• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Larm Varning för airbag problem!

lpalmborg

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Gotland
HBK-Nr
5114
Medlemskap
2024
Hej!
Har någon erfarenhet av att varning för airbag lyser? Det glr den på vår och inget har hänt mig veterligen, men den lyser och tycker att jag skall kolla instruktionsboken! Men hittar ingen förklaring där! Någon!?
Lena pk
 

Bosse55

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Värnamo
HBK-Nr
38107
Medlemskap
2024
Hej!
Har någon erfarenhet av att varning för airbag lyser? Det glr den på vår och inget har hänt mig veterligen, men den lyser och tycker att jag skall kolla instruktionsboken! Men hittar ingen förklaring där! Någon!?
Lena pk
På min Sunlight 2015 var det samma fel när vi skulle hämta den från säljaren. Då var det instrumentfel. Säljaren ordnade felet utan kostnad. (Fritid & hobby Tenhult)
 

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Jag har samma problem. Den började lysa när vi skulle köra den till vintervilan. Fick ett förslag att det kan vara kablarna eller kontakten under sätet. Jag ska kolla det till våren.
 

Hansols

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Laholm
HBK-Nr
35571
Medlemskap
2024
Hade problem med airbaglampan för 2 år sedan,läste av felkoder, kommer ej ihåg felkoden men kunde få fram "short to ground" eller jordfel.
Letade upp airbagmodulen på vår husbil Burstner Nexxo 690 årsmodell 2016,den är placerad tillsammans med startbatteriet under plastplattan .
Jag tog bort airbagmodulen och öppnade den,men det verkade vara OK,inget svart sot eller kalllödning.
Jag återmonterade den och nu fick jag ingen kontakt alls med felkodsläsaren,tog bort kontakterna som har en bygel som fälls över, när man har monterat den,och fick kontakt, men felkoden kom tillbaks direkt när jag återställt den.
Då kom grannen som är biltekniker,och tog bort kontakterna och tryckte dit dom superhårt innan han fällde över bygeln som låser dom,jag återställde felkoden och nu har lampan varit släckt i 2 år.
I mitt fall var felet en kontakt som skakat loss utan att du kunde se det bygeln höll den plats, men med glappkontakt som följd, och en plastkontakt med aningen dålig passform tror jag, och därför tryckte inte låsbygeln tillräckligt hårt ,utan våld fick användas för att få total kontakt på alla stift.
Jankro den du visar på bild ser väldigt lik ut om man jämför med den som sitter på vår husbil.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Vi saknar fortfarande info om vad det är för bilmodell trådskaparen har....
Många av svaren utgår från att det handlar om Fiat och det är ju en ganska sannolik gissning.

För Peugeot Boxer, som är lik Fiat Ducato, finns det ett servicemeddelande som beskriver hur man drar en extra jordledning mellan en av airbag-styrenhetens fästskruvar (med tandad bricka mellan kabelskon och styrenhetens hölje) och en närbelägen jordpunkt i chassiet. Eftersom de tagit fram en sådan instuktion kan man anta att det finns ett antal bilar därute som har en klent jordad styrenhet.
 

KenCar

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
35503
Medlemskap
2024
Hade ett felmeddelande på airbagen i vintras på vår Fiat Ducato 2011. Släckte felkod med en billig felkodsläsare från Biltema. Lampan tändes igen när jag vred på fartkontrollen. Lät Meconomen montera ur hela instrumentet som skickades till Holland för omlödning. Tog mindre än en vecka kostade cirka 2 000kr. Är tydligen ett välkänt fel på Fiat Ducato men som tidigare medlemmar skriver vara något annat kontaktproblem men köpa nytt instrument eller eller box för 6-7 000kr är kanske överkurs. Finns mer info på youtube.
 

lpalmborg

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Gotland
HBK-Nr
5114
Medlemskap
2024
Hej!
Har någon erfarenhet av att varning för airbag lyser? Det glr den på vår och inget har hänt mig veterligen, men den lyser och tycker att jag skall kolla instruktionsboken! Men hittar ingen förklaring där! Någon!?
Lena pk
Vi har en Fiat Ducato. Sorry att jag inte skrev det
Hej!
Har någon erfarenhet av att varning för airbag lyser? Det glr den på vår och inget har hänt mig veterligen, men den lyser och tycker att jag skall kolla instruktionsboken! Men hittar ingen förklaring där! Någon!?
Lena pk
ber om ursäkt! Vi har en Fiat Ducato, 2015 års modell. Jag har inte känt det så bekvämt att leta fel i kölden! Började titta på det i dag och läste nu här på alla förslag, tack! Fortsätter i morgon!
 

lpalmborg

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Gotland
HBK-Nr
5114
Medlemskap
2024
Hej!
Har någon erfarenhet av att varning för airbag lyser? Det glr den på vår och inget har hänt mig veterligen, men den lyser och tycker att jag skall kolla instruktionsboken! Men hittar ingen förklaring där! Någon!?
Lena pk
Det var styrenheten till airbagen, gick på några tusen! Tack för alla svar!
 
Toppen