• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varning för gamla däck!

maxi95

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
8614
Medlemskap
2024
I fredags exploderade mina bakdäck vid färd på E4 mellan Trelleborg och Stockholm.
De var Michelin XC Camping med rätt belastningsindex och knappt synbart slitage vilket gjort att jag inte har ägnat en tanke på att de har blivit gamla.
Nu har jag kollat inköpsdatum och ser att jag köpte däcken 2011. Däcken monterades alltså för 12 år sen!!!
Vid vidare undersökning så ser jag att däcken är tillverkade 2008. På däcktillverkarnas hemsidor så rekommenderar man utbyte vid 6 till max 10 år.
Vi fick utmärkt service av M Väghjälp vid båda däckshaverierna som skedde med bara några timmars mellanrum.
Tyvärr så blev det skador på bilen när däcken small så jag väntar nu på att få den reparerad och med två självrisker på försäkringen. Detta är surt men jag får ta det som lärpengar.
Mitt råd till er alla, se över era däck och byt innan det händer olyckor.
 

Bilagor

  • IMG_6339.jpeg
    IMG_6339.jpeg
    3,9 MB · Visningar: 118

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.860
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
I fredags exploderade mina bakdäck vid färd på E4 mellan Trelleborg och Stockholm.
De var Michelin XC Camping med rätt belastningsindex och knappt synbart slitage vilket gjort att jag inte har ägnat en tanke på att de har blivit gamla.
Nu har jag kollat inköpsdatum och ser att jag köpte däcken 2011. Däcken monterades alltså för 12 år sen!!!
Vid vidare undersökning så ser jag att däcken är tillverkade 2008. På däcktillverkarnas hemsidor så rekommenderar man utbyte vid 6 till max 10 år.
Vi fick utmärkt service av M Väghjälp vid båda däckshaverierna som skedde med bara några timmars mellanrum.
Tyvärr så blev det skador på bilen när däcken small så jag väntar nu på att få den reparerad och med två självrisker på försäkringen. Detta är surt men jag får ta det som lärpengar.
Mitt råd till er alla, se över era däck och byt innan det händer olyckor.
Riktigt bra info!!
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
I fredags exploderade mina bakdäck vid färd på E4 mellan Trelleborg och Stockholm.
De var Michelin XC Camping med rätt belastningsindex och knappt synbart slitage vilket gjort att jag inte har ägnat en tanke på att de har blivit gamla.
Nu har jag kollat inköpsdatum och ser att jag köpte däcken 2011. Däcken monterades alltså för 12 år sen!!!
Vid vidare undersökning så ser jag att däcken är tillverkade 2008. På däcktillverkarnas hemsidor så rekommenderar man utbyte vid 6 till max 10 år.
Vi fick utmärkt service av M Väghjälp vid båda däckshaverierna som skedde med bara några timmars mellanrum.
Tyvärr så blev det skador på bilen när däcken small så jag väntar nu på att få den reparerad och med två självrisker på försäkringen. Detta är surt men jag får ta det som lärpengar.
Mitt råd till er alla, se över era däck och byt innan det händer olyckor.
Tur att det gick bra, otäckt.
Det kan ha varit torrsprickor i botten mellan slitbanan. Lastindex kan vara lite lurigt. Det kan vara överlast på tex bakaxeln. Varje axel har sin maxlast. Vikten står i registreringsbeviset. Kör man med överlast på tex bakaxeln hela tiden finns risken att lastindexen inte räcker till. Då kan det bli varmgång i däcken. Sen är det viktigt att man kontrollerar lufttrycket i däcken när de är kalla annars är risk för att man kör med för lågt tryck i däcken.

Att två däck går sönder i princip samtidigt är lite konstigt. Det får i varje mig att fundera på vad som kan ha hänt.

