• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varning för STORA (Netgear)

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.267
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Jag ville expandera mitt lagringsutrymme och då genom en nätverkshårddisk (NAS). Eftersom jag har en äldre sådan sedan tidigare från Netgear som fungerar klanderfritt föll det sig naturligt att kika på just Netgears utbud.

Med en tajt budget så föll valet på deras modell STORA med en 1TB hårddisk. Men naturligtvis strulade det när jag skulle koppla in den. Det visade sig att för att installera denna så måste man ha en bredbandsuppkoppling via en router. Vidare måste STORA vara monterad på routern och sist men inte minst så måste det lokala nätverket heta WORKGROUP.

Jag har ett mobilt bredband kopplat direkt på en dator och mitt vätverk heter inte WORKGROUP.

Inget av dessa krav står att finna i någon dokumentation. Jag sökte både före och ännu mer efter köpet. När jag ringde den svenska supporten, vilken fungerade mycket bra med kort väntetid i telefon, så fick jag besked att de inte visst hur man gjorde när kraven inte uppfylldes eller hade mobilt bredband. De bad att få återkomma vilket de också gjorde efter två dagar (helg). De meddelade att det inte gick att anväda STORA i en applikation som mitt med mobilt bredband.

Jag har nu bytt till en ReadyNAS Duo från Netgear vilken var busenkel att installera.

Alltså, funderar du på en nätverkshårddisk så köp inte STORA från Netgear om du har mobilt bredband.
 
Toppen