• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

VARNING för FOGAS

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.154
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har köpt dyra adaptrar av FOGAS för att fylla svensk flaska utomlands, första problemet blev i Tyskland där det enligt lag är förbjudet att fylla flaskor med adaptrar, enligt gasfirmorna jag besökte, Italien var inte ett dugg bättre där fick jag också information att det är förbjudet. Så nu undrar jag med denna erfarenhet skall jag (vi) aceptera att vi måste göra oss kriminella och övertala andra (gasleverantören) till lagbrott. Mitt samvete när jag köpte adaptrarna av Fogas hade inte en aning om att det är förbjudet i vissa länder (FOGAS sa inget), det är ju inte konstigt för det handlar om säkerhet för personalen enligt gasfirmorna. Det blev några dyra mobil samtal till FOGAS men de informerade mig bara om hur personalen skulle kringå lagen, något annan lösning har inte FOGAS kommit med. Jag tycker att vi bör bojkotta firmor som säljer varor till oss där vi måste begå en kriminell handling eller uppmana till ett brott. Frågan är om inte FOGAS begår ett brott när de säljer varor som du måste begå ett brott för att använda :msn_angry:

Det tråkiga är också att jag läste någon stans att compositflaskorna bytte man i många EU-länder men än har jag inte lyckats hitta någon som är med i detta system. men det beror kanske på att jag valt fel länder när jag kört ner till Turkiet.
Jag fick köpa en flaska i Tyskland och i Bosnien Hertsgeovina där fick jag mina flaskor fyllda för ca 30.-Euro 2 st PC10
Skall kolla i morgon hur det går att fylla här i Turkiet.

Peter N
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.154
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: VARNING för FOGAS

Ang gaspåfyllning i Turkiet så har jag inte löst problemet än, strax inan Didim (Turkiet) ligger två gasleverantörer. Den närmst Didim säger att de byter pc-flaskorna och kostnaden skall vara 21 TL = ca 105.-Skr för en pc-10. När jag var där så hade de inga pc-10:eek:r inne och fylla den Tyska flaskan verkade hopplöst. Men jag är nu i Marmaris och där skulle inte vara några problem enligt de i Didim, Var i dag hos en gassäljare och vist kunnde de hjälpa mig att fylla både den svenska och tyska flaskan, men jag måste lämna in flaskorna så sänder de dem till fabriken som fyller båda och det tar 5-6 dagar enligt killen som pratade Engelska. Nu har jag lärt mig att här i Turkiet när det gäller "affärer" och pengar så kan du inte lita på någon och då menar jag verkligen det. Inte ens den trevliga familjen jag mötte utanför Didim och umgicks med flera gånger, de försökte också lura av mig pengar (t.o.m kärlek ville frun ha av mig) ..... Så nu sa jag till säljare vilka garantier finns att det inte blir mer än 5-6 dagar.... inga..! svarade han. Om en turk kan tjäna pengar på din okundskap så gör han det även om han måste ljuga, en sak som jag kännde på mig var att jag aldrig skulle få tillbaka mina flaskor han såg möjligheten att när jag väl lämnat in dem så har jag en tid här sen åker jag hem som turist och är borta utan att fått tillbaka flaskorna som de kan sälja dyrt till nästa turist..... så jag beslutar mig för att inte lämna ifrån mig flaskorna.... risken är den nu när jag kopplade in sista flaskan i dag (26/10) att om jag inte hittar en fabrik eller en säljare som har hemma pc-flaskor så köper jag Turkiska flaskor, panten är 18 TL ca 90.-Skr pr flaska som jag får tillbaka om jag lämnar tillbaka flaskorna. I Antalya enligt säljaren skall det inte vara problem ..... jag undrar det..... om ca 2-3 veckor är jag där så vi får se hur det går..... visserligen har min gas säkert tagit slut innan dess men då får jag lösa problemet då..... nu skall jag och Marie (som kommer i kväll med flyget från Sverige njuta av värmen och naturen) just nu är här ca 25 och ett härligt väder.............. jag undrar en sak om man kan koppla en slang till "utluftningen" där bak och driva kylskåpet med den gasen, maten här nere får min mage att producera gaser:twitcy:

Peter
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: VARNING för FOGAS

Har legat i hamnen i Marmaris, visserligen några år sedan men det verkade som att man kunde klara det mesta när det gäller att hjälpa seglare.:rolleyes:


Blev förresten mäkta imponerad av toaletterna med vita marmorgolv som täcktes av handknutna mattor i entren. (men de togs bort varje kväll av någon anledning)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.154
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: VARNING för FOGAS

Hej DECKER !

Tack för infm. men jag skulle vara tacksam om du kan utveckla det med hamnen, har de hjälpt dig med gasol? Hamnen är stor och inhägnad på många ställen.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: VARNING för FOGAS

Nej Gasol hade jag fått, (och dessutom alldeles för mycket) redan på en "tapp" utanför Athen.
Stämmer visserligen att det är svårt för utomstående att komma innanför hamnområdet, men det finns så mycket båter så att de inte skulle kunna hjälpa till med Gasol för båtarna håller jag för mindre trolig.
(du får nog ha några lira och gasolburken i handen för att komma förbi vakterna.)
 
Toppen