F
F.d. 10098
Guest
Kreditkortsföretagen säger i sin reklam att det ingår en förmånlig reseförsäkring om du betalar resan med deras kort. Tro dock inte att denna så kallade kortförsäkring ersätter en riktig reseförsäkring. Ett par exempel: En resa med husbil till England fick ställas in med kort varsel pga dödsfall i familjen. Det var inga problem att få tillbaka pengar från färjebolagen men halva kostnaden för sträckan Esbjerg-Harwich fick jag själv stå för - helt enligt biljettvillkoren. Inga problem tänkte jag eftersom jag både hade betalt biljetterna med ett mastercard och hade resextra i mitt ordinarie försäkringsbolag if. Eftersom det fanns en självrisk på resextra valde jag att söka ersättning från kortförsäkringen. Det visade sig att Trygg Hansa var försäkringsgivare för denna. Sände in en skadeanmälan inkl alla erforderliga verifikationer och intyg men fick efter en tid ett brev där det sades att eersättning ej beviljades bl a med motiveringen att resan från bostaden ej hade företagits med allmänna kommunikationsmedel! Vid senare samtal med handläggaren hos Trygg Hansa förstod jag att man hade placerat de mest tjuriga och obegåvade på avdelningen för kortförsäkringar. Fick inga vettiga besked mer än att kortfärsäkringen hade stora luckor. Slutresultatet blev dock att jag efter en längre tids skriftväxling fick ersättning men alla har ju inte tid eller ork att bråka. Försäkringsvillkoren oöverskådliga och luddiga - kanske med avsikt. Se: http://www.seb.se/pow/content/produkter/kort/resefors_privat_r3956.pdf
En annan brist i försäkringen är att den enbart ger ersättning vid försenad avresa, ej vid försenad ankomst (som ju är det väsentliga) och enbart vid den första delen av resan. Tar man t ex färja från Göteborg till Fredrikshavn för att sedan fortsätta till England eller Island så gäller inte försäkringen för den andra sträckan. Samma begränsningar gäller vid mellanlandning på flygresa. Råkade själv ut för ett inställt flyg vid en mellanlandning och det var då jag upptäckte detta. Utnyttjade istället Resextra i if. Där var det enkelt att göra en skadeanmälan på deras hemsida, sända foton på boardingpass via mail och nästa dag kom ett mail med beskedet att en schablonersättning skulle finnas på mitt konto inom 3 dagar.
Som sagt - man får det man betalar för och kortförsäkringen är ju "gratis".
En annan brist i försäkringen är att den enbart ger ersättning vid försenad avresa, ej vid försenad ankomst (som ju är det väsentliga) och enbart vid den första delen av resan. Tar man t ex färja från Göteborg till Fredrikshavn för att sedan fortsätta till England eller Island så gäller inte försäkringen för den andra sträckan. Samma begränsningar gäller vid mellanlandning på flygresa. Råkade själv ut för ett inställt flyg vid en mellanlandning och det var då jag upptäckte detta. Utnyttjade istället Resextra i if. Där var det enkelt att göra en skadeanmälan på deras hemsida, sända foton på boardingpass via mail och nästa dag kom ett mail med beskedet att en schablonersättning skulle finnas på mitt konto inom 3 dagar.
Som sagt - man får det man betalar för och kortförsäkringen är ju "gratis".