
 
F

F.d. 8562

Guest
Sv: VARNING !!! Installation av solceller

Jag undviker automatsäkringar i anläggning där strömmen varierar mycket som i en bil, dom är ju praktiska dvs lätta att återställa men en automatsäkring tappar sin nominella strömgräns efter ca 5-6 utlösningar/återställningar och ska då ersättas av en ny, en 10 A autosäkring kanske inte löser förrän efter 20-30 A belastning snabb och ännu högre på trög belastning när den varit med några år.

Det här är sådant som inte många vet eller reflekterar över som inte är elektriker men det är inte oviktigt, oxid och glappkontakt är däremot det vanligaste problemet och det gäller alla säkringar och elanslutningar, särskilt då i yttre delar som bakljus och draganslutning, där är jordfel mycket vanliga.
 

trevik

HBK Medlem
Inlägg
1,124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Sv: VARNING !!! Installation av solceller

Jag undviker automatsäkringar i anläggning där strömmen varierar mycket som i en bil, dom är ju praktiska dvs lätta att återställa men en automatsäkring tappar sin nominella strömgräns efter ca 5-6 utlösningar/återställningar och ska då ersättas av en ny, en 10 A autosäkring kanske inte löser förrän efter 20-30 A belastning snabb och ännu högre på trög belastning när den varit med några år.

Det här är sådant som inte många vet eller reflekterar över som inte är elektriker men det är inte oviktigt, oxid och glappkontakt är däremot det vanligaste problemet och det gäller alla säkringar och elanslutningar, särskilt då i yttre delar som bakljus och draganslutning, där är jordfel mycket vanliga.
Okey, jag får hitta nån fin säkringshållare med skruvanslutning för kablarna, för att slippa kabelskor....
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1,557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Sv: VARNING !!! Installation av solceller

Grova kablar för att minimera spänningsförluster och att säkra upp riktigt är en arbetsskada.

På bild, tillfällig inkoppling för test innan hela paketet ska in i en bil (batterierna är den billiga delen, 6 x 4495:- :eek:).

Peter :)
 

Bilagor

Toppen