Hur ser framdäcken ut?
 

maxi95

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
8614
Medlemskap
2024
Det blir nya däck runt om nu. Även reserven byts ut för det däcket var ännu äldre.
Jag kommer köpa däck med högre belastningsindex
Däckstrycket var kontrollerat (5.5 bar) innan vi åkte.
Det är tuffa förhållanden för husbilsdäck då husbilar nästan alltid har full last.
Enligt gummiverkstaden så är det ålder som gör att däcken exploderar.
 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
352
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
I fredags exploderade mina bakdäck vid färd på E4 mellan Trelleborg och Stockholm.
De var Michelin XC Camping med rätt belastningsindex och knappt synbart slitage vilket gjort att jag inte har ägnat en tanke på att de har blivit gamla.
Nu har jag kollat inköpsdatum och ser att jag köpte däcken 2011. Däcken monterades alltså för 12 år sen!!!
Vid vidare undersökning så ser jag att däcken är tillverkade 2008. På däcktillverkarnas hemsidor så rekommenderar man utbyte vid 6 till max 10 år.
Vi fick utmärkt service av M Väghjälp vid båda däckshaverierna som skedde med bara några timmars mellanrum.
Tyvärr så blev det skador på bilen när däcken small så jag väntar nu på att få den reparerad och med två självrisker på försäkringen. Detta är surt men jag får ta det som lärpengar.
Mitt råd till er alla, se över era däck och byt innan det händer olyckor.
Trodde det bara var lastbilsdäck som exploderar, Tråkigt för dig, men bra info för alla
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Märkligt att båda exploderar nästan samtidigt....Var med om något liknande för några veckor sedan då det plötsligt blev kraftiga vibrationer och oljud bak vid körning. Det visade sig att ena bakdäcket blivit orunt med en bula på. Stannade och la på reserven. Sedan visade det sig att det blivit någon slags separation mellan lagren. Frun körde på en hög kant i god fart förra sommaren men då märktes inget men enligt däckexpert kan detta orsakat separation längre fram.
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Takk for info! Du har helt klart brukt dekkene langt over anbefalt holdbarhetsdato, bare flaks at det ikke skjedde en ulykke med andre involvert! Gikk begge bakdekkene iløpet av et par timer, og fordekkene har klart seg? Da vil jeg anta at du har ligget på eller over grensen for vektbelastning for bakakselen over lang tid, og at det var en hump eller lignende i veien som trigget dette.

Må innrømme at dette er skremmende lesning. Hvor mange bobiler er det egentlig som kjører med gamle dekk, og når vil jeg møte en av dem i en frontkollisjon? ...
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.249
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Ännu sämre blir det av de Svenska bestämmelserna/beteendet att följa skyltad hastighet.
Det är enorm skillnad i belastning på däcken i 110+ VS 90 kmh.

Sverige lär vara det enda land i Europa (gissningsvis) där det är lagligt att köra i 120 med en bil tyngre än 3,5 ton på lastbilschassi.
 
F

F.d. 64253

Guest
Ännu sämre blir det av de Svenska bestämmelserna/beteendet att följa skyltad hastighet.
Det är enorm skillnad i belastning på däcken i 110+ VS 90 kmh.

Sverige lär vara det enda land i Europa (gissningsvis) där det är lagligt att köra i 120 med en bil tyngre än 3,5 ton på lastbilschassi.
Jag tycker bilen flyter på bra runt 100 km/t trögast runt 80-85, då kan jag bara köra på 5:an.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Du verkar inte haft någon kunnig besiktningsman som reagerat ? För mig räcker det att se ett XC Camping så lyser det gammalt!
 

maxi95

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
8614
Medlemskap
2024
Men har det varit någon som dömt ut däck för ålder? Finns det bestämmelser om däckålder?
Inte har jag någonsin sett att man kollar däcksålder vid kontrollbesiktning.
Det vore ju bra om det ingick, åtminstone för däckshandeln.
 

inger47

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2024
hade en kabe 880 lt för några år sedan en 2010 originaldäck halvslitna gick nog 9 månader om året,kollade dom ibland,men dom verkade bra enligt gummiverkstaden...hade kanske bara gått då 9 tusen mil.....så det kan vara lite skillnad på däck....
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Bilprovningen är noga med däck vad gäller sprickor och liknande. Ålder kan man nog inte ge sig på då det är väldigt olika vad gäller tillverkare och kvalitet. Det där att täcka för mot sol kanske inte är så dumt i sammanhanget?
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.860
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag har dragit husvagn i många år. Fick vagn och ekipage Tempo 100 godkänt första gången 2003. För att få och för att behålla godkännandet fick inte däcken var äldre än 6 år från tillverkningsdatum. Det har jag stor respekt för och byter också mina husbilshjul efter 6 år.
 
Toppen