• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varning för lurig skräppost

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Idag fick jag ett mail som såg ut att komma från eBay:

Skärmklipp.JPG

Jag har ett konto på eBay så det var ju inte omöjligt att de skickar ett meddelande om nya funktioner så det var nästan så jag föll för det. Varningsklockorna ljöd dock och jag började med att kolla hela avsändaradressen som var "notifications[at]globalmarkets.ebay.com". Det såg ju knappast ut att vara rätt så jag bestämde mig för att flytta det till skräpposten.

Efter att ha markerat mailet och klickat på Flytta till - Skräppost dök denna ruta upp:

Skärmklipp1.JPG

En sådan ruta har jag aldrig sett tidigare i samband med att jag skall flytta något till skräpposten. Nu var det ingen tvekan om att det rör sig om spam eller liknande. Väldigt sofistikerat i alla fall och ganska lätt att gå i fällan. Eller?

Nu funderar jag bara på vad som skulle hända om jag hade öppnat mailet eller valt något av de två alternativen i Rapportera skräppost-rutan.

//Michael, medlem
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Idag fick jag ett mail som såg ut att komma från eBay:

Visa bilaga 231538

Jag har ett konto på eBay så det var ju inte omöjligt att de skickar ett meddelande om nya funktioner så det var nästan så jag föll för det. Varningsklockorna ljöd dock och jag började med att kolla hela avsändaradressen som var "notifications[at]globalmarkets.ebay.com". Det såg ju knappast ut att vara rätt så jag bestämde mig för att flytta det till skräpposten.

Efter att ha markerat mailet och klickat på Flytta till - Skräppost dök denna ruta upp:

Visa bilaga 231539

En sådan ruta har jag aldrig sett tidigare i samband med att jag skall flytta något till skräpposten. Nu var det ingen tvekan om att det rör sig om spam eller liknande. Väldigt sofistikerat i alla fall och ganska lätt att gå i fällan. Eller?

Nu funderar jag bara på vad som skulle hända om jag hade öppnat mailet eller valt något av de två alternativen i Rapportera skräppost-rutan.

//Michael, medlem
Nja, det är nog så att meddelandet kommer från eBay om adressen är den du skriver. Huvuddomänen är ju ebay.com och underdomänen är globalmarkets. Avsändaren notifications brukar ofta användas för att informera.
Sen kan det ju ändå vara så att det som skickats uppfattas som spam, om innehållet är ointressant.
Vad gäller mottagna mail så är det ju precis, som redan skrivits, bara om man klickar på en länk eller bilaga som något laddas ner till dig.
 
Senast ändrad:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Jag får ständigt mail med logga Telia, ebay, Norton etc. men avsändarens e-postadress är något helt annat även om namnet ibland delvis ingår i adressen. Kolla alltid avsändarens postadress, vid minsta tvekan så radera meddelandet direkt.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
"Spam" var det såklart,
men "Spam" innebär inte per automatik skadlig kod.

Vad menas med spam?

Vad betyder spam? Spam, phishing eller skräppost som det också kallas, är framförallt oönskade massmejl som skickas till din e-mail. Mejlens innehåll kan variera: att du till exempel har vunnit en tävling eller att du behöver uppdatera dina uppgifter.


Själv blockar jag sånt varje vecka, ett evighetsjobb.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Jag har nu öppnat mailet och det ser faktiskt ut att komma från eBay men enda länken som kallas "policy.page" i meddelandet går inte till eBay.com eller något annat som innehåller "ebay" så lite skumt tycker jag det verkar vara. Dessutom hittar jag inget om "bad buyer experience" vid en snabb sökning på eBay.com och det är ju detta som mailet skulle handla om.

Vidare förstår jag inte hur det kan dyka upp ett konstigt meddelande med två val. varav det ena är blått med text som knappt får plats i knappen. Jag har raderat mailet.

//Michael, medlem
 
Toppen