• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varning för denna typ av markbrunn

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Igår på väg hem från en fin helg i husbilen stannar vi till på ställplatsen Boforsudden i Karlskoga för att tömma grå-/svart-vattentankarna.

Det hela slutade med punktering på höger yttre bakdäck, denna markbrunn har ett typ handtag av rostfritt plattjärn som sticker upp ur den lilla markbrunnen, vi lyckades så klart köra på den, poff så var det däcket skrot, kanske slarvigt/klantigt av oss, men vi var inte ensamma om det, när bärgaren anlände efter 2h med muttermaskin, (fick inte loss hjulmuttrarna själv) så kom en trevlig dam och berättade att de råkade ut för exakt likadan olycka här, och att även fler drabbats av detta.
Tur i oturen så har jag alltid reservhjulet med i garaget, så när skiftet var klart så kunde vi fortsätta vår hemfärd.IMG_20211024_152424.jpgIMG_20211024_152435.jpg
 

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Märklig konstruktion med den där lyftöglan på en markbrunn för där kommer det ju naturligtvis att passera många däck, och då med mycket stor risk för punktering :rolleyes: Man kan ju tycka att en sådan här konstruktion liknande den på bilderna hade varit en mycket bättre lösning!?
 

Bilagor

  • Brunnslock1.jpg
    Brunnslock1.jpg
    465,7 KB · Visningar: 20
  • Brunnslock2.jpg
    Brunnslock2.jpg
    181,4 KB · Visningar: 20

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Dette håndtag er til at åbne og lukke for markbrunnen. På dette billede står håndtaget i åben position. Man kan se rillen hvori håndtaget glider når håndtaget skydes frem i lukket position. Der skal lukkes af hensyn til lugt fra hullet.

Når håndtaget er skudt frem og brunnen er lukket (altså bare det lille firkantede hul) så er der ingen skarp kant, da den peger nedad når håndtaget er fremskudt til den tap som sidder længere fremme. I visse tilfælde findes 2 huller, et i tabben og et i den lille tap længere fremme, så man kan aflåse brunnen med en hængelås.

265 Ålbæk Havn 1.jpg

Problemet er, at ikke ret mange lukker efter sig, når de er færdige med at anvende markbrunnen
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Den där typen av markbrum finns på flera ställen i landet.
Dom ställena har jag fått backa upp på (som tur är). Jag har avtappningen bakom vänster bakhjul.
Jag har alltid tänkt att dessa avlopp är mycket dåligt genomtänkta.
De skulle kanske fungera bättre om själva låspinnen låg mot plåten och inte sticker upp som på bilden
men den fasta sidan skulle vara minst dubbelt så bred.
Jag ser på första bilden att låssprinten är svetsad.
Jag brukar knacka ner låssprinten mot plåten om den ligger så där och på dom ställena så har den inte varit svetsad.
Skumt.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ojojoj, sådana där dumma konstruktioner kan reta en till vansinne. Hade jag kört sönder mitt däck där en dålig dag hade jag förmodligen i ren ilska grävt fram släggan ur garaget och gjort processen kort med låset.
Det är ju inte en pizzaugn vi pratar om, det är en brunn för husbilar där däck förväntas köras runt den precis hela tiden :mad:

Phuuu, jag fick nästan högt blodtryck även fast jag själv inte är drabbad (än)...:oops:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ojojoj, sådana där dumma konstruktioner kan reta en till vansinne. Hade jag kört sönder mitt däck där en dålig dag hade jag förmodligen i ren ilska grävt fram släggan ur garaget och gjort processen kort med låset.
Det är ju inte en pizzaugn vi pratar om, det är en brunn för husbilar där däck förväntas köras runt den precis hela tiden :mad:

Phuuu, jag fick nästan högt blodtryck även fast jag själv inte är drabbad (än)...:oops:

Ja nog fick man lägga band på sina känslor allt, tur man har lång stubin.

Ett annat fel på denna typ av markbrunn är järnet de svetsat tvärs i hålet, min slang för svartvatten är 4" i diam. och funkar inte här,
får istället tömma utan slang men då blir det stor spridning på skiten, med efterföljande spoljobb, nej det är inte många rätt på denna modell, de bästa markbrunnarna jag nyttjat är i Tyskland, där gick min slang ner i samtliga jag kom till.
 

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Man vill ju inte gå ut och trampa i det som ofta är runt dessa brunnar. Har satt elventil för att slippa trampa skit som det är på en del ställen. Därför står den nog öppen.
Vi hade 3 luftdrivna ventiler i tidigare husbil till vatten, gråvatten, svartvatten inbyggda med gemensamt utlopp fungerade perfekt. Har en vän med likadan bil som fickproblem med svarvattenventilen. Den ville inte. Han fick i Spanien vänta 3 dagar på hjälp. Toapapper hade fastnat så den inte orkade öppna. Då fördrar jag en mekanisk ventil som man med handkraft kan öppna i stuvfacket trots att det var bekvämt med fjärröppning. Ibland tänker jag trots att jag gillar prylar: Do it simple stupid.
 
Senast ändrad:

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Igår på väg hem från en fin helg i husbilen stannar vi till på ställplatsen Boforsudden i Karlskoga för att tömma grå-/svart-vattentankarna.

Det hela slutade med punktering på höger yttre bakdäck, denna markbrunn har ett typ handtag av rostfritt plattjärn som sticker upp ur den lilla markbrunnen, vi lyckades så klart köra på den, poff så var det däcket skrot, kanske slarvigt/klantigt av oss, men vi var inte ensamma om det, när bärgaren anlände efter 2h med muttermaskin, (fick inte loss hjulmuttrarna själv) så kom en trevlig dam och berättade att de råkade ut för exakt likadan olycka här, och att även fler drabbats av detta.
Tur i oturen så har jag alltid reservhjulet med i garaget, så när skiftet var klart så kunde vi fortsätta vår hemfärd.Visa bilaga 217430Visa bilaga 217431
Tack för info. Har aldrig noterat att det är så vasst. Då tycks jag haft tur med mina kraftiga lastbildäck och hjultryck. Vi har flera sådana på Öland samt på Kalmar Dämme där jag ofta tömmer. Nu kommer jag att se till att hjulen får rulla vid sidan om.
 

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
401
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2024
Vi hade 3 luftdrivna ventiler i tidigare husbil till vatten, gråvatten, svartvatten inbyggda med gemensamt utlopp fungerade perfekt. Har en vän med likadan bil som fickproblem med svarvattenventilen. Den ville inte.Han fick i Spanien vänta 3 dagar på hjälp. Toapapper hade fastnat så den inte orkade öppna. Då fördrar jag en mekanisk ventil som man med handkraft kan öppna i stuvfacket trots att det var bekvämt med fjärröppning. Ibland tänker jag trots att jag gillar prylar: Do it simple stupid.
Den är mycket enkel att öppna för hand då originalhandtaget är kvar. Man drar i en ring på motorn och kan då vrida som vanligt på kranen för hand.
 
Toppen