• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varning för torrbollar

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.690
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
"Lite fukt" är väl ett understatement. Om husbilen inte är hermetisk tillsluten så delar den ju fukt med en obegränsad volym luft i omgivningen.
Återigen har du fastnat i ett teoretiskt tänkande som knappast har någon koppling till verkligheten. Tråkigt att du är så låst att det
inte går att ha en diskussion om hur man bäst förvarar sin husbil utan att du förstör den. Precis som i den förra tråden i samma ämne.
 
Senast ändrad:

Magnus O

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Laxå
HBK-Nr
951
Medlemskap
2024
Jag kan inte så mycket om luftfuktighet, men jag gjorde ett experiment:
Ställde in en ganska kraftfull Woods som skulle avfukta ner till + 1 grad. När jag startade den på max var luftfuktigheten 80. Efter 1 vecka var luftfuktigheten 75. Jag har inte tätat något. står i kallgarage. Jag tycker det verkar dåligt. Vad tycker NI?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.690
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag kan inte så mycket om luftfuktighet, men jag gjorde ett experiment:
Ställde in en ganska kraftfull Woods som skulle avfukta ner till + 1 grad. När jag startade den på max var luftfuktigheten 80. Efter 1 vecka var luftfuktigheten 75. Jag har inte tätat något. står i kallgarage. Jag tycker det verkar dåligt. Vad tycker NI?

Vilken temperatur var det i bilen? effektiviteten på vanliga avfuktare avtar kraftigt med lägre temperatur.
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Jag har en Woods WDD80 sorbtionsavfuktare i mitt garage 8x4x3m byggt av betonghålsten. Vid 6 grader minskar relativa fuktigheten från 70 till 65 på 8 timmar och då har det blivit nästan 2 l vatten i dunken jag har kopplat till den. Sedan tar det ca 4 dygn innan RH är uppe på 70 igen
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Återigen har du fastnat i ett teoretiskt tänkande som knappast har någon koppling till verkligheten. Tråkigt att du är så låst att det
inte går att ha en diskussion om hur man bäst förvarar sin husbil utan att du förstör den. Precis som i den förra tråden i samma ämne.
Säger som Ingmar Stenmark ”Inte lönt att förklara gör den som inte förstår”
 

Tomas Landegren

FD HBK Medlem
Inlägg
289
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
8243
Medlemskap
2023
Nu tycker jag att tråden om torrbollar har svävagt ut . Torrbollar eller inte var frågan ifrån början. Jag tycker att frågan är löst. Använd inte torrbollar! Se till att hålla frostfritt i bilen i stället. Då lär i inte få ngt mögel.
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Vi har husbilen på uppfarten den är nu lila kall som det är ute dvs -13, jag hade tidigare torrbollar i husvagnen men tog ort dem pga rostangrepp på inredningen. På fredag slår jag på värmen jbilen och på lördag kör vi och äter julbord med övernattning i Enaforsholm
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Nu tycker jag att tråden om torrbollar har svävagt ut . Torrbollar eller inte var frågan ifrån början. Jag tycker att frågan är löst. Använd inte torrbollar! Se till att hålla frostfritt i bilen i stället. Då lär i inte få ngt mögel.
Bäst gillar möglet regniga, varma dagar. När det är minusgrader förökar det sig inte alls. Så ett alternativ till torrbollar kan ju vara ett kylaggregat som håller innetemperaturen under noll grader.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Torr bollar innehåller samma salter som man spride på grusvägar som dammbildning på sommaren. Skulle alldrig sätta in en i husbilen.

Instämmer helt, de ynkliga positiva fuktsänkande egenskaperna, överväger inte på långa vägar de skador som kan uppstå på metall och elutrustning i husbilen. God ventilation kommer man långt med utan avfuktning på vintern.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.690
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Instämmer helt, de ynkliga positiva fuktsänkande egenskaperna, överväger inte på långa vägar de skador som kan uppstå på metall och elutrustning i husbilen. God ventilation kommer man långt med utan avfuktning på vintern.

Det är intressant vilka enorma nackdelar det finns med avfuktning när man riktigt anstränger sig att leta fel? ;)
Jag hade sådana i båten i många år, men aldrig några skador på varken metalldelar eller elsystem. Men jag tömde dom givetvis emellanåt
från saltvattnet som bildades. Om dom sedan gjorde någon avgörande skillnad på fukthalten kan vi säkert fortsätta att diskutera
ända till våren, så har vi lite sysselsättning tills de flesta tar ut husbilen igen och har annat att tänka på! :rolleyes:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det är intressant vilka enorma nackdelar det finns med avfuktning när man riktigt anstränger sig att leta fel? ;)
Jag hade sådana i båten i många år, men aldrig några skador på varken metalldelar eller elsystem. Men jag tömde dom givetvis emellanåt
från saltvattnet som bildades. Om dom sedan gjorde någon avgörande skillnad på fukthalten kan vi säkert fortsätta att diskutera
ända till våren, så har vi lite sysselsättning tills de flesta tar ut husbilen igen och har annat att tänka på! :rolleyes:

Har själv haft flera båtar innan campingfordonen, men jag upplever att metalldelar i båtar håller en hög kvalitet typ rostfritt i båtar,
i husbilar upplever jag dock att man inte tänkt på ev. fuktproblem inne i boutrymmet med tanke på materialval.

Har själv inte haft nämnda korrosionsproblem i varken båt eller husbil, även jag var nere i "torrbolls-träsket" förr i tiden ;)
Men jag har själv sett vad salterna kan göra med "oädla metaller" och det var varken vackert eller möjligt att enkelt åtgärda.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.690
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Har själv haft flera båtar innan campingfordonen, men jag upplever att metalldelar i båtar håller en hög kvalitet typ rostfritt i båtar,
i husbilar upplever jag dock att man inte tänkt på ev. fuktproblem inne i boutrymmet med tanke på materialval.

Har själv inte haft nämnda korrosionsproblem i varken båt eller husbil, även jag var nere i "torrbolls-träsket" förr i tiden ;)
Men jag har själv sett vad salterna kan göra med "oädla metaller" och det var varken vackert eller möjligt att enkelt åtgärda.

Vad jag förstår finns väl bara saltet i luften så länge man inte tömmer behållaren och istället låter det salta vattnet stå och dunsta upp i luften?
Och då har man ju inte uppnått någon avfuktning alls?
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Vad jag förstår finns väl bara saltet i luften så länge man inte tömmer behållaren och istället låter det salta vattnet stå och dunsta upp i luften?
Och då har man ju inte uppnått någon avfuktning alls?
Eftersom vatten avdunstar långsammare i kyla och att vattnet skall passera saltpåsen och på så sätt samlas den nästa avdunstningen upp av torrbollen innan den hinner dunsta ut i luften.
(Men ju oftare man tömmer, desto mer minskar man den lilla risken ännu mer)
 
Toppen