• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Varning för litiumbatterier

F

F.d. 24784

Guest
Sv: Varning för litiumbatterier

Har inget med solenergi att göra.

Litium Ion batterier, eller Litium Polymer batterier innehåller Litium, vilket reagerar häftigt med vatten, det blir en hastig volymökning, som sker på ms, dvs lika med en explosion eller brand.
Samma varning kom när man i mobiltelefoner började använda litiumbatterier, mobiltelefonen kunde explodera. Sanningen var ju att det var batteriet som exploderade vid laddning.
Bilarnas blysyra batterier alstrar vätgas, eller kan spilla ut syra vilket kan ge skador, men ej heller det har med solenergi att göra.

Modelleflygare använder Litium Polymer batterier, och man snabbladdar, för säkerhetskull används expolsionsäkra påsar under laddningen.

I Sverige säljs väldigt många solcellsanläggningar till fastigheter, och särskilt jordbruk som har stora tak att montera dem på.
Dock lagrar man inte energin i batterier utan matar ut på elnätet, dels för egen förbrukning dels för att sälja till elnätet. Det sker med en form av inverter som omvandlar till 230 V AC 50 Hz.

Det finns ingen som helst anledning att varna för "solenergi", då det ju är kringutrustningarna som kan ge oönskade effekter, och då just batterier av olika typ, om de är av dålig kvalitet, och har felaktiga laddare.

Stora enegrilagringssystem var förr med stora blysyra-batterier, och det krävdes noggrann ventilation pga av expolsionsrisk för vätgasen. Dessutom då som nu krävdes att laddaren som sköter batteriet laddar på rätt sätt.

Själv har jag en gång på NiCad accarnas tid fått till en rejäl explosion. Jag hade fått tag på ett Ni Cad batteri, och skulle ladda detta, bråttom, och jag ställde på hög laddström, och skulle övervaka de manuellt, det blev fikatid och plötsligt small det i min verkstad, "vikken en jävla smäll". alla väggar blev svarta och nya tapeter behövdes i det rummet.
Så rätt laddning krävs alltid oavsett typ av akumulatorbatteri.

Alla litiumbatterier i mobiltelefoner, kameror etc är idag försedda med inbyggd elektronik som förhindrar att överladdning och underurladdning sker, dvs dubbel säkerhet för att ifall laddaren skulle göra fel.
Dock finns risk att piratbatterier som är billigare kan vara fuskverk utan detta skydd. Dvs inte utan skäl att många tillverkare friskriver sig mot användande av piratbatterier.

Solenergi har inget med saken att göra, och de små anläggningar som vi har på husbilarna, som skall ladda de stora blybatterierna i husdelen kan knappast åstadkomma överladdning.
Klart har man 200 W solpanel på bilen, ja då är det viktigt att ha rätt typ av regulator.

De
Roy

Toppen